En 'Farkımız deriyi renklendirmek'

'Farkımız deriyi renklendirmek'

24.01.2004 - 00:00 | Son Güncellenme:

Marks & Spencer'in tek dericisi

Farkımız deriyi renklendirmek





Eşi gibi eczacılık mezunu olan Nihal Çelet, evlilik sonrası çocuklarının bakımı için çalışmayı bırakmak zorunda kalmıştı. Çalışacak olsa da eczacılık yapmayacaktı, çünkü eşinin daha öğrenciyken kurduğu firma Desa, bir hayli büyümüştü. Firmada işin bir tarafından tutabilmek için çocuklarının biraz büyümesini bekliyordu.
Çocuklar her yaş aldıkça eşinin şirketinde daha çok iş üstlenmeye başlayan Nihal Çelet, önce fuarlarda 'window shopping' (diğer markaları gözlemleme) yapmış. "Çocuk büyütürken fuarlara eşimle birlikte katılıyorduk. Fuarlarda piyasa araştırması yapıyordum. Benim olgunlaşmam bu gözlemler sayesinde oldu. Yani beni bu gözlemler olgunlaştırdı" diye anlatıyor. Çünkü trendleri, markaların nereye gittiğini bu gözlemler sayesinde görmüş.

Dış gezilerde dikkatini çekti
O dönemde Desa, İngiliz mağaza zinciri Marks & Spencer'a ihracata başlayınca, Nihal Çelet, ihracat departmanının başına geçmiş. Anlattığına göre asıl hikaye de bundan sonra başlamış.
Nihal Çelet, ihracat işi ile ilgili olarak yurtdışına çıktıkça deri ev malzemelerinin oldukça moda olduğunu görmüş. Türkiye'de ahşap, cam, seramik gibi malzemelere göre çok az kullanılan deri malzemenin, Avrupa ülkelerinde çok daha fazla kullanıldığı dikkatini çekmiş. Bunun yeni bir 'iş' olabileceğini kafasında evire çevire, bir ilk girişimde bulunmaya karar vermiş. Bir buçuk yıl önce deri ve süet yastıklar üretmiş.
Nihal Çelet anlatıyor:
"Bu yastıkların ilginç bir hikâyesi vardır. Desa'nın ihraç ettiği koltuklar çok büyük derilerden yapıldığı ve çok temiz olmak zorunda olduğu için kenarlarından çok fazla deri artıyordu. İşte bu artık derileri yastık yapmak için kullandım. Yurtdışından çok büyük talep gördü ve büyük adetlerde ihracat yaptık. Önceleri Desa Home olarak düşünmemiştim ama talebi görünce markaya döndük. Desa Home olarak İngiltere'de Ansver diye bir firmaya büyük adetlerde ihracat yaptık. Bu fikrin başarılı olduğunu görünce yastıkların yanında başka şeyle de üretmeye başladık."

Bazı modelleri çok tutuldu
Nihal Çelet, yastıklardan sonra yine deri artıklarından masa üstü setleri üretmeye başlamış. Arkasından 'evlerde, yaşanılan mekânlarda kullanılabilen her şeyi deriyle kaplarsak nasıl olur?' merakıyla yeni ürünler gelmiş. İhraç mantoların kenarlarından kalan parçalarla yatak örtüleri yapmış ve Desa'nın deri ve kumaş artıklarından oluşan ev koleksiyonu oluşmuş. Firma, bu ürünleri kendi içinde ayrı bir iş olarak yapılandırmış ve Desa Home Collection ortaya çıkmış.
Desa Home Collection şu anda ev ve ofis mobilyasında İngiltere başta olmak üzere dünyanın pekçok ülkesine ihracat yapıyor. İhracat yaptığı markalar arasında Marks & Spencer, Shon Lewis, Debanhams, Sainsburry, Deeside ve Laura Ashley de var. Toplam ihracatı 11 milyon dolar. Şu anda Nişantaşı Desa'nın üst katında faaliyetini sürdüren Desa Home'un iç piyasaya yönelik ikinci şubesi de Maslak'ta açılacak. Burası oldukça büyük bir yer olacak. Ayrıca diğer 33 Desa mağazasında da kornerlar düşünülüyor.

Oğlu koltuk işine bakıyor
Nihal Çelet, Desa Home işinde oğlunu da harekete geçirmiş. Geçen yıl İngiltere'den bir zincir mağaza deri koltuk isteyince ayrı bir birim oluşturarak oğlunu da bu birimin başına getirdi. Büyük ebatlı deriler gerektiğinden ve Türkiye'de de istenilen büyüklükte hayvan bulmak zor olduğundan Brezilya'dan getirtilen deriler, İtalya'da işlendi ve İngiliz müşterinin istediği koltuklar üretildi.
Nihal Çelet, "Koltuk işini ayırdık. Oğlumun koltuk üreten fabrikası Desa Home Collection Adessa'nın açılışından sonra orada bir showroom yaptık. Öyle güzel şeyler ortaya çıktı ki. Bunun için özel bir tasarım ekibi ilk zamanlar yoktu. Şu anda yavaş yavaş oluşuyor. Bu arada İngiliz bir kadın tasarımcı yardımcı oluyor bana" diyor.

"Bütün bu lambaları, aksesuarları ben çizdim. İlk bebeğim Desa Home" diyen Nihal Çelet'e göre Desa Home olarak yaptıkları en önemli işin deriye 'rengi sokmak' olduğunu belirtiyor:
"Koleksiyonda en çok dikkat çeken sanırım bizim deriye renk sokmamız oldu. Çünkü kahverengi, siyah, bej her yerde var. İşin içine renk sokunca çok hoş oldu. Benim için yarattığımız en büyük değişiklik buydu. Bir de benim için avantaj olan artıkları değerlendirebilmemizdir. Yatak örtüleri de ihracat için yaptığımız büyük mantoların kenarından kalanlardan yapılmış örtüler. Eskiden satıyorduk, atıyorduk ya da terlikçiler filan kullanıyordu. Adetlerimiz çok fazla olduğu için konfeksiyonda onlardan çıkanlarla böyle işler yapmaya karar verdim. Bu milli bir servet sonuçta. Benim ev dekorasyonundaki istediğim şey fonksiyonelliktir. Obje sadece süs olarak kalmamalı. O dönem geçti bana göre dekorasyonda."

Nihal Çelet'in eşi Melih Çelet, Desa Deri'nin sahibi. O da 1970'lerin başında eczacılık fakültesinde öğrenciyken kendi işini kurma hayalini İTO'nun teklifler ve talepler bülteninden gördüğü bir iş sayesinde gerçekleştirmiş.
Amerikalı Mr. Littwac adında bir işadamı astarsız, şimdilerde yine moda olan postacı çantaları istiyormuş. Melih Çelet, numunelerini Kapalıçarşı'da bir gecede ürettirip, hemen bir firma kurup Ticaret Odası'na kayıt olmuş ve Amerikalı alıcının karşısına çıkmış. Fiyat teklifi yüksek olmasına rağmen Amerikalı firma Çelet'ten etkilenerek işi ona vermiş. 1972 yılında kardeşleri Mehmet ve Semih ile kurduğu şirkette şimdi bin 200 kişi çalışıyor. Marks & Spencer'ın tek global deri konfeksiyon tedarikçisi. Toplam ihracatı 65 milyon dolar. Cirosu ise 100 milyon dolara yakın. 29 mağazası, 140 satış noktası var.



BUSINESS


Şeker gibi işe yeni patron aranıyor
Yarışın ey Müslümanlar!
Onun işi isteyene 'dünyanın kaç bucak olduğunu' göstermek
Deri artıklarından marka yarattı, ihracatçı oldu
Takva Yarışı'nda fırdöndü çevirdim 2000 puanla cennete yaklaştım!
Lider'in kaderini ilk müşteri çizdi
Ağaköy'ün ağalığı 'Deveci armudu'ndan
Çocuklar, anne - baba ayrılığı ve terörden korkup dizilere sığınıyor
Siyasi partilere yapılan bağışlar gider yazılamaz
Aile işletmelerinde profesyonel yönetici etiği
İsveçli mobilya devi, Türkiye pazarına Maya ile giriyor
Türkiye'ye 'koşa koşa' geldi, mutfaklara daldı
TMSF kararnamesinde bakanların imza şaşkınlığı
Güvence 'kötü niyetli' patronu cesaretlendirdi
İnternetin cazibesi ve Dean'in ucuz kampanyası
Ve Lego da masumiyetini kaybetti
Karayipler'in mücevherine Türk portalı
Dijital Oyuncaklar