Bir ihtiyacı olduğu zaman ya da soru sorulunca iletişime geçen çocuklar neden kendiliğinden iletişim başlatamaz? Renkleri, sayıları, nesneleri isimlendiren, televizyonda duyduğu çok uzun bir cümleyi tekrarlayan çocuklar neden karşılıklı iletişim kurmakta zorlanır? Çocuklar sahip oldukları dil becerilerini neden iletişim kurmak için kullanamıyor ve bildiklerini tam olarak gösteremezler? 
 
  Çocuklar değişen yaşam şartları ve çevresel etkenlerden dolayı, dil ve iletişim becerilerinin gelişmesi için ihtiyaçları olan pratiği yeterince yapamamaktadırlar. Akranları ile daha az iletişime geçmekte ve çevreyle daha sınırlı iletişim kurmakta ve bunun sonucunda doğal öğrenme yolları kısıtlanan ortamlarda büyümektedirler. Çocuklardan çok yoğun bir program içinde her şeyi hızlı bir biçimde öğrenmeleri beklenmektedir. 
 
  Çocuğunuz iletişim kurmayı öğrenirken bunu kısıtlayan bir sürü neden olabilir:
Çocuğun anlamayacağı şekilde onunla konuşmak,
Onunla birebir çok az zaman geçirmek,
Etrafında çok fazla oyuncak olması,
İnsanlarla iletişiminin çok kısa ve yüzeysel olması, çevresinin iletişim kurmaya fırsat tanımayan bir şekilde olması, 
Sosyal davranışlarından çok bireysel davranışlarının desteklenmesi, öğrenmenin iletişim kurmaktan çok performansa dayanması, 
Ona yeterince zaman tanınmaması, 
Az oyun oynaması, yaşadığı ortamın çok gürültülü olması, 
Pasif davranışlarının desteklenmesi, 
Sürekli yanlışlarının söylenmesi,
Zor şeyleri yapmasının beklenmesi, model alacağı kimse olmadan davranışı yerine getirmesinin beklenmesi, 
Sürekli aynı ortamda aynı kişilerle rutin bir biçimde farklı uyaran olmadan yaşaması nedenlerden bazıları olabilir. 
 
  Konuşan ama iletişim kurmakta zorlanan bir çocuğunuz varsa, bu nedenlere bakarak çocuğunuzun neden zorlandığını ortaya çıkarabilirsiniz, gerekli düzenlemeleri yapabilir ve çocuğunuzun iletişim becerilerini geliştirmesine yardımcı olabilirsiniz. 
 
 
  Ayrıca çocuğunuzla iletişim kurarken;
Onun sizinle iletişim kurduğu kadar konuşmanız, 
Kelimeleri nasıl kullanacağınızı göstermeniz, 
Doğal öğretim yöntemlerini kullanmanız,
Eğlenerek öğretmeniz yani oyun oynamanız, 
Kelimeleri kullanması için zorlamamanız, 
Az soru sormanız,
Oyun arkadaşı olmanız dil ve iletişim becerilerinin gelişmesini sağlayacaktır. 
 
  Çocuğun çevresindeki uyaranlar, aktiviteler ve insanlar değiştikçe iletişimi de değişecektir. Farklı ortamlarda farklı tepkilerde bulunacak ve iletişime geçmek için bir ihtiyacı olacaktır. 
 
  Çocuğunuzla;
Az zaman geçirir, 
Teknolojik aletlerle çok zaman geçirmesine izin verir, 
Farklı ortamlarda farklı aktiviteler yapmaz, 
Akranları ile zaman geçirmesi için fırsat yaratmaz, 
Eğlenceli oyun arkadaşı olmazsanız bu çocuğunuzun dil, konuşma ve iletişim becerilerini olumsuz etkileyecektir.
 
  Bunun sonucunda da sosyal becerilerinde, davranışlarında, özgüveninde ve uyum becerilerinde de problemler ortaya çıkacaktır. 
 
  Çocuklar iletişim kurmayı, konuşmayı tek başına öğrenemez, model alacakları ve taklit edecekleri yetişkinlere ihtiyaç duyarlar. Çocuk önce evde iletişim kurmayı öğrenir, sosyalleşir, kuralları benimser ve daha sonra bunu topluma yansıtır.