Mustafa Yılmaz

Mustafa Yılmaz

ege@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Yaşar Üniversitesi İşletme Fakültesi Ekonomi Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Serpil Kahraman’ın araştırma sonuçları, geçen haftanın önemli gündem maddelerinden biriydi.

Araştırmaya göre İstanbul, göç veren bir kent haline geldi. Ancak İzmir’e göç edenlerin sayısı her geçen yıl artıyor.

Üstelik, İzmir’e göçün büyük bölümü de İstanbul’dan. İzmir’e İstanbul’dan göç edenlerin sayısı 17 bin. 2010 yılında İstanbul’dan İzmir’e göç edenlerin oranı yüzde 5’ti, bugün ise yüzde 17’e yükseldi.

---

Araştırmalar ve Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) rakamları, İzmir’e olan ilgiyi açık şekilde kanıtlıyor.

Haberin Devamı

Bu ilgiye ve artan nüfusa paralel olarak gerekli tedbirlerin alınması, kent içi yatırımların yapılması, artık her zamankinden daha önemli bir konu.

Ancak ne yazık ki, genel bütçeden İzmir’in aldığı paya henüz yansıyan bir durum olmadı.

İzmir Ekonomi Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Oğuz Esen’in araştırmasına göre, 2004-2016 yılları arasında İzmir’e merkezi hükümet 9.9 milyar lira yatırım yaptı, İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin yaptığı yatırım ise 11.9 milyar lirayı buldu.

Merkezi hükümet kişi başı 407, İzmir Büyükşehir Belediyesi ise 545 liralık yatırım yaptı.

Kente yerel kaynaklarla yapılan yatırımların bile merkezi hükümet yatırımlarını geçmesi, bu konudaki eksikliği ortaya koydu.

---

Bu anlamda metroyu otogara ulaştıracak olan proje çok çarpıcı bir örnek.

İzmir Büyükşehir Belediyesi, 12 yıl önce projesini hazırladı. Halkapınar ile otogar arasındaki Kamil Tunca Bulvarı’nın tapusunu 22 milyon lira vererek TCDD’den satın aldı.

Ama Ulaştırma Bakanlığı, bu hattaki çalışmayı kendisinin yapacağını söyledi.

Aslında Bakanlık, Otogar-Halkapınar hattı için gerekli projeyi yıllar önce tamamladı.

Bir yıl önce Çevresel Etki Değerlendirme (ÇED) onayı da alındı.

Toplam maliyetinin 531 milyon lira olacağı hesaplanan projenin 30 ayda tamamlanacağı belirtildi. Hat, toplam 4.5 kilometre olacak.

Şehitler Caddesi (Vakıflar İstasyonu) altından ve Kamil Tunca Bulvarı (Altındağ ve Çamdibi istasyonları) altından devam ederek otogarda sona erecek 5 istasyonu bulunacak.

Haberin Devamı

---

Ayrıca, Halkapınar’da yer alan mevcut depo sahasına bağlantı yapılacak. İniş çıkışlar, asansör ve yürüyen merdivenle olacak.

İstanbul’da yapımı tamamlanan Üsküdar-Sancaktepe metro hattında uygulanan aç-kapa yöntemi, Halkapınar-Otogar Metro Projesi’nde de uygulanacak.

Başlangıç istasyonu olan Halkapınar istasyonundaki delme çalışmaları ise aç-kapa sisteminden farklı olarak, Yeni Avusturya Tünel Açma Metodu’yla yapılacak.

Projenin 531 milyon liraya mal olması planlanıyor.

Otogar Metro Hattı’nın önemli bir özelliği daha olacak. Bu hatta, İzmir Ankara hızlı treninin de ilk bölümü başlamış olacak.

Metroyla birlikte bu hattın da kazısı yapılacak ve rayları döşenecek. Ayrıca, yük trenleri için de ayrı bir hat oluşturulacak.

---

Bu hat, Ulaştırma Bakanlığı’nın İzmir’de yapacağı ilk metro hattı olacak. Ama, geçen yıl sonu başlanacağı söylenen projede henüz temel bile atılmadı.

İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, “2008’de herkesin metrosunu yapacağız dediler. Büyükşehir’e de yazı geldi. Biz de yazdık. Şirinyer’i, Narlıdere’yi, Halkapınar’ı yazdık. O tarihte projesi de hazırdı Halkapınar’ın, onu yolladık. Her tarafta metrolar bitti. Sene 2008’den bahsediliyordu. Sene geldi 2018’e. Bu sene bütçede 21 milyon lira, çocuk oyuncağı gibi bir para ayırıldı ki, bu para metronun kazısına yetmez” dedi.

Haberin Devamı

---

Türkiye’nin her yerinden her yıl binlerce kişi yaşamak için İzmir’i tercih ediyor. İstanbul’a göç durdu, İzmir’e ise artıyor.

İzmir’e genel bütçeden yeterli yatırım her zaman kentin hakkıydı.

Ama artık Türkiye için bir zorunluluk...