Vestel'in kampanyası Microsoft'a ilham vermiş

Vestel'in kampanyası Microsoft'a ilham vermiş


     Türkiye'de Veezygo'yla başlayan kampanyaları örnek alan dünya devi, bedava internet aboneliği vermeye başladı

       Bilgisayar hediyeli internet aboneliği kampanyaları Vestelnet'in Veezygo'suyla başladı. Kampanya çok başarılı olunca da kısa sürede kervana Arçelik - Koç System gibi firmalar da katıldı. Hatta dünyanın en zengin adamı Bill Gates'in sahibi bulunduğu Microsoft bile Veezygo'dan ilham alarak Amerika'da ücretsiz internet erişim kampanyası başlattı.
       İstanbullu okurumuz Fakiha Kapucu, Hewlett Packard (HP) ve Superonline'ın düzenlediği benzeri bir kampanyaya katılmak istedi. Kampanya koşullarına göre okurumuz Superonline'a ayda 29 dolar ödemek koşuluyla 36 ay süreyle abone olacak ve taahhüdünü eksiksiz yerine getirdiği takdirde, kampanya başlangıcında kendisine emaneten verilecek HP bilgisayar, 36. ayın sonunda kendisinin olacaktı.
       Ancak okurumuz, ödeme koşullarında değiştirmek istedi. Superonline'ı aradı ve ödemeleri her ay değil de üçer - beşer aylık yapmak arzusunu dile getirdi. Niyeti taksitli satışlarda olduğu gibi borcunu erken kapatıp, faiz indiriminden yararlanmaktı. Superonline'cılar ise bu öneriyi kabul etmediler.

Superonline: Kiralama

       Zaten Superonline pazarlama müdürü Mahir Zorbozan, arkadaşımız İlkay Özcan'ın sorularını yanıtlarken de "Bu bir kiralama, taksitli satış değil" dedikten sonra şu açıklamayı yaptı:
       "Yanlışlık, sayın Kapucu'nun kampanyayı bir taksitli satış kampanyası ya da tüketici kredisi kullanılarak yapılan bir satış gibi algılamasından kaynaklanıyor. Aylık abone tutarı 29 dolar. Bilgisayar, internet erişimini sağlayacak araç olarak abonenin kullanımına emaneten veriliyor. Koşulların tamamını yerine getiren abone sonunda PC'ye sahip oluyor."

Bakanlık: Taksitli satış

       Sanayi ve Ticaret Bakanlığı yetkililerine göre ise Fakiha Kapucu'nun ödemeleri istediği şekilde yapmasının önünde yasal bir engel yok. Bakanlık bu kampanyaları bir nev'i dolar üzerinden taksitli satış olarak yorumluyor. (Bakınız yandaki sütunlar).
       Bakanlık yetkilileri, "Superonline'a bugün için 1 yıllık abone olan ayda 17.5 dolar ödüyor. İşin içine HP katılınca internet aboneliği 29 dolara çıkıyorsa aradaki fark bilgisayarın fiyatı olmuş oluyor. Aslında bu kampanyalarda ürünün peşin fiyatı belli değil. İsteseniz de öğrenemezsiniz. Tüketici bize başvurursa firmalara bu nedenle şekil cezası da kesilebilir" diyorlar.
       Bu kampanyalarda verilen bilgisayarların peşin fiyatlarının açıklanmasına imkan yok. Çünkü hiçbiri piyasada satılmıyor, piyasada satılanlar ise kampanyada verilmiyor. Herhalde fiyat karşılaştırması yapılamasın diyedir. Ayrıca bu bilgisayarların piyasada satılan son modeller olmadığı da biliniyor. Yani bazı kampanyalarda stok eritmek de söz konusu olabilir ve bunu da yadırgamamak gerekir.

Microsoft'tan bedava erişim

       Bu haberi soruştururken öğrendiğimiz ilginç bir olay da, Vestelnet'in Veezygo'sunun dünya devi Microsoft'a ilham kaynağı olmuş olması. Bu kampanyaların kısa sürede Türkiye'deki internet kullanıcılarının sayısını patlattığını gören Microsoft, Amerika'da ilk kez bedava erişim hizmeti vermeye başlamış.
       Microsoft - Türkiye'nin internet müdürü Mustafa Kılıçarslan'dan aldığımız bilgiye göre Vestelnet'ten önce Avrupa'da sadece 1 - 2 küçük kampanya olmuş. Ama bunlar daha ziyade Amazon gibi internet üzerinden satış yapan sanal firmaların müşteri erişimini kolaylaştırmak için birkaç aylık bedava internet üyeliği sağlamaları şeklindeymiş. Kılıçarslan, "Kabul etmeliyiz ki, Vestelnet dünyada bu stratejiyi en kapsamlı ve komplike haliyle uygulayan öncü şirket. Vestelnet işin içine bilgisayarı ve kredi kartını da kattı ve Amerika'daki bedava erişim furyasını başlattı" diyor.
       Bilgisayar hediyeli internet aboneliği projesi Vestelnet Yönetim Kurulu üyesi ve Vestel Şirketler Grubu Bilgi Teknolojileri Koordinatörü Orhan Göksal'ın başında bulunduğu ekip tarafından geliştirilmiş.
       Microsoft Network'ün (MSN) benzer kampanyalar düzenlemesindeki temel dürtü ise kendi sitelerinin ziyaretçi sayısını artırmak. MSN, alt sitelerine hem reklam alıyor, hem de e - ticaret yapan firmalara altyapı sağlıyor. Bir web sitesine ne kadar çok tıklarsanız, reklam ve e - ticaret gelirleri de o oranda artıyor. Microsoft'un ziyaretçi sayısını artırmak istemesindeki bir diğer neden de veri tabanını zenginleştirmek.

Sanayi Bakanlığı'na göre taksitli satış

       Superonline - Hewlett Packard tarafından düzenlenen kampanya, Sanayi Bakanlığı'na göre taksitli satış. Sanayi Bakanlığı Basın ve Halkla İlişkiler Müşaviri Ebubekir Kurban imzasıyla gelen yazı aynen şöyle:
       "Superonline - Hewlett Packard tarafından düzenlenen "süper sistem kampanyası"na ait sözleşme, Genel Müdürlüğüm tarafından incelenmiştir.
       Düzenlenen sözleşmeye göre tüketiciler, 36 aylık Superonline internet erişimine abone olmakta, internet erişimini sağlayacak bilgisayar emanet olarak tüketiciye teslim edilmekte ve aylık abone tutarı Türk Lirası olarak kredi kartı hesabından çekilmektedir.
       Sözleşmenin 4. maddesinde "Üç yıllık abonelik bedelinin zamanında ve eksiksiz ödenmesi halinde, abonelik süresinin sonunda Superonline, PC üzerindeki mülkiyet hakkını müşteriye geçireceğini taahüt eder" ibaresi bulunmaktadır. Bu maddeye göre tüketici, 36 ayın sonunda PC üzerinde mülkiyet hakkına sahip olacaktır.
       Bilindiği gibi 4077 sayılı Tüketici Yasası'nın 7. maddesine göre "malın ve hizmetin bilahere teslim veya yerine getirilmesi koşuluyla yapılan her türlü satışlar" kampanyalı satış olarak değerlendirilmekte ve taksitle yapılan kampanyalı satışlarda aynı kanunun 6. maddesinde yer alan taksitli satışlara ilişkin hükümler uygulanmaktadır. Taksitli satışları düzenleyen 6. maddeye göre tüketici, borçlandığı toplam miktarı önceden ödeme hakkına sahiptir. Bu durumda da satıcı, ödenen miktara göre gerekli faiz indirimini yapmakla yükümlüdür.
       Bu nedenle, Superonline - Hewlett Packard tarafından düzenlenen kampanya, 4077 sayılı kanunun gereği bir taksitli kampanyalı satış olarak değerlendirilebilir."

1999'da trafikte kimsenin ölmediği il merkezi

       Elazığ Emniyeti'nin 1999 yılı başında "Trafik kurallarına uyalım, uymayanları uyaralım" sloganıyla başlattığı kampanya sonucu il genelinde trafikte ölümlerin yarı yarıya azaldığını geçtiğimiz günlerde sizlere duyurmuştuk.
       Haberin köşemizde yayınlanmasının ardından Elazığ Emniyet Müdürü Feyzullah Arslan aradı. "Sayenizde meşhur oldum" diye takıldı. Bizim haber üzerine GAP televizyonu, Ankara Radyosu ile bazı yerel radyo ve TV'lerden röportaj için aramışlar. Arslan da bu röportajlar için hazırlanırken son 5 yılın istatistiklerini yeniden gözden geçirmiş. Ve Elazığ İl Merkezi'nde geçen yıl hiç kimsenin ölümlü trafik kazasında yaşamını yitirmediğini, yani ölü sayısının sıfır olduğunu memnuniyetle fark etmiş. Ve bizi telefonla arayarak "Size yazılı olarak gönderdiğimiz ölümlü trafik kazalarının yüzde 50 azaldığına ilişkin bilgi, Elazığ'ın ilçeleriyle birlikte yapılmış bir hesaplama. İlçeleri de kattığımızda ölü sayısı 39'dan 20'ye düşüyor. İl Merkezi'ndeki düşüş ise yüzde 100" demek ihtiyacını hissetmiş.
       Yukarıdaki tabloda da görebileceğiniz gibi kampanyaya rağmen trafik kazaları sayıca artmış, ama sürücüler daha bilinçli davranmış olmalılar ki bu kazalar ölümle sonuçlanmamış. Yaralı sayısının da yarı yarıya düştüğünü dikkate alırsak, Elazığlı sürücülerin 1999'da trafikte canlarını korumayı başardıklarını söyleyebiliriz. Umarız bu eğilim bu yıl da sürer, hatta Elazığlılar bu yıl bir adım daha atarak kaza sayısını da -dolayısıyla maddi kayıplardaki artışı da- geriye çekerler.

Elazığ'da ölümlü kazalar, hangi önlemlerle önlenmiş?

       Tam üstteki haberi hazırlayıp sayfaya koymuştuk ki Elazığ Emniyet Müdürü Feyzullah Arslan'dan bir faks daha geldi. Bu kez de ölümlü kazaları hangi önlemlerle azalttıklarını anlatıyordu.
       Önce Elazığ Valisi'nin başkanlığında İl Trafik Komisyonu'nu toplamışlar ve bir önceki yılın trafik kazalarını değerlendirmekle işe başlamışlar. Ağırlıklı kaza nedenlerini ve yerlerini belirleyip kısa ve uzun vadeli önlemleri tespit etmişler.
       Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Daire Başkanlığı'nın bütün illerde uygulamasını istediği aylık kontrol programlarını titizlikle takip etmeleri de kazaları azaltmakta etkili olmuş. Ancak Arslan en önemli katkının yerel basından ve Elazığ halkından geldiğini vurguluyor. Yıl içinde atılan somut adımları ise şöyle sıralıyor:
       * Önce şehiriçi ve şehirdışı yollardaki kara noktalar tespit edildi. Sonra bu noktalarda video kameralı radarla istisnasız her gün hız kontrolü yapıldı.
       * Şeker pancarı sezonu başlamadan önce köylerde, sezon başladıktan sonra da ürün teslim etmeye gelen traktör sürücüleriyle eğitim ve sohbet toplantıları düzenlendi. Traktör ve römorkların ışık donanımları tamamlattırıldı, kontrol noktalarında römorkların arkasına reflektif üçgen levhalar takıldı.
       * Şeker pancarı taşıyan traktörlerin ana yola çıkmamaları için onlara özel bir servis yolu yapılması kararlaştırıldı
       * Bu kararların titizlikle uygulanması sonucu 123 bin ton şeker pancarının taşınması sırasında hiçbir traktör kazaya karışmadı. Kara noktalarda ölümlü trafik kazası meydana gelmedi.


Yazara E-Posta: mtamer@milliyet.com.tr