Güneri Cıvaoğlu

Güneri Cıvaoğlu

ngunericivaoglu@gmail.com

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Bu formüller var. Fakat zamanından önce tartışılırsa orasından burasından çekiştirilir, yıpratılır diyor.Peki ne zaman tartışma gündemine getirecek?Takvimi şöyle:"Önce...1- Dokunulmazlığın sadece kürsü coğrafyasıyla sınırlı kalması, yani sadece yasama görevini kapsaması.Adi suçlarda yargı sürecinin işlemesi önünden dokunulmazlık zırhının çekilmesi.2- Madem 5 dönemdir hiçbir genel seçim 5 yılın sonunda yapılmadı. O halde 4 yılda bir yapılması."Eğer bu ilkelerde anlaşılırsa, ideolojik suçları milletvekili seçilmeye engel olarak düzenleyen Anayasanın 76. maddesinde değişiklikle Erdoğana çözüm formülü gündeme gelecek. CHP Genel Başkanı Deniz Baykal, "Tayyip Erdoğana başbakanlık yolunu tereyağından kıl çeker gibi açabileceği" kanısında. Takvim Erdoğan fiilen hükümeti yönetebilecek başbakan yardımcısı olarak hükümette yer alır. Seçim süresi 4 yıla inmiş olacağı için "genel seçimlerin üzerinden 30 ay geçmeden ve ilk genel seçime 1 yıl kaladan itibaren ara seçim yapılamayacağı" hükmü de değişebilir.Çünkü bu takvim 5 yıllık dönem için öngörülmüştü.4 yıllık dönem için ara seçim takvimi de değişebilir. Örneğin 30 ay yerine, "seçimleri izleyen 1 yıl içinde ara seçim yapılması" öngörülür. Erdoğan 11 ay başbakan yardımcılığı yaptıktan sonra başbakan olabilir.Demirel de 1965te bu yol haritasından başbakanlığa yürümüştü.Partisini tek başına iktidara taşımış bir liderin seçilememesi ve başbakan yapılmaması demokrasinin özüne aykırıdır.Üstelik ortada hukuki bir çarpıklık da var. Çünkü aynı kanunlar aynı yargı tarafından Hasan Celal Güzele seçilme yolunu açmıştır. Recep Tayyip Erdoğana kapatmıştır.O halde bu çarpıklığın giderilmesi de hukuk devleti gereğidir. Baykalın deyimiyle tereyağından kıl çekercesine gerçekleşecek formül bir yana, bazı olasılıklar görülüyor. Örneğin Anayasanın 76. madde değişikliği kasım sonlarında gerçekleşebilir. Yararlar ve hesaplar Hükümetin dışarıdan yönetimi için herkes kaygılı değil mi?Dış politikada Kıbrıs ve Irak gibi dar boğazların eşiğindeyiz.AB için yaşamsal önemdeki düzenlemelerin en geç 1 ay içinde tamamlanması gerekiyor.Ekonomi bıçak sırtında.O halde yarım porsiyon hükümet edilmez.Buna karşılık sanıyorum başka düşünceler de var.1- AKP tek başına iktidar olacağı için "ne yapayım, ortağım engelledi" gibi bir mazeretin arkasına gizlenemeyecektir. Artılar da eksiler de tamamen AKPnin defterine yazılacaktır.Fakat AKP başkanı hükümet dışında kalırsa bu kez "liderimiz engellendi" gerekçesi öne sürülebilir.O halde iktidar, lideriyle ve partisiyle eksiksiz olmalıdır.2- İktidarın yıpranma katsayısı diye bir kavram vardır. Başarı katsayısı gibi yıpranma katsayısı da AKP için olduğu kadar Erdoğan için de işlemelidir.3- Adi suçlarda dokunulmazlıkların kalkması koşulu da daha önce açılmış olan dava dosyalarının rafa kalkmamasını sağlayacaktır.4- Seçim dönemi 4 yıla indirilince, yeni cumhurbaşkanını bu Meclis seçmeyecektir. İktidar partisi ve cumhurbaşkanının aynı siyasi çizgide buluşması ve böylece kuvvet dengesinde bozulma önlenebilecektir. Yeni seçim ile bu olasığın önleneceği bir Meclis yasası oluşacaktır. Böyle bir çözümün Türkiye için genel yararları var. Parmak ve iktidar Ama Cumhurbaşkanı, değil 362 ya da 367, 500 oyla geçse bile bu değişikliği referanduma götürebilir.İşte ondan sonra referandum kampanyalarıyla kaybolacak zamanı düşünmek bile kabus.Altın değerinde ilk aylar, bir kişi için yapılan referandumun iç siyaset fırtınalarında kurumuş yapraklar gibi savrulur. g.civaoglu@milliyet.com.tr Buna karşılık AKP yeterli çoğunluğa sahip olduğu gerekçesiyle Anayasayı değiştirmeye karar verebilir. Bu oylama Meclisten de geçebilir.