Çocuklar küçük yaşlarda çevrelerinde istedikleri her koşulun onlara sağlanması ile her şeyin istedikleri gibi olacağı algısına kapılırlar. 18 ay 3 yaş itibari ile çocuk egosantrizm döneminin gelişimsel özellikleri ile beraber istediği her şeye sahip olmak ister ve paylaşıma kapalı davranışlarda bulunur. Çocukların yaşadığı ağlama krizi tepkisel olabildiği gibi, ilişkisel de olabilir. Çocuklar genellikle tek başlarına kaldıklarında ağlama krizi geçirmezler. Yanlarında güvendikleri biri olduğu zamanlarda ağlama krizleri daha sık görür. Hayal kırıklığı, öfke, kafa karışıklığı, korku gibi duyguların neden olduğu krizlerde; ağlama, vurma, çığlık atma, tekmeleme, nefesini tutma ya da kendini yere atma gibi tepkiler görülebilir.
 
Çalışan anne babalara sahip çocuklar ise günlük sevgi doyum ihtiyacını karşılayamadıklarından bazen nedensizce ağlama krizleri yaşayabilirler. Yemek yemesi için kolunu katladığınız çocuk aniden ağlayabilir ya da sırf arabada ayakta durmamalısın şeklinde bir ikaza karşı tepkisel olarak ağlama krizine girebilir. Aslında bunların altında yatan sebep ilgi ve sevgi ihtiyacının karşılanmamış olması durumudur.

Çocuğunuz ağlama krizi geçirdiğinde ne yapmalısınız?
 
1.Öncelikle olayı tanımlamasını ondan bekleyin. ''Ne oldu?'' şeklinde basit açık ve net ifadelerle durumu tanımlattırın.
2.Tepkilerinizi mümkün olduğunca en aza indirin ve sakinliğinizi koruyun.
3. ''Seni ağlarken anlayamam , sakinleştiğinde seni anlayabilirim.'' şeklinde bir tepki verin ve sakinleşene kadar onu anlayamayacağınıza onu inandırın.
4.Onu dinlemek ve anlamak için hazır olduğunuzu gösteren tepkiler verin .
5.Sakinleştiğinde bu durumu ağlamadan nasıl çözüm yolları geliştirirsek çözebiliriz kendisine sorun.
6.Olası çözüm yolları denemesi için şans verin ve problemini sahiplenmeyin.
7.Ciddi bir ağlama krizi nöbeti geçiriyorsa dikkatini başka yöne dağıtmaya çalışın. Çocuk ağlayınca beyin ilk önce duygusal tepki oluşturuyor (amygdala aktivasyonu) bu aktivasyonu başka yöne kaydırmak için sayı sayma ya da şarkı söyleyerek dikkati dağıtmaya çalışın.

Pedagog
Sümeyra Yapıcı Aydın