Mustafa Yılmaz

Mustafa Yılmaz

ege@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Bir gazeteci için yazdıklarının yankı bulması hele de ulusal gündeme taşınması gerçekten büyük keyif.
Allah bana bu mutluluğu son zamanlarda doya doya yaşatıyor.
Bu sütunlarda 14 Şubat 2012 tarihinde yayınlanan “İhaleler ve fesatlar” başlıklı yazımda İstanbul’un Kadıköy-Kartal metrosu ile İzmir’in Üçyol-Üçkuyular metrosunu maliyet açısından karşılaştırmıştım.
Milliyet Ege’nin deneyimli yazı işleri, o yazıyı birinci sayfaya alıp kamuoyunun daha da dikkatini çekmesini sağlamıştı.
Toplam uzunluğu 21.7 kilometre olan bu hattın toplam maliyetinin yaklaşık 3 milyar lira, kilometre maliyetinin ise 140 milyon lira olduğunu yazmıştım.
Bornova ile Üçyol arasındaki 11.8 kilometrelik Üçyol-Üçkuyular metrosunun toplam maliyetinin 200 milyon, kilometre maliyetinin ise sadece 40 milyon lira olduğunu ifade etmiştim.
İzmir’deki metronun daha zor zemin şartlarında yapılmasına rağmen kilometre maliyetinin İstanbul’a göre tam 100 milyon lira daha ucuz olduğunu hatırlatmıştım.

Kadıköy-Kartal Metrosu’nun açılışından sonra 23 Ağustos’ta CHP Genel Başkan Yardımcısı Gökhan Günaydın önemli açıklamalarda bulundu.
AK Partili Ankara ve İstanbul Büyükşehir Belediyelerinin metro çalışmalarını İzmir’den çok daha pahalıya mal ettiklerini savundu:
“Ankara’da vagon hariç 90 milyon TL, İstanbul’da vagon dahil 141 milyon TL olan metro maliyeti, İzmir’de vagon dahil 56 milyon TL’dir. Kabaca İzmir İstanbul’un 3’te biri fiyatına mal etti” dedi. Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu da geçen hafta Ege TV’de katıldığı programda bu konuya değinerek şunları söyledi:
“Genel Başkan ya da genel başkan yardımcılarımız ‘metronun kilometresine kaç para harcadınız’ diye sorarsa, sözlü olarak hep söylüyoruz.
Bunun için hazırız. Harcanan para belli. Alınan çekerler belli. Çekerleri kilometreye bölmeniz de belli.
Bu tartışma başbakanın 22 km Haydarpaşa -Kartal Metrosu’nun açılışında telaffuz ettiği rakamdan çıktı. Orada ‘3 milyar 100 milyon harcandı’ dedi.
Harcanan 3.1 milyar TL’yi 22’ye böleceksiniz. Çıkan rakam 140 milyon TL civarında. Bunu kim yapıyor? Ankara bu polemikte yok. İzmir ne yapmıştır? Biz de rakamları verdik ve 50-60’ı bulmuş.
Bu polemik böyle başladı. Bakan bey Ankara’yı devreye soktu. Ben Ankara’nın ne maliyetini ne İstanbul maliyetini bilmem. Başbakan da, Binali Bey de isterse muhasebeden rakamları çıkarıp veririm.”

Yaklaşık 6 ay önce yaptığım ve yazdığım İstanbul ve İzmir metroları arasındaki maliyet farkının bugün İzmir ve Türkiye gündeminde tartışılması güzel.
İzmir Metrosu’nun çok zor fiziki koşullara rağmen İstanbul’a göre yaklaşık üç kat ucuza yapıldığı matematiksel bir gerçek.
Fakat başka gerçekler de var. Metroyu bu kadar ucuza yapan ekibin başının “ihaleye fesat karıştırmak” suçundan 397 yılla yargılandığı gerçeği gibi.