Güneri Cıvaoğlu

Güneri Cıvaoğlu

ngunericivaoglu@gmail.com

Tüm Yazıları
Haberin Devamı


Bayrama ilginç bir konuyla girdik.
Önce Hülya Avşar, "kadınlar da ezan okusun" önerisini ortaya attı.
İstanbul Müftüsü Necati Tayyar Taş da, "sanatçılar ezan okusun ama kadınlar değil" söylemiyle tartışmayı sürdürdü.
Daha önce de "kadınlar, camide erkeklerle birlikte namaz kılabilir mi?" konusu gündemde uzun süre kalmıştı.
Böyle tartışmalar, beyinlerde yüzlerce yıllık kireçlenmiş kabukları çatlatacak, kıracak olan düşünme, sorgulama, aydınlığa yönelişin topluma yaygınlaşma işaretlerini vermektedir.

Ezanı kadın okur mu?

Önce belirtelim ki...
Keşke güzel bir kadın sesiyle de ezan okunabilseydi.
"İnançları ve ibadeti erkeklerle eşit paylaşan kadın, neden ezan okumasın? Neden imamlık yapmasın? Neden cuma namazlarında yer almasın?" denebilir.
Ama mümkün görünmüyor.
İslam kaynakları El İftiyar (Cilt 1, say. 44), İbn - i Abidin'de (Cilt 1, say. 392) ve Ömer Nasuhi Bilmen'in Büyük İslam İlmihali'nin 127. sayfasında, İslam'da kadınların ezan okumasının sünnete uygun olmadığı kaydediliyor.
Yani...
Peygamberimiz Hz. Muhammed zamanında da bu uygulama yoktu.
Hz. Muhammed'in sohbetlerinde bulunan sahabe Esma Binti Büreyd de, "Resulullah'ın, 'kadınlar ezan okuyamaz, kamet getiremez' buyurduğunu işittim" demiş (İslam Fıkıh Ansiklopedisi, Cilt 1, say. 420).
Bu durumda, daha uzun süre herhalde, belki de hiç bir zaman kadınlar ezan okuyamayacak.

Akortsuz erkekler

Ama...
Mütfü Tayyar Taş, sanatçıların, örneğin "Tatlıses, Burhan Çaçan ve Alişan'ın ezan okuyabileceklerini ancak bunun için onlara eğitim vermek gerektiğini" de söylüyor.
Doğru...
Çünkü bazen öylesine akortsuz sesler ezan okuyor ki, İslam'ın bu işleve verdiği öneme saygısızlık oluyor.
Müslümanlık'ta ilk ezanı okuyan Bilal - i Habeşi, bu göreve güzel sesi nedeniyle seçilmiştir.
İstanbul Müftüsü Tayyar Taş'ın sanatçılara seslenmesi, katı kalıplardan sıyrıldığını gösterir ama Müftü Tayyar Taş, keşke İstanbul camilerinde ezan okuyanların sesleri için de bir denetim yaptırsa... Aralarından bazılarına ağzını açtırmaz.
Hele bir de onların seslerinin ardına kadar açılmış hoparlörlerle yayıldığını düşünün...
Cemaatler, bazı semtlerde cumartesi, pazar tatillerinde, yörenin güzel sesli müminlerini arayıp, onlara ezan okutturuyorlar.

Kadın imam

Peki kadın imam olur mu?
Prof. Dr. Yaşar Nuri Öztürk, Asrısaadet'in Büyük Kadınları adlı kitabında "Ümmü Varaka adlı bir hanımın Bedir Savaşı'na katılmak istediğini ve 'arzum şehit olmaktır' dediğini kaydeder.
Ve Hz. Muhammed'in ona,
'gelme, evine git. Evindekilere ve evine gelenlere namaz kıldır, şehit sayılırsın' cevabını verdiğini" belirtir.
Ümmü Varaka'nın evinde erkekler ve köleler vardır.
Erkeklere de namaz kıldırdığı için imamlık yapmış sayılır.
Yani...
Öztürk'ten - yanılmıyorsam - "uygulamada olmamakla beraber, kadınlar imamlık yapabilir" izlenimi aldım.
Camideki toplu namazlarda ise kadınlar, Hz. Muhammed'in zamanında olduğu gibi gene onlarla beraber ama arka saflarda namaz kılabilirler.
Son söz...
Yüce İslam'da tartışma, aydınlanma bağlamında, şu satırlardan sonra gene de bir uyarı...
İmam konusuna dikkat.
İmam ve cemaat öyküsünü hiç unutmayalım.
Hele siyaset imamlarının yaptıklarını görmekteyken.
NOT: Bir süre önce 2000 = Y2K'yı anlatan yazımla ilgili olarak Özcan Şenocak'tan bir uyarı yazısı geldi.
K'nın simgesel karşılığı, aslında Yunanca "khilo = 1000"den gelmektedir. Düzeltirim.



Yazara E-Posta: gcivaoglu@milliyet.com.tr