En Fox Kids, 77 ülkede 137 milyon evde izleniyor

Fox Kids, 77 ülkede 137 milyon evde izleniyor

24.01.2004 - 00:00 | Son Güncellenme:

Fox Kids, 77 ülkede 137 milyon evde izleniyor

Fox Kids, 77 ülkede 137  milyon evde izleniyor





Zamane çocukları gerçekten bir harika. Yapılan araştırmalar yeni neslin bir öncekine göre yüzde 2 - 25 arasında daha zeki olduğunu söylüyor. Sürekli bir biçimde televizyon ve internet aracılığıyla dünyanın her yanına bağlanan çocukların beyinleri, bir bilgisayar gibi gördüklerini ve işittiklerini kaydediyor. Çocukların kayıtlarında TV dizi ve çizgi film karakterleri, reklamlar ve bilgisayar oyunlarının dünyalarındaki ayrıntılar önemli bir yer tutuyor.
Dünyanın gerçek anlamda ilk interaktif nesli olarak kabul edilen yeni 5 - 11 grubu çocuklar, zeki, kendine güvenen ve kendi dünyalarından gayet hoşnut çocuklar. Büyümüş de küçülmüş çocuklar nesli olan bu yeni grubun aileler üzerinde müthiş bir yaptırım gücü var. Anne ve babalar, büyük kardeşler, anneanne ve dedeler günlük yaşamlarını bu çocukların talepleri doğrultusunda belirliyorlar.

Onbinlerce reklam izliyorlar
ABD'de bu yaş grubunun yılda 1.8 trilyonluk bir pazarı kontrol ettiği tahmin ediliyor. Kendileri için satın alınan yiyecek, giyecek, okul, temizlik malzemeleri ve oyuncakların haricinde ailenin tüm kararlarında da belirleyici rol oynuyorlar. Markalara bayılan bu çocuklar, reklam bombardımanı altında büyüyen bir grup oldukları için (ABD'de bir çocuk yılda yaklaşık 20 - 40 bin reklam izliyor) reklam dilini biliyor, ürünleri ismiyle istiyor ve net tercihler belirtiyorlar. Üç yaşından itibaren dünyanın her yerinde çocuklar markaları tanımaya başlıyor ve bazılarını özellikle talep ediyorlar.
Televizyon, internet ve sanal oyunlar dünyasının içinde kendi uzaylarını yaratan çocuklar erken yaşlarda olgunlaşıyorlar. Dünyanın her yanında boşanmaların sıkıntısını yaşıyan, anne ve babası arasında bölünerek büyüyen bu çocuklar, yapılan araştırmalara göre aileye, dine ve Tanrı kavramına çok önem veriyorlar. Öte yandan, hepsi zengin ve ünlü olmak istiyor. ABD'deki bu yaş grubu çocukların yüzde 20'si internette alışveriş yapıyor, kendi web sayfalarını yaratıyor ve harçlıklarını biriktirerek tasarruf yapıyor.

Otoyu, telefonu onlar seçiyor
Ailelerin alışveriş kararlarının yüzde 80'ine yakın bir bölümünü belirlediği düşünülen bu yaş grubunun alınacak otomobil markasının seçiminde yüzde 60, cep telefonu markasında yüzde 57 oranında etkisi bulunuyor.
Yeni çocuklar aslında insanlığın evriminde önemli bir rol oynayabilirler, çünkü gerçekliğin çok boyutlu olduğunun bilincindeler. "Bu iş böyle yapılır", "...meli, malı" genellemeleriyle büyüyen eski nesillerin sıkıcı tutuculuğundan da uzaklar. Bilginin ve deneyimin sürekli değişen olgular olduğunu ve insanların çeşitli özellikleri bir arada bulundurduklarını biliyorlar. Bu açıdan çevrelerinde olup bitenlere birer küçük filozof gibi bakıyor olmaları anne babaları şaşırtmamalı.

Biraz hayal, biraz masal...
Yeni dönem çocukları, kıyafet seçimlerinde mutlaka marka kullanmak istiyorlar. Logoları tanıyorlar ve kendilerini dış görünüşleriyle ifade etmeye çalışıyorlar. Okudukları kitaplar ve izledikleri programlar aşağı yukarı tüm dünyada benzer bir görüntü sunuyor. Biraz hayal, biraz masal, biraz gerçek ama hepsinin ortak yönü tabii ki eğlenceli ve heyecanlandırıcı olması.
5 - 11 yaş grubu çocuklar evdeki vakitlerinin büyük bir bölümünü televizyon izleyerek geçiriyorlar. Gündüz saatlerinde en çok izledikleri programlar çizgi filmler. "Prime - time" yani akşam saat 19:00 - 24:00 arasında da favori TV dizileri var. Çocuklar Duymasın üç kanalda eski ve yeni programlarıyla Şaban filmleri kadar çok tekrar edilmekte. Son dönemin gözdesi Sihirli Annem. AGB raporlarına göre, ocak ayında bu yaş grubunun en çok izlediği program olan Sihirli Annem'in izleyicilerin kendilerini özdeşleştirebildikleri aile sorunları içinde masalsı, eğlenceli ve komik bir dünyası var.

Masallara sığınıyorlar
Sihirli Annem'in çocuk oyuncuları gayet bilmiş, kararlı ve cin çocuklar. Dizideki masalsı ortam, gerçeklik ve rüyanın içiçe geçmesine de bayılıyorlar. Hayaller dünyanın her yanında çocukları etkiliyor. Dış dünyadaki terörden, anne ve babalarının boşanması veya başlarına birşey gelmesinden çok korkan bu çocuklar hayallerin güvenlikli ortamına sığınmayı seviyorlar.
Millward Brown kuruluşunun 15 ülke, 70 şehirde 2 bin çocukla gerçekleştirdiği çocuk - marka ilişkisi üzerine yapılan araştırmaya göre çocukların üçte biri büyüyüp, birer yetişkin olmayı istemiyor. Yüzde 96'sı bombalardan ve anne - babalarını kaybetmekten korkuyor. Bu yüzden gerçeklerden kaçabilmeyi ve masallara sığınmayı diliyorlar.
Harry Potter efsanesinin temelindeki sihirler ve mucizeler, çocuklara sunduğu rüyalarla dünyanın en çok satan kitapları arasına girmesi de bu beklentinin bir göstergesi olarak kabul edilebilir.

Ünlü olmak istiyorlar
5 - 11 yaş grubu çocukların bir başka favorisi de müzik. Çok küçük yaşlardan itibaren televizyondaki reklam müziklerini ezberliyor, büyük bir kolaylıkla pop şarkıcıların isimlerini, şarkıların sözlerini de kaydediyorlar. Dünyanın her yerinde aynı şekilde varolan bu güçlü pop müzik sevgisi Türkiye'de son dönemin en çok izlenen programı halindeki Pop Star'da da kendisini gösteriyor.
5 - 11 yaş grubu çocuklar yıldız adaylarını tanıyor ve programı büyük bir merakla izliyorlar. Türkiye'deki çocukların en sevdiği yıldız Tarkan. Dünyada Eminem ve Britney Spears listelerin başında yer alıyorlar. Çocuklar müzik dünyasının eğlenceli ve renkli ortamına bayılıyor ve kendileri de günün birinde şöhret olmayı hayal ediyorlar.
Millward Brown'ın gerçekleştirdiği çocuk - marka ilişkisi üzerine yapılan araştırmaya göre çocukların yüzde 57'si gelecekte ünlü birisi olmayı istiyor. Pop Star'ın açtığı yolda devam ederek gençlere yönelik programlar hazırlayacak olanların bu yaş grubunun kendilerini dört gözle izlediklerini bilmelerinde yarar var.

Başarılı marka yaratmanın kurallarından birisi de belirli bir grubu seçerek yalnızca o gruba yönelik çalışmalar yürütmek. Bu bağlamda Fox Kids yalnızca çocuk izleyiciye odaklanmayı seçerek, diğer izleyici gruplarını dışarıda bırakmaya cesaret edebilen bir kanal. NBC Cable Networks Group'un markası olan Fox Kids'in bölgelere göre ayrı yönetimi var. Tüm dünyada 77 ülkede, 137 milyon haneye ulaşan kuruluş 18 dilde yayın yapıyor. Murdoch tarafından kurulan kanalın son sahibi The Walt Disney Company. Fox Kids'in Avrupa bölümü, The Walt Disney Company'nin çocuk televizyonu işini yürüten ABC Cable Networks Group tarafından yönetiliyor.

Yerel seyirciye göre program
Türkiye'de kablolu yayında ve Digitürk'te bulunan Fox Kids yalnızca çizgi film ve çocuk filmleri yayınlıyor. Kanalın Türkiye'deki pazarlamasından sorumlu Arbo Media yetkililerinin verdiği bilgileri göre, Türkiye'nin de yer aldığı Fox Kids Europe yaklaşık 6 bin 500 bölümlük bir arşivden oluşan dünyanın en büyük çocuk programı arşivlerinden birine sahip. Euronext Amsterdam Borsası'nda işlem gören şirket, 2 - 14 yaş arası çocuklara yönelik hazırladığı programları yerel pazarlardaki izleme alışkanlıkları, programların popülerlik oranları, ebeveynlerin hassas olduğu konular ve kültürel eğilimler gözetilerek, yerel seyirci grubuna özel hazırlıyor. Fox Kids Europe kanalları kablo ve uydu aracılıgı ile 57 ülkede 17 dilde 34.8 milyon haneye ulaşıyor.

Korkutucu ögeler eleştiriliyor
Avrupa ve Ortadoğu'da, 50'den fazla ülkede 120'den fazla yerel, kablo ve uydu aracılığı ile yayın yapan kanal, Power Rangers, Spiderman, X - Men, Inspector Gadget (Müfettiş Gadget) ve Goosebumps gibi dünya çapında programlara sahip. Türkiye'de Fox Kids, Gadget ve Spiderman'in yanısıra, Jim Button, Pinokyo, Afacan Dennis, Casus Köpeklerin Gizli Dosyaları, Afacan Louie, Hulk, The New Addams Family türü programlarla sabah saat 7'den akşam 8'e kadar yayın yapıyor.
Programlarındaki korkutucu ögeler konusunda yapılan bazı eleştiriler karşısında, Fox Kids yetkilileri aslında korku unsurlarıyla dalga geçtiklerini söylüyorlar. Fox Kid, markasının temel değerlerini macera, hareket, yüksek enerji ve espri anlayışı olarak tanımlıyor ve Addams Family olmak üzere, programlardaki korkutucu ögelerin "tiye almak" amacını taşıdığını belirtiyorlar.



BUSINESS


Şeker gibi işe yeni patron aranıyor
Yarışın ey Müslümanlar!
Onun işi isteyene 'dünyanın kaç bucak olduğunu' göstermek
Deri artıklarından marka yarattı, ihracatçı oldu
Takva Yarışı'nda fırdöndü çevirdim 2000 puanla cennete yaklaştım!
Lider'in kaderini ilk müşteri çizdi
Ağaköy'ün ağalığı 'Deveci armudu'ndan
Çocuklar, anne - baba ayrılığı ve terörden korkup dizilere sığınıyor
Siyasi partilere yapılan bağışlar gider yazılamaz
Aile işletmelerinde profesyonel yönetici etiği
İsveçli mobilya devi, Türkiye pazarına Maya ile giriyor
Türkiye'ye 'koşa koşa' geldi, mutfaklara daldı
TMSF kararnamesinde bakanların imza şaşkınlığı
Güvence 'kötü niyetli' patronu cesaretlendirdi
İnternetin cazibesi ve Dean'in ucuz kampanyası
Ve Lego da masumiyetini kaybetti
Karayipler'in mücevherine Türk portalı
Dijital Oyuncaklar

Yazarlar