CHP için “değişmek” ve “dönüşmek” söylemleri -bana göre- güzel değil.
“Yeni CHP” de öyle...
“CHP’nin geçmişini infaz” hissini veriyor.
Elbette, aslında, geçmişe “saygısızlık” ve “vefasızlık” gibi bir durum yok ama satır aralarında “tarihi yargılanan bir CHP hissiyatı” bu partiye 50 yıldır oy vermiş Atatürkçü nesillerin içini acıtıyor.
“Siz onlarca seçimde yanlış bir CHP’ye oy verdiniz” gibi itelenmenin burukluğu bu...
“CHP’nin köklerinden koparılmakta olduğu” hissiyatı da yaşanıyor.
Yanlış anlaşılmasın.
Son kurultayda altı daha da koyu mürekkeple çizilen oluşumun karşısında değilim.
Tam tersine...
Kılıçdaroğlu ve ekibi çoktan yapılmış olması gerekeni hayata geçiriyor.
CHP’de üzerindeki tozları silkeleyen ciddi bir hareketlenme var. Hem CHP, hem demokrasi için olumlu.
Ama...
Bu “eyleme” değil, “söyleme” tereddütlerim var.
Nedenlerini yukarıda kısaca anlattım.
MODERN SÖYLEM
“Değişim, dönüşüm, yeni CHP” değil de eyleme geçirilen bu sürecin adı ne olmalı?
Kafamdaki cevap “güncelleştirmek...”
Bu sözcük modern teknolojinin ve sosyal/siyasal literatürün en “itibarlı” konumundadır.
“En son bilgilenme ile donatılmış, geleceğe de açık olan formatı” ifade eder.
Bilgisayar gençliğinin ve hatta orta kuşağın yaşamında ağırlıklı yeri vardır.
İş hayatında, toplantılarda “verilerin güncellenmesi” temel motivasyondur.
Geride kalmamayı, zamanın ruhunu yakalamayı, geleceğe açık olmanın performansını ifade eder.
Gençliğin oylarıyla daha da büyümek isteyen ve gençliğe parti yönetiminde kontenjan getiren Kılıçdaroğlu ve ekibi “güncelleşme” sloganıyla modern zamanın ortak dilini kullanmış olur.
Bilgisayar kuşaklarıyla ortak dil için anahtar kelimedir bu.
Ayrıca “yeni” eskimiş, harf uçları eprimiş, kullanıla kullanıla her hayal kırıklığıyla güvenilirliğini yitirmiş bir kelimedir.
“Değişim, dönüşüm” de toplum için inandırıcı olmaktan çıktı.
AK Parti’nin “Milli Görüş gömleğini çıkardık, değiştik” söyleminin üzerinden 10 yıl geçti.
Bu söylemden AK Parti patentli CHP’nin hedef kitlesi etkilenir mi Allah aşkına?
Ayrıca...
“Güncellenmek” CHP’nin geçmişine, onlarca seçimde CHP’ye oy vermiş olanlara Atatürk’ün kurduğu parti ile gurur duyanlara “üstü örtülü infaz” algısını da giderebilir.
Kökleriyle, gövdesiyle, tarihiyle bir siyaset ve demokrasi fenomeni olan CHP’nin “güncellenmesi” doğaldır, gereklidir, üzücü/kırıcı değil mutluluk vericidir.
Ve nihayet...
“Güncellenme” bir “son” olamaz, süreklidir.
İnsan malzemesinde de güncelleşmek önemlidir.
Ne var ki...
Güncelleşmenin içini doldurmak ve hakkını “tam” vermek gerekir.
Yoksa bu güzelim “modern” sözcük de “yeni, değişmiş, dönüşmüş” kelimeleri gibi sakızlaşır, sonra da pörsür.
CHP yönetimi benimsemeyecekse bile -bana göre- başlattıkları süreç “güncelleşme=updating”dir.
MUSİKİDE KUTSAL EMANET
Hürriyet’te yayımlanan “KUTSAL EMANETLER” yazı dizisi iyi gazetecilik.
Ertuğrul Özkök, “Türkiye gündemine muhafazakârlık ağırlık koyuyorsa biz bunun da iyisini yaparız” mesajını verdi sanki.
Kutsal Emanetler bölümünün fotoğraflarıyla bütünleşen satırları muhafazakâr olmayan kesimde de ilgiyle okundu.
İhsan Oktay Anar’ın “Suskunlar” kitabına geçiş yapayım.(*)
Büyülenmiş gibi okunan kitaplarından biri daha...
Okurken aklımdan “bir Kutsal Emanet daha mı” düşüncesini geçirten satırlarla karşılaştım.
Okuduklarımı kısaca anlatayım:
Hz. Muhammed Peygamber İslamın kutsal kitabı Kur’an-ı Kerim’in musikide “Çargâh” makamında okunmasını severmiş.
Osmanlı döneminde musiki üstatları “Çargâh” makamında beste yaparlarsa “çarpılacaklarına” inanırlarmış.
Hz. Muhammed Peygambere saygıları gereği ve de çarpılmaktan korktukları için “Çargâh” makamında musiki yapmazlarmış.
..............................
Gerçi başka bilgiler de var.
Bunlardan biri de Kur’an’ı Kerim’in “Furkan” makamında okunmasını da Hz. Muhammed
Peygamberin sevdiği yolundadır.
Hatta Hişam B. Hakim’in ve Hz. Ömer’in bu makamda okuyuşlarını beğenmiş.
Şöyle demiş:
“Şüphesiz Kur’an 7 harf üzerine nazil oldu. Kolayınıza gelmesine ve dileğinize göre okuyun.”
............................
Ancak...
Gene de “Çargâh” makamı -diğer kaynaklara göre- gizemini sürdürüyor.
Daha çok “tasavvuf musikisi”nde kullanılıyor.
..........................
(*) İletişim Yayınları - 10. Baskı - 2012, İstanbul