Mustafa Yılmaz

Mustafa Yılmaz

ege@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

İzmir’de, 2000 yılına kadar kullanımda olan bir kilometre bile metro ya da metro standartlarında raylı sistem hattı yoktu.

Bugün Evka-3’ten Üçkuyular’a, Aliağa’dan Torbalı’ya kadar 165 kilometre şehir içi raylı sistem hattı hizmet veriyor.

Bir ay sonra Konak Tramvayı’nın da devreye girmesiyle 180 kilometreyi bulacak.

İzmir’in 2030 yılı Ulaşım Planı geçen hafta açıklandı. Bu plana göre 12 yıl sonra şehir içi raylı sistem hattının 320 kilometreye ulaşması öngörülüyor.

Zaten şimdiden bu hedefin üçte ikisine ulaşılmış durumda.

Haberin Devamı

***

Son 15 yılda şehir içi raylı sistem konusunda İzmir büyük bir mesafe aldı. Neredeyse raylı sistemin ulaşmadığı ya da yakınından geçmediği ilçe kalmadı.

Ama bu konuda önemli bir eksik var. Kentin ortasında yer almasına rağmen otogara metroyu ulaştıracak proje başlamadı.

İzmir Büyükşehir Belediyesi, 12 yıl önce projesini hazırladı. Halkapınar ile otogar arasındaki Kamil Tunca Bulvarı’nın tapusunu 22 milyon lira vererek TCDD’den satın aldı.

Ama Ulaştırma Bakanlığı, bu hattaki çalışmayı kendisinin yapacağını söyledi.

Aslında Bakanlık, Otogar-Halkapınar hattı için gerekli projeyi yıllar önce tamamladı.

Bir yıl önce Çevresel Etki Değerlendirme (ÇED) onayı da alındı.

Toplam maliyetinin 531 milyon lira olacağı hesaplanan projenin 30 ayda tamamlanacağı belirtildi. Hat, toplam 4.5 kilometre olacak.

Hat, Şehitler Caddesi’nin (Vakıflar İstasyonu) altından ve Kamil Tunca Bulvarı’nın (Altındağ ve Çamdibi istasyonları) altından devam ederek otogarda sona erecek ve 5 istasyonu olacak.

***

Ayrıca, Halkapınar’da yer alan mevcut depo sahasına bağlantı yapılacak. İniş çıkışlar, asansör ve yürüyen merdivenle gerçekleştirilecek. İstanbul’da yapımı tamamlanan Üsküdar-Sancaktepe Metro hattında uygulanan aç-kapa yöntemi, Halkapınar-Otogar Metro Projesi’nde de uygulanacak.

Başlangıç istasyonu olan Halkapınar İstasyonu’ndaki delme çalışmaları ise, aç-kapa sisteminden farklı olarak Yeni Avusturya Tünel Açma Metodu’yla yapılacak.

Projenin 531 milyon liraya mal olması planlanıyor.

Otogar Metro Hattı’nın önemli bir özelliği daha olacak. Bu hatta, İzmir-Ankara hızlı treninin de ilk bölümü başlamış olacak.

Haberin Devamı

Metroyla birlikte bu hattın da kazısı yapılacak ve rayları döşenecek. Ayrıca, yük trenleri için de ayrı bir hat oluşturulacak.

***

Bu hat, Ulaştırma Bakanlığı’nın İzmir’de yapacağı ilk metro hattı olacak.

Aslında kent içinde metronun ilk gitmesi gereken yerlerden biriydi otogar.

Yıllardır konuşuluyor. Projesi tamam. Buna rağmen inşaat bir türlü başlamıyor.

İzmir ile Ankara arasını 3.5 saate düşürecek olan hızlı tren hattının 2020’de tamamlanacağı açıklandı.

İki yıl sonra Basmane’den Ankara’ya hızlı trenle gidilecek.

Ama otogara gidilemeyecek.