En 1 milyon dolarla başlamıştı...

1 milyon dolarla başlamıştı...

07.12.2003 - 00:00 | Son Güncellenme:

1 milyon dolarla başlamıştı...

1 milyon dolarla başlamıştı...





Korozo Ambalaj'ın adını duymuşsunuzdur. 'Korozo' aslında cevize benzer bir ağaç cinsi. Oldukça sağlam yapısıyla tanınan bir ağaç bu. Türkiye'nin en eski sanayi kuruluşlarından Korozo'nun (Kuruluş 1934!) adı da bu ağaçtan geliyor. Firma ilk kurulduğunda korozo ağacından düğme üretiyormuş.
Fakat 'Tüfek icad oldu, mertlik bozuldu' misali, 'sentetik düğme'nin icadı ile Korozo'nun 'ağaçtan düğme' işi de kan kaybetmeye başlamış. Çünkü, korozo ağacından düğme üretimi zahmetli, zor, maliyetli bir iş. Sentetik düğme ucuz kalmış yanında.
Bu olay, Korozo'nun 'ambalaj' işine girişinin de yolunu açmış. 1973'e gelindiğinde de sanayi olarak düğmeciliğin önemi iyice azalınca düğme makinelerini başka bir firmaya satarak tamamen ambalaj işine dönmüş. Düğme işi bitmiş ama Korozo adı kalmış.

Poşetler ondan
Korozo, bugün öyle az buz değil, 90 milyon dolar ciro yapan bir şirket. Tüketicinin 'koroplast' çöp poşeti ve buzdolabı poşeti markasıyla tanıdığı Korozo, market ürünlerinde pazarın yüzde 80'ini elinde bulunduruyor. Genel Müdür Mizrahi, "Biz pazarın aysbergiyiz" diyor Çünkü alışveriş merkezleri, market ve mağazalarda satın aldığımız şeyleri içine koyarak taşıdığımız baskılı poşetlerin üreticisi o. Migros, Gima, Coca Cola, Nike, Sony, Panasonic, Siemens, Cipso, Omomatik, Migros, Gima, Magnum, Cornet, Pınar, Pastavilla, Uno, Molfix, Orkid ve daha onlarca markanın poşetçisi.
Mizrahi'nin anlattığına göre Korozo'nun tüketiciyle tanışması 1980'lere rastlıyor. Türkiye'de ilk çöp poşetlerini ürettiklerinde büyük bir tereddüt yaşamışlar. Mizrahi, "Diş macunu yok, tuvalet kağıdı yok, biz böyle bir ülkeye çöp poşeti satmaya çalışıyoruz" diye anlatıyor o tereddüt dolu günleri. Ama sonra karar verip, 'Çöp torbası, iki adet sigaradan ucuz' sloganıyla girmişler pazara.

Yedinci fabrikayı kuruyor
23 yıl sonraki duruma baktığında ise değişen pek fazla bir şeyin olmadığını belirten Mizrahi, şöyle diyor:
"Türkiye hala çöp poşetine vereceği parayı iki adet sigaraya veriyor. Çöp poşeti kullanımı Avrupa ülkelerinin çok altında. Satışlarımız Türkiye'den çok yurtdışına. Sabırlı olduk. En azından Türk insanı artık alışveriş sonrası poşetleri atmayıp çöp koymak için kullanıyor. İnsanımız hâlâ deterjanla çöp kovası yıkıyor. Çöp poşetinin deterjanlı sudan ucuz olduğu bilincini kazanması gerekiyor insanların."
Halka açılmayı planlayan Korozo'nun İstanbul'da altı fabrikası var. Yeni yapılmakta olanla sayı yedi olacak. Ürün çeşitliliği açısından Avrupa'da rakipleri olmadığını belirten Mizrahi, "Biz buzdolabı ihraç etmiyoruz, otomobil ihraç etmiyoruz. Bunlara rağmen bir konteynerin 25 - 30 bin dolar olduğunu düşünürseniz 60 milyon dolarlık bir ihracat gerçekleştirebilmek için 960 çalışanımızla inanılmaz bir çaba harcıyoruz" diyor.

Korozo'nun bugün 66 ülkeye ihracatı var. En yüksek ihracatı Avrupa ülkelerine.
Firmanın 90 milyon dolarlık cirosunun 60 milyon doları ihracattan geliyor. Ama bugüne bir anda gelinmemiş tabi. Mizrahi anlatıyor:
"1993 yılında 1 milyon dolarlık ihracatla işe başlamıştık. Geçen yıl 47 milyon dolardı ihracatımız.
Amacımız üç yıl içinde 100 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirmek. İki binin üzerinde müşterimiz var ve yapımı devam eden fabrikamızla üretim kapasitemizi artırıp Amerika pazarında söz sahibi olmak ve Avrupa'da en iyi beş firması arasına girmek istiyoruz."



BUSINESS


'Kıbrıslı işadamlarını Türkiye batırdı'
Geçmişle geleceğin hesaplaşması
Beyan edilecek veya edilmeyecek faiz gelirleri
'Cici kızlar' ile 'Delikanlı kızların' ped savaşları
Amerikalı, kazan dairesini gördü 'En temiz hastane' belgesi geldi
Dağa çıkanın rüyası, mekap spor ayakkabısı
Aşçı Crum'u kızdırdılar, o da cipsi icad etti!
Zeytin yerken alzheımer oluyoruz haberimiz yok
Irak'taki ABD askerine tuvalet İsrail'e oyun parkı satıyor...
Herkes 'etik'ten söz ediyor
'Mahallenin yüzünü kara çıkarmadım, rekortmen oldum...'
Stıglıtz'den Aliyev'e petrol dersi
Sırlar odasının anahtarları çalındı
Yılmaz Bey, Prens Bandar'ı ikna etti Koton'un Körfez atağı başladı...
Poşetten, çöp torbasından 90 milyon dolarlık ciro
'Beyin'le büyüyen ülke: Hindistan
Bin 400 yıllık şirket
İnternette kazananlar, kaybedenler
Estetik değil teknik