Oldu, bittiye getirilip bir ay içinde özelleştirilen SEKA Dalaman İşletmesi için Sanayi Bakanlığının 365 milyon dolar, Ata Yatırım ve Finlandiya danışmanlık firması Jakopori 150 milyon dolar değer biçmişti. Dalaman SEKA Kağıt Fabrikasının, Mopak Kağıt Karton Sanayiine 40 milyon dolara satışının üzerinden neredeyse bir yıl geçmesine rağmen, tartışma sürüyor. Yine siyasi rant En büyük iskambil kağıdı üreticilerinden Mopak, Dalaman İşletmesini alınca, Ankara Bölge Müdürü de Özalın eski danışmanlarından Cevdet Belbes oldu.Özelleştirmeden önce yılda 30 milyon dolar olan ciroyu, 360 milyon dolara çıkaracağını söyleyen Mopak Yönetim Kuruluşu Başkanı Mehmet Ali Molay, 500 kişinin 400ünü işten çıkarttı. İşten çıkarılanların 8 ay süresince işsizlik parasını devlet üstlendi.Yalnız bunlar mı?.. n Dalamana 22 bin metreküp topruk 30 milyon TLye malolurken, Mopaka 14 milyon TL/ metreküpten devredildi. Fabrikanın 10 trilyon lira değerindeki yedek parça stoku, defter değeri olan 600 milyar lira üzerinden devredildi. Mopakın siyasi bağları gündeme getiriliyor. Yönetim Kurulu Üyesi ANAP Ahmet Çetin Budaklar, ANAP milletvekili adayıydı ve TARİŞ Genel Müdürlüğü yaptı. SEKAnın kiracı olduğu Göçek İskelesi ihaleye dahil edilmemişti. İstifa eden Özelleştirmeden Sorumlu eski Devlet Bakanı Yüksel Yalovanın döneminde, iskele SEKA Yönetim Kurulunun aldığı bir kararla aylık 10 bin dolar bedelle Mopaka kiralandı. İskeleden foil - oil, selüloz, topruk taşınacak. Yalım Erezin Sanayi Bakanlığı döneminde iskele Sekanın kullanımına kapatılmıştı. Göçek gibi yat turizminin gözbebeği bir belde de foil-oil taşıtmak iyi fikir (!) Yaklaşık değeri 15 milyon dolar olan, Orman Bakanlığına bağlı SEKAnın kullanımındaki arazinin üzerinde inşa edilen sosyal tesisler ve lojmanlar da Mopaka devredildi. İhaleye Orman Bakanlığının arazisi nasıl oturtuldu, bilinmiyor. Dünya Çevre Vakfı tarafından koruma altına alınan ve yalnızca Dalamanda olan sığıl ağaçları da bu arazi ile birlikte devredilmiş oldu. Göçeke yazık! Son söz adetim yoktur ama bu yazıya oturdu:İhalenin yapıldığı tarihlerde Dalamanın ANAPlı Belediye Başkanı "Bu satış olursa tereddütsüz istifa edeceğim" demişti, ne yaptı acaba? İDO, yasasını bekliyor Ayvalık, Çanakkale, Bodrum yolcuları hızlı deniz otobüsü seferlerinin yörelerine de yapılacağını umuyorsa, boşuna beklemesin. İDO Genel Müdürü Şeref Dikyar, "Karşılaştırılan dönemde motorine yüzde 202 oranında zam gelirken, dünya petrol piyasasında fiyatlar 11 dolardan, 30 dolara çıktı. Bu maliyetlerle servis ağımızı geliştirmemiz mümkün değil" diyor. Entegre seyahat Son 2.5 ayda motorine yüzde 78 zam geldiğini vurgulayan Dikyar, bilet fiyatlarının aynı dönemde yüzde 24 ile 34 arasında arttığını belirtiyor. 22 deniz otobüsü, 4 feribot kapasitesine sahip İDO, 29 terminale yılda 580 bin araç, 8 milyon yolcu taşıyor.Bilet fiyatlarının yüksek olması nedeniyle, yılda 50 bin ton motorin yakan deniz otobüslerinde doluluk oranı yüzde 35ler civarında.Dikyar, 1987 yılından beri faaliyette olan deniz otobüsleri hizmetlerinde göreve geldiği son 7 ayda, önemli değişiklikler yapmış. Uydudan televizyon yayını, internetten bilet satışı, Varan ile entegre sehayat bileti organizasyonunu başlatmış.Deniz otobüslerinde lüks mevkiye de geçecek olan İDOnun rakibi, THY gibi gözüküyor. THY ne hizmet veriyorsa, uygulamak istiyorlar. syilmaz@milliyet.com.tr Denizcilikten sorumlu Devlet Bakanı Ramazan Mirzaoğlu, bir gurup milletvekilinin Meclise getirdiği deniz taşımacılığında gümrüksüz yakıt önergesine sıcak bakıyor. Ne var ki gündem kaynak yaratmaya kilitlenmiş durumda. Hızlı deniz taşımacığılının geliştirilmesi, çevre v.s gibi alt başlıklar ofsayta düşüyor.