Gündem Bakan Özer: Ücretsiz yemek yiyen öğrenci sayısını 4 milyona çıkaracağız

Bakan Özer: Ücretsiz yemek yiyen öğrenci sayısını 4 milyona çıkaracağız

11.12.2022 - 20:08 | Son Güncellenme:

Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer, TBMM Genel Kurulu'nda, bakanlığı ve bağlı kuruluşların 2023 Yılı Bütçe sunumunu yaptı.

Bakan Özer: Ücretsiz yemek yiyen öğrenci sayısını 4 milyona çıkaracağız

Bakanlığın, faaliyetlerini ve hedeflerini anlatan Bakan Özer, "Eğitimin tüm kademelerinde bir taraftan okullaşma oranlarının artırılması aracılığıyla eğitim kitleselleştirilirken diğer taraftan derslik başına ve öğretmen başına düşen öğrenci sayısı önemli ölçüde azaltılarak OECD ortalamasına yaklaştırılmıştır" dedi.

Haberin Devamı

'ORTAÖĞRETİMDE OKULLAŞMA ORANI YÜZDE 95'E ÇIKTI'

Eğitim politikalarının desteğiyle; Cumhuriyet tarihinde ilk kez eğitim kademelerinin tümünde okullaşma oranlarının yüzde 95'in üzerine çıktığını aktaran Bakan Özer, şöyle dedi:

"2012 yılında hayata geçirilen 4+4+4 sisteminin de önemli katkıları neticesinde ortaöğretimde yüzde 44 olan okullaşma oranı yüzde 95'e çıktı. 2000'li yıllarda eğitimdeki okullaşma oranlarını bugünle karşılaştırdığımızda; 2000'li yıllarda 5 yaşındaki okullaşma oranı sadece yüzde 11'di. Ortaöğretimde okullaşma oranı yüzde 44'tü yani lise çağı nüfusunda 100 öğrencinin sadece 44'ü liselerde kendisine yer bulabiliyordu, 56'sı neredeydi? Ortaöğretimdeki kız çocuklarının okullaşma oranları yüzde 39,2'ydi, kız çocuklarının okullaşmasıyla ilgili gerçekten son yirmi yılda çok önemli politikalar devreye girmiştir."

Haberin Devamı

'KIZ ÇOCUKLARININ OKULLAŞMA PROBLEMİ KÖKÜNDEN ÇÖZÜLDÜ'

Son yirmi yılda yapılan bu eğitim yatırımlarıyla ve sosyal politikalarla eğitimin tüm kademelerinde kız çocuklarının okullaşma probleminin kökünden çözüldüğünü vurgulayan Bakan Özer, "2002 yılında, ortaöğretimde kız çocuklarının okullaşma oranı sadece yüzde 39,2'ydi, bugün yüzde 95'tir. Ülkemizde eğitimin tüm kademelerinde, kız çocuklarımızın okullaşma sorununu çözmede en önemli atılım son yirmi yılda gerçekleşmiştir. 2022-2023 eğitim öğretim yılında resmi ve özel toplam 71 bin 818 okulumuzda 1 milyon 200 bin öğretmenimiz ve 19 milyon 100 bin öğrencimizle eğitim ve öğretime devam ediyoruz. Görüleceği üzere eğitim sistemimizdeki toplam öğrenci ve öğretmen sayımız günümüzde birçok ülkenin toplam nüfusundan bile fazladır" değerlendirmesinde bulundu.

'EĞİTİM SİSTEMİNDE YAŞANAN DÖNÜŞÜMÜN ANAHTAR KAVRAMLARI; KAPSAYICILIK, EĞİTİMDE EŞİTLİK VE KALİTEDİR'

Bakan Özer, eğitimde yaşanan dönüşümün nedenlerini de şöyle sıraladı:

"Türkiye'de eğitim sisteminde yaşanan dönüşümün anahtar kavramları; kapsayıcılık, eğitimde eşitlik ve kalitedir. Türkiye'nin eğitim sisteminde gerçekleştirdiği bu kavramlara dayalı somut iyileşmeler siz görmeseniz bile uluslararası kuruluşlar tarafından çok rahat bir şekilde görülmektedir. Öğrenci başarı araştırmasıyla ilgili OECD'nin 15 yaşta yapmış olduğu tüm araştırmalarda Türkiye son yirmi yılda sürekli her döngüde puanını artırmıştır. Hatta en son döngüdeki ifade şudur; 15 yaşındaki çağ nüfusunda en fazla öğrenci sayısını artıran ülke Türkiye olmasına rağmen okuduğunu anlama, matematik ve fen okuryazarlığında puanını en fazla artıran 1'inci ülke, Türkiye olmuştur."

Haberin Devamı

Türkiye 4'üncü ve 8'inci sınıflarda TIMSS başarı araştırmasında puanlarını sürekli artırdığını kaydeden Bakan Özer, "2000'li yıllardan çok daha iyi bir noktadayız, hem erişilebilirlik anlamında, hem kapsayıcılık anlamında, hem de eğitimde kalite anlamında. Eğitimde fırsat eşitliği günümüzde tüm eğitim sistemlerinin ana odağını oluşturmaktadır. Eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması, eğitime tam erişimin sağlanması ve eğitim imkanlarından tüm paydaşların eşit faydalanması için destek mekanizmalarının geliştirilmesi gerekmektedir. Okul öncesi eğitim bu bağlamda uzun vadeli, getirisi maksimum ama yatırım maliyeti minimum olan eğitim kademesine karşılık gelmektedir. Biz Milli Eğitim Bakanlığı olarak son bir yıl içerisinde okul öncesi eğitim kademesindeki okullaşma oranını OECD ortalamasına çıkartmak hedefiyle 3 bin yeni anaokulu yapmak için yola çıktık. Biz yola çıktığımız zaman tüm Türkiye'de, 2 bin 782 tane anaokulu vardı" ifadelerini kullandı.

Haberin Devamı

BAKAN ÖZER, YAŞLARA GÖRE OKULLAŞMA ORANLARINDA YAŞANAN YÜKSELİŞİ ANLATTI

Bakan Özer, yaşlara göre okullaşma oranlarını da şöyle sıraladı:

"3 yaşta okullaşma oranını yüzde 9'dan yüzde 16'ya, 4 yaşta yüzde 16 olan okullaşma oranını yüzde 37'ye, 5 yaşta yüzde 65 olan okullaşma oranını da yüzde 99'a ulaştırdık. 2023 yılında 3 yaşta okullaşma oranını yüzde 16'dan yüzde 50'ye yükselttik. 4 yaşta okullaşma oranını da yüzde 37'den yüzde 70'e çıkarmayı hedefliyoruz. 5 yaştaki okullaşma oranını yüzde 100 yaptık. Ortaöğretimdeki okullaşma oranları bir yıl önce yüzde 90'dı. Bir yılda ortaöğretimdeki okullaşma oranını yüzde 90'dan yüzde 95'e çıkardık. Özellikle mesleki eğitim merkezlerinin yaygınlaştırılması, öğrencilerin sürekli devamsızlık ve terk oranlarının azaltılmasında önemli katkılar sağladı. 2023 yılında ortaöğretimde okullaşma oranını yüzde 100'e ulaştırmak için çok kapsamlı bir projeyi devreye aldık. Bu kapsamda, 2023 yılında tüm eğitim kademelerinde okul terk riski taşıyan öğrencilerimizin tespitine yönelik erken uyarı ve kayıt dışı öğrenci çağ nüfusu içinde takip sistemi kurduk. 2023 yılında ortaöğretimde '10 Bin Okul Projesi'ni başlatarak okullar arası imkan farklılıklarını azaltmayı hedefleyen projemiz de destek verdiğimiz ortaöğretim kurumlarının sayısını daha da artıracağız."

Haberin Devamı

'153 MİLYON DERS KİTABINA İLAVE OLARAK 160 MİLYON YARDIMCI KAYNAK DAĞITIYORUZ'

Bakan Özer ayrıca; 153 milyon ders kitabını öğrencilere ücretsiz olarak dağıtıldığını belirterek, "2022-2023 eğitim öğretim yılı başı itibarıyla 153 milyon ücretsiz ders kitabına ilave olarak 160 milyon yardımcı kaynağı da tüm öğrencilerimize ulaştırdık. 2022 yılında da ücretsiz yemek uygulamasına kapasitesini artırarak devam ettik" dedi.

Okullar arası imkan farklılıklarını azaltmak için 26 Ekim 2021 tarihinde 'Kütüphanesiz okul kalmayacak.' diye yola çıktıklarını aktaran Bakan Özer, "2021 yılının sonuna kadar 16 bin 361 kütüphane yaparak eğitim sistemimizdeki tüm okullara kütüphaneyi yapmış olduk. 2022 yılında mevcut yaptığımız kütüphanelerdeki kitap sayısını 28 milyondan 100 milyona çıkartmayı hedefliyorduk, şu an itibarıyla 105 milyonluk kitap olan bir kütüphane sistemine sahip bulunuyoruz" yorumunda bulundu.

'2 BİN 200 KÖY OKULUNU EĞİTİM-ÖĞRETİME ALDIK'

Bakan Özer, köy okulları ile ilgili yeni bir adım attıklarını belirterek, "Yeni bir adım daha attık. Yıllardan beri dillere pelesenk olan köy okullarının açılmasıyla ilgili sadece köy anaokulları ve köy ilkokulları değil, aynı zamanda köyde yaşayan vatandaşlarımızın tarımla ilgili, hayvancılıkla ilgili veya istedikleri hangi kurs varsa onları yerinde vermek için 2 bin 200 tane köy okulunu tamirattan geçerek eğitim-öğretime aldık" açıklamasında bulundu.

2022-2023 eğitim öğretim yılında çok önemli yeni bir hamle yaptıklarını da ifade eden Bakan Özer, "Yıllardan beri eğitim sisteminde bağışla ilgili, okulların kendi ihtiyaçlarını karşılamayla ilgili spekülasyonlar yapılıyordu. İşte, ilk kez tüm okullara temizlik, kırtasiye, küçük onarım ve donatım ihtiyaçlarını karşılamak için şu ana kadar 7 milyar TL bütçe gönderdik" diye konuştu.

Bakan Özer, Mesleki Eğitim Kanunu'nda yapılan değişiklik ile Çıraklık, kalfalık ve ustalıkla ilgili özellikle küçük ve orta ölçekli işletmelerin insan kaynağı ihtiyacını gidermek için büyük bir dönüşüm başlattıklarını söyledi.

Özer, "Sayın Cumhurbaşkanımız, 2022 yılının sonuna kadar 1 milyon çırak ve kalfanın eğitim sistemine dahil olma hedefini koydu önümüze. 1 milyon 152 bin çırak ve kalfanın olduğu bir eğitim sistemimiz oldu" dedi.

MİLLİ EĞİTİM İLE SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIKLARI BÜTÇELERİ KABUL EDİLDİ

TBMM Genel Kurulu'nda, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile Milli Eğitim Bakanlığı'nın 2023 Yılı bütçeleri kabul edildi.

İKİ BAKAN SORULARI CEVAPLADI

TBMM Genel Kurulu'nda, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank ile Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer, milletvekillerinin eleştiri ve sorularını yanıtladı.

BAKAN ÖZER, KAYIT DIŞI ÖĞRENCİ ELEŞTİRİLERİNE YANIT VERDİ

Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer milletvekillerinin soru ve eleştirilerini yanıtladı. Milletvekillerinin, eğitim sistemi kademelerindeki öğrenci sayısına ilişkin sorularını ve kayıt dışı öğrenci eleştirilerine yanıt veren Bakan Özer, şunları söyledi:

"Sürekli '1,2 milyon öğrenci kayıt dışı, 680 bin kız öğrenci eğitime erişemiyor.' retoriği hiçbir veriye dayanmayan bir retoriktir. Rakamları ben size tek tek söyleyeceğim şimdi, lütfen beni yalanlayın. İlkokulda ilkokul çağı nüfusu 5 milyon 219 bin 459'dur. Şu anda ilkokulda kayıtlı öğrenci sayısı 5 milyon 200 bin 144'tür. Okullaşma oranı yüzde 99,63'tür. Sadece 11 bin 654 öğrenci kayıt dışıdır. Ortaokulda 5 milyon 60 bin 300 çağ nüfusu vardır. Bunların 5 milyon 31 bin 879'u eğitim sisteminin içerisindedir. Şu anda 28 bin 421 öğrencinin kaydı yoktur, okullaşma oranı yüzde 99,44'tür. Lisede 5 milyon 84 bin 264 çağ nüfusu vardır, bunun 4 milyon 843 bin 596'sı kayıtlıdır, 240 bin 668'i kayıt dışıdır; okullaşma oranı da yüzde 95,06'dır. Dolayısıyla ilkokul, ortaokul ve lisede kayıt dışı kalan toplam rakam 280 bin 743'tür; 1,2 milyon değildir, 688 bin veya 670 bin kız çocuğunun okula erişimiyle ilgili sorun hiçbir veriye dayanmamaktadır. Biz Millî Eğitim Bakanlığı olarak 280 bin 743 öğrencimizi de bir şekilde eğitime katmak için İçişleri Bakanlığı'nın MERNİS kayıt sistemini de çok aktifi bir şekilde kullanarak, çağrı merkezi kurarak, tek tek ailelere ulaşarak eğitimin içerisine dahil etmeye çalışıyoruz."

Açık öğretimle ilgili de çok spekülasyon yapıldığını kaydeden Bakan Özer, "Açık ortaokulda toplam öğrenci sayısı 142 bin 326'dır, bunun 18 yaş altısı sadece 7 bin 774'tür; geriye kalan 134 bin 552'si 18 yaş üstüdür. Açık lisede 1 milyon 112 bin 765 öğrenci vardır, bunun 18 yaş altısı 232 bin 152'dir, 18 yaş üstü ise 880 bin 613'tür; 18 yaş altı 232 bin 152'nin de sadece 111 bin 739'u kız çocuklarımızdan oluşmaktadır. Dolayısıyla verilen rakamlardır" dedi.

Mesleki eğitimin işçi, öğrenci veya çocuk işçiliğiyle karıştırılmasıyla ilgili de konuşan Bakan Özer, "Tüm dünya çocuk işçiliğini önlemek için mesleki eğitimi enstrüman olarak kullanır. İşte, geçen haftaki OECD'deki Eğitim Bakanları Zirvesi'nde de konuşulan ana konu buydu. Mesleki eğitimi yaygınlaştırarak, çırak kalfalığı yaygınlaştırarak kayıt dışı çocuk işçiliğinin önüne geçmek. Türkiye, OECD bu alanda çok ciddi mesafe almadan mesafe almıştır. 1 milyon 152 bin çırak kalfanın bir sene içerisinde ulaştığı rakamın yüzde 81'i zaten 18 yaş üstüdür. 18 yaş altı öğrenciler de zaten ortaokuldan sonra kanunda açık bir şekilde zorunlu eğitim kapsamında eğitimini almaktadır, işçilik nereden çıkmıştır anlaşılır gibi değildir" açıklamasında bulundu.

'ÜCRETSİZ YEMEK YİYEN ÖĞRENCİ SAYISINI 4 MİLYONA ÇIKARACAĞIZ'

Bakan Özer ayrıca; 1 milyon öğrencinin ücretsiz yemek yediği bilgisini paylaştı. Özer, 2023 yılındaki hedeflerinin, okul öncesine öncelik verdikleri için okul öncesi tüm öğrencilerin ücretsiz olarak yemek yemesini sağlayacaklarını duyurdu. Bakan Özer, "Ücretsiz yemek yiyen öğrenci sayısını 4 milyona çıkaracağız" ifadesini kullandı.

Tartışmaların ardından Milli Eğitim Bakanlığı ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı bütçeleri kabul edildi.