Osman Ulagay

Osman Ulagay

oulagay@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

İş dünyası da yoğun ilgi gösteriyor Dünya Kupası'na. Dünyaca ünlü markalar bir yandan bu büyük organizasyonun yarattığı tanıtım olanaklarını sonuna kadar kullanırken diğer yandan Dünya Kupası'nın ekonomik etkilerini ölçmeye yönelik çok sayıda araştırma ve değerlendirme yapılıyor. Özellikle milli takımları Kupa'da oynayan ülkelerde, iş verimliliğinin düşmesi buna karşılık tüketimin artması bekleniyor. Sonuçta Kupa'yı kazanan ülkede ekonomik büyümenin yükseldiğine ilişkin bulgular da var. ABN Amro Bankası'nın "Soccernomics" başlığıyla yayınladığı açıklamada bu ilişkiye dikkat çekilerek, İtalya gibi ekonomik canlanmaya ihtiyacı olan bir ülkenin Kupa'yı kazanması halinde bunun dünya ekonomisine olumlu bir yansıması olacağı belirtiliyor. Dünya Kupası'nın başlamasına günler kala yolunuz futbolun beşiği İngiltere'ye düşerse kendinizi bir anda Kupa heyecanının ortasında bulabilirsiniz. Gazete manşetleri, kitapçı rafları, mağaza vitrinleri Dünya Kupası ile ve tabii İngiliz milli takımıyla ilgili haberlerle, kitaplarla, fotoğraflarla, afişlerle dolu. Birçok taksi ve özel otomobil şimdiden İngiltere bayrağı ile dolaşıyor. Dünyanın önde gelen finans kuruluşlarından Goldman Sachs'ın gerçekleştirdiği çalışmada ise birçok faktör hesaba katılarak ülkelerin Dünya Kupası'nı kazanma olasılıkları hesaplanmış. Buna göre Kupa'yı kazanma olasılığı % 1 ve üzerinde olan ülkeler şöyle sıralanıyor: ulagay.gifBu sıralamada dikkati çeken nokta İspanya, Fransa, Portekiz ve Çek Cumhuriyeti gibi ülkelerin Kupa'yı kazanma olasılığının, müşterek bahislere yansıyan oranların üstünde olması. Örneğin bahislerde Portekiz'e oynayan birinin 1'e 20 - 25 kazanma şansı var, oysa bu sıralamada Portekiz'in gerisinde bulunan Almanya ancak 1'e 7 veriyor. Kupa'yı kim alır? Dünya Kupası öncesinde, ülkeler arasındaki futbol rekabetinin düşmanlık tohumları taşıyan taşkınlıklara dönüşmemesi için yapılan uyarılar da artıyor. Ayrıca ırkçılığın tribünlere yansımasından da kaygı duyuluyor.Aslında bu yılki Dünya Kupası, dünyada belirsizliklerin tırmandığı, birçok ülkede kimlik ve aidiyet arayışlarının öne çıktığı, milliyetçiliğin yükseldiği ve çatışma tehlikesinin arttığı bir ortamda yapılacak. George W. Bush yönetiminin "terörle savaş" gerekçesiyle ektiği tohumlar, dünyada düşmanlıkları biledi ve güç kullanarak sorun çözme anlayışını yaygınlaştırdı. Bu ortamda "bizi futbol kesmez, bize savaş gerek" anlayışının yaygınlaşmasına da şaşmamak gerek. oulagay@milliyet.com.tr Bize savaş gerek (!)