Düşünenlerin Düşüncesi

Düşünenlerin Düşüncesi

dusunce@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Bülent Akarcalı

A.- Haber değil reklam

Geçen haftaki yazımda ele aldığım Google  Haber Vitrini olayının altını biraz deşince, habercilik anlayışının altında bu vitrinin aslında bir reklam pazarlama vitrini olduğunu görebiliyoruz.  Temel amaç ve hedef,  siz telefonunuzdan günlük haberleri okurken size bol bol reklam göstererek, şirketlerden daha çok reklam geliri sağlamak. Uygulanan teknik ise önce seçtiğiniz haberi okumayı ortalama 8 ila 10 kademeden oluşturmak. İlk 3 - 4 kademede haber başlığını ve  konusunu tekrarlamak. Haberi lastik gibi mümkün olduğu kadar uzatmak. Her kademe arasına bol bol reklam koymak. Sonunda özü bir paragrafı geçmeyecek  bol laflama  ile içi doldurulmuş ve  türkülerde olan nakaratlar gibi tekrarlarla okumak zorunda ve onlarca reklamla başa çıkmak
zorunda kalıyorsunuz.

Haberin Devamı

Eskiden haberin üstüne çıkan reklamın bir köşesinde bulunan X işaretini tıklayınca reklam kaybolurdu. Şimdi ise birkaç saniye yani size reklamı okuttuktan sonra kayboluyor. Dünya çapında milyonlarca reklamı saniyelik izleyip düzenleyebilen Google Algoritması buna karşın sahte ve  bilgi içeren haber görünümlü reklamları tespit edemiyor. Gel de buna inan!!

Bizde keçi boynuzu için “bir gram bal için bir çeki odun çiğnemek” diye bir deyim vardır. Google Haber Vitrini kadar bu deyime uyanı az bulunur. Buna karşın “Reklam olacak tabii, haberleri bedava okumak olur mu?” sorusunun da geçersiz olduğunu belirteyim. Google bu haberleri kendi üretmiyor ki, haberleri - makaleleri oluşturan gazetelerin ve yazarların ürününü ücretsiz kullanıyor.  Yani bedavaya elde ettiği  bir ürünü size pazarlayarak, ilan veren firmalardan milyarlarca lira kazanıyor.  Siz olmasanız, haberleri okumasanız
firmalar neden Google’a reklam versin ki.  

ABD’nin sömürü kültürü etkisi mi?

Google’un 20 milyon siyahiyi en ilkel şartlarda köle olarak kullanarak ekonomik zenginliğini elde etmiş Amerika’nın sömürü  kültüründen doğduğunu unutmayalım.  Bu kültür kendinden olmayana hiçbir hak hukuk tanımaz. Güç her şeyin üstünde ve önündedir  ve bu güç yalnız ve yalnız Amerika’nın, Amerikalı şirketin, Amerikalı olanın menfaati için kullanılır.

Haberin Devamı

B.- Kandırıcı, aldatıcı ve hatta sahte bilgilerle donatılmış haber maskesi altında yapılan reklamlar

Belirttiğim bu “haber  reklam tekniği” uygulaması yanında, Google Haber Vitrini’nde önemli sayıda aldatıcı ve  sağlığımızla ilgili çok ciddi yalan içerikli haber görünümünde reklam var.

Habermiş  gibi  yayınlanan aldatıcı ürün reklamlarını en çok otomobil satışlarında görüyoruz. Piyasaya çıkmış, yeni model ve çok ucuz  araçmış gibi dikkat çeken başlık atılan haberi açtığınızda, yukarıda belirttiğim  gibi, 8-10 kademede açılan haberin her kademesinde bir başka aracın reklamıyla karşılaşıyorsunuz. Piyasaya çıkmış gibi tanıtılan çok ucuz araç haberini 10 defa tıklayıp sonuna geldiğinizde, aracın  belki  yıl sonunda Türkiye’de satışa çıkabileceğini okuyorsunuz.

İlgili araç şirketinin kendisinin veya reklamcısının aracılığıyla hazırlanan ve Google ile yapılan işbirliği ile uygulanan bu haber - reklam tekniği düpedüz bir  aldatmacadır. Hıncal Uluç da bu durumu altı ay kadar önce uzun uzun yazmıştı. Bir süredir rahatsız olan Hıncal’ın yazılarını  inşallah tekrar okumaya başlarız.

Haberin Devamı

Bu aldatma uygulamaları dışında yapılan en tehlikeli iş, sahte bilgilere dayalı sağlık ürünlerinin, gerçekmiş inancı veren bilimsel haber görünümlü yazılarla pazarlanmalarına imkan  sağlanmasıdır.

C.- Eklem Ağrısı Kremi

Eski bir Sağlık Bakanı olarak, bu konuda ciddi duyarlılığım vardır. İki yıldır peşinde olduğum bir
örneği açıklayayım:

2021 yılında Dünya Romatoid Kongresi’nde ayakta alkışlanan Azerbaycanlı bir gencin İstanbul Tıp Üniversitesi’yle birlikte geliştirdiği, eklem ağrılarını iyileştirdiği iddia edilen bir krem pazarlanıyordu. Yazının tüm içeriği sahte bilgilerle donatılmıştı ve inandırıcı olması için bilimsel bir
hava içeriyordu. Belli ki profesyonel bir el tarafından kaleme alınmıştı
!

Bizzat araştırdım İstanbul Tıp Üniversitesi diye bir üniversite yoktu! Belki İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi’dir diye, fakülte dekanını arardım, böyle bir işbirliğinin olmadığını belirtti!

Kovit’ten dolayı zaten dünyada kongreler iptal edilmişti. Ama yine de araştırdım Dünya
Romatoid Kongresi diye
bir kongre yoktu.

Verdiği isimlerin ve bilgilerin hepsi sahte olan makale tarzında uzun bir haberi algoritmasının tespit edemeyeceğini Google
iddia edebilir mi?    

Benzer sahte bilgi içerikli haber reklam 2022’de de ortaya çıkar:

EDTÜ Bilimsel Araştırma Grubu ve Yetkili Akademisyenleri tüm Türkiye’de ve Avrupa’da milyonlarca insanı eklem ağrısı yaşamaktan kurtaran bir formül geliştirdiler.

Gülsüm Şekerci

9 Ocak 2021 Dünya Romatoid Hastalık Konferansı’nda inanılmaz
bir şey oldu. Tüm salon ayağa kalktı ve 10 dakika boyunca sahnede konuşmacıyı alkışladı. Ankaralı öğrenci Gülsüm Şekerci’den bahsediyoruz.
Hızlı bir şekilde ve herhangi
bir ameliyata gerek
kalmadan eklem ağrılarını
ve birçok kronik ağrıları
tarih edecek formülün bulucusu Gülsüm’dü.

Google Haber Vitrini’nde  çıkan bu haberin doğruluğunu araştırdığınızda:

*EDTÜ Bilimsel Araştırma Grubu adında  bir kuruluşun var olmadığını görüyorsunuz. İtibarlı olsun diye ÖDTÜ - Orta Doğu Teknik Üniversitesi’ni çağrıştıran kısaltma kullanıldığını.

*29 0cak 2021 Dünya Romatoid Hastalık Konferansı diye bir konferansın

*Gülüm Şekerci diye birinin hiç var olmadıklarını görüyorsunuz.

DEVAMI YARIN