Bundan
20 yıl kadar önce
Ted Turner, tüm yer yuvarlağını kapsayacak ve
24 saat yayın yapacak bir haber televizyonu kuracağını açıkladı.
Herkes güldü.
Kanalın merkezinin
Atlanta olduğunu açıklayınca, daha çok güldüler.
Atlanta, ABD İç Savaşı sırasında
Kuzeyliler tarafından bir güç gösterisi olarak baştan başa yıkılmıştı.
Kötü bir şehirleşme ve
- o sıralarda - cılız bir ekonominin beşinci sınıf kentiydi.
Ama...
Ted Turner, Atlanta'ya
200 mil mesafede bir kasabada doğmuştu.
O nedenle...
Televizyonunu
Atlanta'da kurmak istiyordu.
"Dünya yuvarlağının iletişim merkezini Atlanta'da kurmak delilik" gibi görülüyordu.
Üstelik
Turner'ın parası da yoktu.
Gecekondu gibi bir televizyon için gerekli teknik yatırımı borçlanarak sağlamıştı.
Ya çalışanların maaşları!
Turner'ın önerisi,
"kurduğu CNN yayın şirketinin hisse senetlerini, bir süre ücret gibi çalışanlara dağıtmaktı.
Bu kez Turner'ı dinleyenler sadece gülmekle yetinmediler, artık kahkahalar duyuluyordu."
Hızlı tırmanış
Ne var ki...
Aslında yüzü gülen
Turner oldu.
24 saat tüm dünyaya haber yayını yapan kanal, çok tutuldu.
Canlı yayında
Körfez Savaşı ile
CNN ekranları iletişimin odak noktasıydı.
Devlet adamları, gelişmeleri söze
"az önce CNN'den izlediğime göre" diye başlayarak yorumluyorlardı.
Bugün
CNN'in tüm dünyada
1 milyar izleyicisi var.
Dünya nüfusunun
6'da
1'i.
Dahası...
CNN'in merkezi
Atlanta.
Ve...
Turner, ilk 3 yıl ücret yerine hisse senedi ile çalışmayı kabul eden bir ekiple yayın yaptı.
Önceki gece Çırağan'da CNN TÜRK'ün yayına başlayışı bağlamında verilen yemekte, bu anıları CNN Avrupa Başkanı Ron Ciccone'dan dinledim.
Ciccone, "o hisse senetleri karşılığı çalışmaya başlayan arkadaşlarımız, bugün dolarla milyoner" diyordu.
Sonuç...
Sadece Ted Turner'ın değil, ona inanan arkadaşlarının da yüzü gülmüş.
Destan gibi bir başarı...
CNN, insanlığın haber ve bilgi almaları yolunda bir devrim yaratmıştır.
Mac Millan Press tarafından, dünyanın en değerli medya markası seçilmiş bulunuyor.
"Gülmek gibi başarı da saridir" derler.
Sıra CNN TÜRK'de.
Farkı fark etmek
Diğer yayın kanallarında, izleyicilere haberlerin kaçta sunulacağı ve süresi verilirken
- ki bu doğaldır - CNN, 24 saatlik sürekli haber yayını ile farklı bir boyut getiriyordu.
Ayrıca...
Yayınları şöven duygulardan ve toplumsal önyargılardan kesinlikle arınmıştı. Tüm uluslara, dinlere, etnisiteye ve kültürlere aynı ilkelerle hitap edebilen, güvenilir bir dünya haber kanalı olmak... Bunu haberlerde doğruluk, özen, denge ve saygınlıkla yapmak... Taraflara eşit konuşma olanağı sağlamak... Kimseyi aşağılamamak ya da aşağılanmasına aracı olmamak.
İşte başarının sırrı.
CNN, sadece kişilerin değil, en sorunlu çatışmalarda, siyasi bir krizde, ilkeli yayınlarıyla, hükümetlerin, liderlerin, fikir önderlerinin, sivil toplum örgütlerin, dini kuruluşların, ekonomik kurumların da saygısını kazanmıştır.
Haberlerinde daha çok olay yansıtmak, daha çok konu işlemek ve daha sık haber vermekten öte, haberi olay yerinden canlı vermek, bunu dünyanın bütün önemli olaylarında yapabilmek
CNN farkıdır.
Bu amaçla
CNN'in
3500'ü aşkın gazetecisi, yapımcısı ve teknisyeni görevdedir.
Ayrıca...
Tüm dünyada haber toplayıcı - birleştirici kaynaklar olarak
750 yayıncı şirket CNN'e destek vermektedir.
Bunlar CNN'e 24 saat boyunca, 23 uydudan canlı görüntüler ve bilgi aktaran küresel bilgi ağıdır.
212 ülkedeki evlerde, ofislerde, elçiliklerde, uluslararası organizasyonlarda, askeri kuruluşlarda, otellerde, yolcu gemilerinde, havaalanlarında, istasyonlarda CNN ekrandadır.
Çok değerli meslektaşlarımın ve arkadaşlarımın yönetimindeki CNN TÜRK'ün de çok başarılı olacaklarına, Türkiye'de televizyon gazeteciliğine insanımızın doğru ve süratle bilgi edinmesine büyük katkıda bulunacaklarına inanıyorum.
Yazara E-Posta: gcivaoglu@milliyet.com.tr