Sanayide 5N, 1K dönemi

Yön Çağlayan, sanayi projelerini değerlendirirken, bürokratlarından, gazetecilikteki 6 sorunun yanıtının da aranmasını istiyor:"Ne, neden, nerede, ne zaman, nasıl ve kim?"Bu soru hem mevcut sanayi işletmeleri için sorulacak hem de yeni projeler için... Sanayi ve Ticaret Bakanı Zafer Çağlayan, hem sanayi envanteri hem de sanayileşmeyi özendirme açısından gazetecilikteki, "5N, 1K" ilkesini esas aldığını söyledi. Sanayiden gelen biri olarak sektörün sorunlarını bilen Çağlayan'ın ilk hedeflerinden biri Türk sanayisinin gerçek bir envanterini çıkarmak. "5N, 1K" ilkesiyle bu çalışmayı başlatmış durumda.Sanayi envanterinin önemini şöyle açıklıyor Çağlayan:"Düşünün ki, bir ordu elinde ne kadar tank, top, tüfek, uçak, uçaksavar var, bilmiyor. Miktarını bilse nerelerde olduğunu bilmiyor. Hangi amaçla nerelere konuşlandığını bilmiyor. Böyle ordu olur mu? Olmaz. İşte sanayi de öyle. Bir ülke sanayisinin gücünü, işlevini, dağılımını bilemezse sanayi stratejisi ve politikalarını doğru belirleyemez. Bizim öncelikli hedeflerimizden biri bu envanteri doğru biçimde çıkarmak." Envanter yok Çağlayan, Türkiye'nin sanayileşme açısından ihtiyacını da şöyle tarif ediyor:"Yüksek teknolojisi, verimlilik, katma değer, uluslararası rekabet yeteneği. Biz bu esaslarla bir sanayileşme stratejisi ve buna uygun sanayi politikaları üreteceğiz. Bakanlık olarak hangi sektörde, hangi bölgede, hangi projeyi özendireceğimizi bileceğiz. Değerlendirmede bu saydığım ölçülere öncelik vereceğiz. Proje bazlı değerlendirmeyi önemseyeceğiz. Projeye bakarken, önce talep var mı diye inceleyeceğiz. Sonra istihdam yaratıyor mu, teknoloji düzeyi nedir, uluslararası rekabete uygun mu, bu sorulara yanıt arayacağız." Türkiye'nin ihtiyacı Çağlayan'ın üzerinde durduğu bir başka konu da mesleki eğitim-sanayi işbirliği. Ankara Sanayi Odası Başkanı'yken Sincan Endüstri Meslek Lisesi'nde başlattığı uygulamayı genişletmeyi ve ülke düzeyinde yaymayı hedefliyor. Çağlayan, bu projeyi şöyle özetliyor:"Biz, buna Okul-Sanayi Eğitim Projesi (OSEP) diyoruz. Sincan'da uyguladık. Endüstri meslek lisesi öğrencileri haftada iki gün okula gidip teorik eğitim alıyorlar, üç gün sanayide pratik yapıyorlar. Uygulamayı öğreniyorlar ve bir süre sonra uyguluyorlar. Bu eğitim, sanayinin ihtiyaçlarına göre planlanıyor ki, bu aynı zamanda istihdam planlaması anlamına da geliyor. Meslek liselerinin işlevi tam anlamıyla yerine geliyor. Ancak bu konuda YÖK'ün de bir düzenleme yapması gerektiğine inanıyoruz." Mesleki eğitim Çağlayan, bakan olarak görevini de şöyle tanımlıyor:"Ben yolu aydınlatan fener olmalıyım. Fenerle yol göstermeliyim. Girişimci, bu fener sayesinde önünü görebilmeli. Devletin işlevi bu olmalı." fbila@milliyet.com.tr Fener işlevi