En Dijital Oyuncaklar

Dijital Oyuncaklar

07.12.2003 - 00:00 | Son Güncellenme:

Dijital Oyuncaklar

Dijital Oyuncaklar





1990'lı yılların büyük iddiasıydı: İnternet yaşamımızın her alanını değiştirecek! İnternetsiz adım atamayacağız, alışveriş yapamayacağız vs.. Ancak bu iddianın gerçekçi olmadığı, özellikle ABD'de yaşanan .com (dotcom), yani yeni ekonomi balonunun patlamasıyla ortaya çıktı. İnternetin mevcut tüm iş biçimlerinin yerini alacağını tahmin edenler yanıldılar. İnternet teknolojilerinin 'iş'te kullanılan önemli bir araç olabileceği anlaşıldı.
Yaşanan 'yeni ekonomi krizi' ve tüm olumsuzluklara rağmen internet pazarının en çok büyüdüğü ülke ABD. Bu ülke, internet trendlerinin dünyaya yayılmasında önemli bir rol oynuyor. Krizler hemen hemen bir yıl içinde diğer ülkelere yansıyor. Satış patlaması yapan site örnekleri de pek çok ülkede örnek alınıp, uygulanıyor. ABD sektörün lider ülkesi. Bu yüzden de ABD'deki göstergeler Türkiye'deki internet şirketleri için de önemli bir gösterge.

Kârlar gelmeye başladı
İstatistiklere bakıldığında ABD'de 200'ün üzerinde halka açık internet şirketinin yüzde 40'ı son çeyreği kârla kapadı. Bu, ABD için bile ilginç bir rakam oldu, çünkü pekçok analist kâr edebilecek internet şirketi sayısını çok daha düşük öngörüyordu. Altyapı yatırımları durma noktasına gelmişti. Ancak bu bilginin doğru olmadığı ve yapılan teknoloji yatırımlarının yüzde 27'sinin internet, özellikle de e - ticaret üzerine olduğu ve yıldan yıla arttığı tespit edildi. İşte ABD'de sanal alemde son dönemde kazanan ve kaybeden sektörler ve internet şirketleri.

Seyahat ve Turizm
Kazananlar: Expedia
Kaybedenler: Hoteller ve geleneksel seyahat acentaları
Seyahat ve turizm sitesi Expedia, şu anda en büyük seyahat ve turizm acentası. Sitenin American Express'ten bile daha büyük kârı bulunuyor. Geçtiğimiz yıl şartlara uyum sağlayamayan geleneksel seyahat acentası bayilerinin yüzde 12'si kapandı.

Müzik
Kazananlar: Henüz yok
Kaybedenler: Kaset şirketleri
Müzik endüstrisi Napster ve diğer online müzik şirketleri operasyonlarını durdurdu, fakat müzik parçalarının internet üzerinden yüklenmesi nedeniyle yıllık 35 milyar dolar zarara uğrayan geleneksel müzik endüstrisi, ABD'de 2000 yılından bu yana yüzde 20 düşüş yaşadı. Şimdilerde Apple ve Dell gibi dev bilgisayar firmaları ile yenilenen Napster pazarı zorluyor.

Bilgisayar
Kazananlar: Dell
Kaybedenler: Gateway, HP
İnterneti kullanarak ve normal satış kanalları üzerinden dağıtım yapan Dell, endüstrideki en kârlı şirketlerden birisi gözüküyor. 2001 yılındaki yüzde 7.3'lük kârını 2002'de yüzde 8'e taşıyan firma, ücretleri de rakiplerinin kâr yapamayacağı seviyelerde tutuyor.

Finans hizmetleri
Kazananlar: İpotek bankaları, LendingTree
Kaybedenler: e - ticaret'e yeni başlayan finans şirketleri
Neredeyse tüm e - finans şirketleri para kazanamazken online ipotek servisi bulunan LendingTree firması, son yıllarda ortalama yüzde 70 büyüyor. Özellikle ipotek başvurularını internet üzerinden yapanlara yüzde 40 avantaj sağlayan firma, bu sayede hızla yükselişte.

Perakendecilik
Kazananlar: Amazon.com, Wal - Mart, eBay
Kaybedenler: Barnes & Noble, Kmart
Sektörde satışların yüzde 5'i online olarak gerçekleşiyor. eBay ülkenin en büyük 15 perakendecisi arasına girmeyi başardı. Amazon.com ise aynı listede ilk 40 arasında. Wal - Mart'ın e - ticaret taktikleri ise rakiplerinin teknolojiye çok büyük yatırımlar yapmasına neden oldu. Bu üçlünün iş yapış şekilleri onları yukarılara taşıyor.

Otomotiv
Kazananlar: Müşteriler ve özel reklam alan siteler
Kaybedenler: Dağıtıcılar, eBay
Daha önceden iddia edildiği gibi internet üzerinden gerçekleşecek satın alımların ve pazarlama yönetiminin otomobil maliyetlerinin yüzde 13 oranında düşürmeyeceği ispatlandı. Fakat ikinci el otomotiv pazarında eBay en büyük dağıtıcılardan birisi haline geldi. Ve birçok önemli otomobil sitesi kâr yaptı.

Medya
Kazananlar: Yahoo, Google
Kaybedenler: AOL Time Warner ve piyasaya yeni girenler
Sadece bazı medya şirketleri bu işten kârlı çıkabildi. Fakat bu durum giderek tersine dönüyor. Reklam gelirlerinin artması ile coşan Google ve Yahoo bu işten son derece memnun gözüküyor. Ancak eğlence siteleri ve AOL'nin içerik sağlayıcı internet kolu ise halen satılık.

Sağlık
Kazananlar: WebMD
Kaybedenler: drkoop.com
İnternet üzerinden sağlık sektöründe elde edilen kârlar, kanuni kısıntılarla birlikte aşağıya düştü. Bugün Web MD'nin para kazanıp kazanmadığı ile ilgili değişik iddialar bulunuyor. Özel sigortacıların ise yüzde 44'ü başvuruları elektronik olarak alıyor.

İnşaat ve Tarım
Kazananlar: Henüz yok
Kaybedenler: ImproveNet
Her iki sektörde de 1990'lı yılların sonuna doğru teknolojiye yeterince yatırım yapılmamasından kaynaklı, verimlilikte önemli bir düşüş yaşandı. İnşaat malzemeleri için bir pazar niteliği gören ImproveNet ise özellikle 2000 yılında .com firmalarının krize girmesiyle birlikte giderek önemini yitirdi ve liste dışı kaldı.

Eğitim ve öğrenim
Kazananlar: Cisco, Phoenix Üniversitesi
Kaybedenler: Caliber Learning
Geçtiğimiz yıl eğitim programlarını internet ortamına taşıyan Cisco bu işten yaklaşık olarak 133 milyon dolar tasarruf sağladı. Phoneix Üniversitesi'nin internet üzerindeki sınıfları ise yatırımcıları son derece memnun etti. Fakat uzun süreden bu yana eğitim hisseleri zor durumda, okulların verimliliğini ölçmek ise son derece güç.

Lınux destekli tablet PC
Linux masaüstü bilgisayarlar, el bilgisayarları ve cep telefonlarının ardından tablet PC'ler de de kullanılmaya başladı. Helium 2100 modeli tablet PC, Linux işletim sistemi üzerinde çalışıyor. 14.1 inc ekrana sahip olan yeni model bilgisayarın, 1024x768 boyutlarında dokunmatik ekranı bulunuyor. Hem laptop hem de tablet PC olarak kullanılabilen bilgisayarda 30 GB'lik sabit disk yer alıyor. Kızılötesi ve 802.11b gibi kablosuz teknolojileri de destekleyen Helium 2100'deki batarya, firmanın yaptığı testlere göre 3 sat süreyi destekliyor. Helium 2100, kablosuz veri transferi için USB 1.1 ve USB 2.0 girişlerine de sahip.

Logıtech'ten farklı bir web kamera
Geliştirdiği teknolojiler kadar tasarımlarıyla da adından sıkça söz ettiren ABD'li Logitech firması Logitech Quickcam Orbit adlı web kamera, video çekimi yapmanın yanı sıra 1.3 megapiksel çözünürlükte fotoğraf çekilmesini de sağlıyor. Firma geçtiğimiz günlerde piyasaya çıkardığı bu ürünün özellikle Noel sırasında ilgi görmesini bekliyor.
Bilgisayarlar ile USB 1.1 ve USB 2.0 girişleri sayesinde bağlantı kuran web kamera Windows 2000, Me, XP ve Mac OS 10.1.5 ve üzerindeki işletim sistemleriyle uyumlu çalismakta. Logitech Quickcam Orbit'in ABD'deki satış fiyatı ise 130 dolar. www.logitech.com.

T230'u kullanmak çok kolay!..
Sony Ericsson firmasının yeni model cep telefonu T280, kullanılan özel menüler sayesinde basit ve hızlı kullanım için tasarlandı. 4096 renkli LCD ekrana sahip olan cep telefonu multimedya mesaj (MMS) teknolojisini de destekliyor. Kullanıcılar bu sayede yine firma tarafından üretilen Communicam kamera ile fotoğraf çekerek başka kullanıcılarla bu fotoğrafları paylaşabilir. Metalik gri ve mavi olmak üzere iki farklı renkte geliştirilen Sony Ericsson T280, 79 gram ağırlığında. Polifonik zil tonlarını da destekleyen T280'de gelişmiş özelliklere sahip oyunlarda oynanabilir. Telefon ayrıca cep telefonlarında hizli internet bağlantısı sağlayan GPRS (Genel Paket Radyo Servisi) teknolojisini de destekliyor. Firma t280 modelini yakın zamanda piyasaya çıkarmaya hazırlanıyor. www.sonyericsson.com/tr



BUSINESS


'Kıbrıslı işadamlarını Türkiye batırdı'
Geçmişle geleceğin hesaplaşması
Beyan edilecek veya edilmeyecek faiz gelirleri
'Cici kızlar' ile 'Delikanlı kızların' ped savaşları
Amerikalı, kazan dairesini gördü 'En temiz hastane' belgesi geldi
Dağa çıkanın rüyası, mekap spor ayakkabısı
Aşçı Crum'u kızdırdılar, o da cipsi icad etti!
Zeytin yerken alzheımer oluyoruz haberimiz yok
Irak'taki ABD askerine tuvalet İsrail'e oyun parkı satıyor...
Herkes 'etik'ten söz ediyor
'Mahallenin yüzünü kara çıkarmadım, rekortmen oldum...'
Stıglıtz'den Aliyev'e petrol dersi
Sırlar odasının anahtarları çalındı
Yılmaz Bey, Prens Bandar'ı ikna etti Koton'un Körfez atağı başladı...
Poşetten, çöp torbasından 90 milyon dolarlık ciro
'Beyin'le büyüyen ülke: Hindistan
Bin 400 yıllık şirket
İnternette kazananlar, kaybedenler
Estetik değil teknik