Binlerce yıllık bir geçmişe sahip olan Mardinin 30 Ağustos nedeniyle bayraklarla donatılmış Cumhuriyet Meydanıında Milliyet TIRının içinde "Neden geldiniz?" sorusuna cevap ararken karşı kaldırımda biriken kalabalık "Habur Habur" , diye tempo tutmaya başladı. Aslında yeni asfaltlanmakta olan geniş caddelerden, hatta bulvarlardan geçerek eski Mardinin eteğinde kurulmakta olan "yenişehir"e ayak bastığımız andan itibaren en çok duyduğumuz sözcük "Habur". Mardinli işadamları, nakliyeciler, sanayiciler ve işsizlikten yakınan gençler, söz birliği etmişçesine Habur sınır kapısından gerçekleştirilen ticaretin eskiden olduğu gibi serbestleşmesi halinde Mardinin ihya olacağını söylüyorlar. Habur ve Tipik Mardinde "kriz" sözcüğü bile "Habur" ve "Tipik" sözcüklerinin gölgesinde kalıyor sanki. Ben önce "Tipik" diye duyduğum sözcüğün, "TPIC" harfleriyle ifade edilen bir şirket adı olduğunu ve bu şirketin Irakla Türkiye arasındaki mazot trafiğini tekeline aldığı iddiasıyla baş hedef haline geldiğini, Kızıltepe Ticaret Borsası Başkanı Mehmet Şahini dinlerken anladım. İddiaya göre 1999dan bu yana mazot trafiğinin, "TPAOnun bir yan kuruluşu" olarak tanımlanan TPICın tekeline bırakılması Haburdan geçen araç sayısını günde 1000 - 1200den 750 ye kadar düşürmüş ve bu işte çalışan 52.000 kamyon ve TIRın önemli bir bölümünü işsiz bırakmış. Genel ekonomik kriz de buna eklenince Mardinde ekonomik hayat ciddi bir darbe yemiş. Boşaltılan köyler Habur kapısı Mardinde neredeyse herkesin dilinde ama farklı sorunları dile getirenler de var. "Boşaltılan köyler" in yarattığı sorunlar bunlar arasında. Mardin Tabip Odası Başkanı Dr. Kamuran Yıldırım, Mardin, Kızıltepe ve Nusaybin gibi merkezlerin varoşlarına hiç bir altyapı sağlanmadan gelip yerleşen on binlerce kişinin salgın hastalıkları arttırdığını belirtiyor.Bize "Neden geldiniz?" sorusunu yönelten gençlerden sonra lafa giren ve adının yazılmasından çekindiğini belirten Meslek Lisesi öğretmeni A.Y.nin sözleri ise hepimiz için düşündürücü olmalı herhalde. "Eskiden medyanın gücü vardı ve biz de buna inanırdık. Sonra gücün medyası doğdu ve biz sesimizi medyada duyuramaz olduk", diyen öğretmenin bunları Milliyet TIRında söylemesi bir şeylerin değişeceğine dair bir umut ışığı sayılabilir mi acaba? oulagay@milliyet.com.tr Halen Organize Sanayi Bölgesiindeki 140 tesisten çoğunun kapalı olduğu belirtiliyor. Milliyet TIRına gelen Songur Nakliyatın ve bir biber işleme tesisinin sahibi Mehmet Songur ve Özeyüpoğlu firmasının sahibi Ali Dölek, finansman temin edemedikleri için tesislerini çalıştıramadıklarını söylüyorlar.