Meriç Köyatası

Meriç Köyatası

merickoyatasi@hotmail.com

Tüm Yazıları

Özel tekneler için getirilen Bağlama Kütüğü Ruhsatnamesi yönetmeliği yeniden hazırlanıyor. Amatör denizcilerin Binali Yıldırım’a mesajları var: “Biz amatörüz, izne tabi anlamındaki ruhsat kelimesini kabullenemiyoruz. Alınacak harçların ticaret gemilerindeki sicil harcını aşmamasını istiyoruz”

Bağlama Kütüğü denizciyi üzmesin

Hiçbir geliri olmayan, üyelerin katkılarıyla gençlere yelken sporu yaptırmaya çalışan yelken kulüplerine ait yarış tekneleri de özel yat statüsüne girdiğinden Bağlama Kütüğü Harcı ödüyorlar. Amatör Denizcilik Federasyonu yarış sınıfı yelken teknelerinin Bağlama Kütüğü kapsamı dışında tutulmasını öneriyor.

Haberin Devamı

2009 yılında özel teknelerden alınan Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) “müjde” denilerek kaldırıldığında, tüm özel teknelere Bağlama Kütüğü Ruhsatnamesi çıkartılması, ruhsatnamelerin de her yıl vize ettirilmesi ve vize harcı ödenmesi zorunlu olmuştu.
“Müjde vergiler kalktı” dendi ama genel olarak yelkenli teknenin vize harcı, kaldırılan MTV’den daha fazla oldu. Motor yatlar bu uygulamadan kazançlı çıktı. Üstelik vize harcını zamanında yatırmayanlara da harç bedelinin iki katı gibi vahşi cezalar kesildi. Vergiyi bir ay gecikirse, aylık yüzde 1’in altında ceza öderken, vize harcını bir gün bile geç yatırdığınızda, ceza yüzde 200...
Bu saçmalık Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım’ı bile isyan ettirdi. Daha sonraki yılda, iki kat cezanın kesilemeyeceği anlaşıldı, bu ceza kalktı. Ulaştırma Bakanlığı, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı olarak yeniden organize edildi, Başbakanlık Denizcilik Müsteşarlığı da bu bakanlığın içine monte edildi. Bu değişikliklerle birlikte özel teknelere getirilen Bağlama Kütüğü Ruhsatnameleri ve harçları da yasal olarak ortadan kalktı. Şu anda özel tekneler için yeni bir Bağlama Kütüğü yönetmeliği hazırlanıyor. Umarız eski hatalar tekrarlanmaz, Bakan Binali Yıldırım’ın meclis bütçe görüşmeleri sırasında yaptığı konuşmanın ruhuna uygun olarak hazırlanır.
Binali Yıldırım’ın meclisteki bütçe konuşmasını hatırlamakta fayda var.
“Denizci bir millet değiliz. Deniz alışkanlığımız yok. Bir ufak lodos, meltem görünce hemen afallıyoruz. Karacı bir milletiz. Kabul etmemiz lazım. Bir dönem yüzyılın en büyük donanmasına sahip olan devlet, denizciliği kullanamıyor. Özel tekneler, yatlar Türk bayrağına geçince adlarının yat sahibi olarak geçmesini istemiyor. Türkiye’de vergi sistemi de temel bir sorun. Yat, tekne sahibi olmanın lüks değil ihtiyaç olduğu olgusunun Maliye Bakanlığı tarafından kabul edilmesi lazım. Bazı tekneler otomobilden ucuz...”

Görevli uzmanlar Bağlama Kütüğü Yönetmeliği ile ilgili çalışmalar yürütüyor

Şu sıralarda, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nda görevli uzmanlar, Bağlama Kütüğü Yönetmeliği ile ilgili çalışmalar yürütüyor. Eski yönetmeliğin esasları ile sivil toplum kuruluşlarının görüşleri inceleniyor. Amatör Denizcilik Federasyonu (ADF) da, Bağlama Kütüğü Yönetmeliği ile ilgili bir taslak hazırlayıp bakanlığa gönderdi.
ADF’nin önerdiği temel değişiklikler şöyle: Bağlama Kütüğü Ruhsatnamesi adı, Bağlama Kütüğü Kayıt Belgesi olarak değişsin çünkü özel tekneler hobi amaçlı gezi tekneleridir. Ruhsat, bir iş yapmak için izin almaktır. Biz amatörler bir iş yapmıyor,
hobi amaçlı denizde dolaşıyoruz.
Yenilenen bağlama kütükleri için de eskisi gibi her yıl adaletsiz harçlar ödenmesine son verilmeli. Bu konuyla ilgili olarak ADF’nin önerisi şöyle:
“Bağlama kütüğüne ilişkin kayıt, değişiklik, suret çıkartmak, resen veya talep üzerine kapatılan kaydın yeniden açılması ve benzeri işlemler için idare tarafından alınacak ücret miktarı, her yılın son ayında, gelecek yıl geçerli olmak üzere İdare tarafından belirlenir. Bu ücret gemi sicilinde aynı işlem için belirlenen harç tutarından yüksek olamaz.”
Yani gemi sicili için koca koca ticaret gemilerinden ne alıyorsanız, bizden de onu alın... Şöyle bir örnek vereyim. Bizde 15 metrelik bir amatör tekne Bağlama Kütüğü Ruhsatnamesi için 1200 lira ödüyor... Bir ticaret gemisi ise sicil için 108 lira ödüyor.
Bir diğer önemli öneri ise yelken kulüplerinin tekneleri için... ADF, gemi siciline kayıtlı tekneler ile ulusal ve uluslararası yarış sınıfı teknelerin bu yönetmelik dışında tutulmasını öneriyor. Eski düzenleme ile sadece üyelerin katkılarıyla ayakta duran birçok yelken kulübü, Bağlama Kütüğü Harçları nedeniyle zor durumda kalmıştı.

Haberin Devamı

Bağlama Kütüğü denizciyi üzmesin

Haberin Devamı

Numarin 78’den üstün performans

Yüksek performanslı motor yat üretiminde yurt dışında iyi bir konum elde eden Numarin tersanesi, 2013 yılına iddialı girdi. 16-20 Şubat tarihleri arasında yapılacak Miami Boat Show için inşa edilen Numarine 78 Fly’da diğer modellerde kullanılan
1224 beygir gücündeki iki adet motor yerine 1550 beygir gücünde iki motor tercih edildi. Yapılan testler sonucunda 36 deniz mili gibi, bu sınıftaki teknelerde ulaşılması güç bir sürat yakalandı.
Numarine’nin kurucusu ve CEO’su Ömer Malaz, Fly 78 için
şu bilgiyi veriyor: “Hep altını çizdiğimiz üretim teknolojimizin güzel bir sonucunu gördük. Sınıfımızda rakiplerimizden her zaman daha küçük motor seçenekleri ile sınıfın gerektirdiği süratlere ulaşmayı başardık, bu başarının yüksek üretim teknolojimizin bir sonucu olduğunu belirttik. İlk defa diğer üreticiler ile aynı büyüklükte bir motor kullandık ve kolay yakalanmayacak bir performans elde ettik.”
Yeni Numarine 78 Fly,
14-18 Şubat 2013 tarihlerinde International Miami Boat Show’da sergilenecek. Hong Kong International Boat Show için hazırlanan yeni 78 HT ise
15-24 Şubat tarihleri arasında İstanbul Uluslararası Avrasya Boat Show’da gezilebilecek. Numarin ve inşa ettiği performans motor yatları, 12-18 Nisan’da Rio,
16-20 Mayıs’ta Beyrut fuarlarında da deniz severlerle buluşacak.

KAPTANIN MUTFAĞINDAN

Bardakta Kahvaltı

Bu haftaki tarif, Lale-Cem Apa çiftinin “Vira Mutfak” kitabından... 2013 yılı kış sezonu yarışları başlıyor. Yarışlarda önceden hazırlanmış sandviç yenir ya da yarış öncesi rüzgarı beklerken bir şeyler atıştırılır, yemeğe pek önem verilmez. İşte size yarışlarda enerji verecek sağlıklı ve pratik bir kahvaltı...
Bir bardağın içine granola koyun. Üzerine süzme, normal ya da yağsız yoğurt ekleyin
ve sevdiğiniz kuru meyveleri serpip sunun.

KAPTAN ÇARŞIDA

Deri kaplı matara
Deri kaplı Laken mataralar termos özelliğine sahip. Suyu, sıcak yaz günlerinde soğuk, soğuk kış günlerinde de sıcak tutabiliyor. Mataraların
iç kaplaması da kokuyu ve suyun tat değiştirmesini engelliyor. www.kutupayisi.com sitesinde satılan mataraların 1 litrelik olanı 19.99, 1.5 litrelik olanı da 22.99 lira...

Yelken ayakkabısı
Neil Pryde yelken ayakkabısının bilek bölgesinde, konfor ve destek için bilek pedleri bulunuyor. Neopren iç tabaka ve n-Grip dış tabanlı ayakkabı, ayağı doğal bir şekilde sarıyor, su geçirmiyor ve üşütmüyor. www.denizdukkani.com adresinde 150 liraya satılıyor.