Eğitim Okula dönüşte veliler neler yapmalı?

Okula dönüşte veliler neler yapmalı?

09.09.2021 - 19:23 | Son Güncellenme:

Okulların açılmasıyla uzun süredir çocukları için endişelenen ebeveynleri neler bekliyor?  Çocukların okula hızlı uyum sağlaması için yapılması gerekenler neler?

Okula dönüşte veliler neler yapmalı

 

Pandemi ile öğrenciler uzun süredir okuldan uzak. Bu süreçte özellikle çalışan ebeveynler daha da çok etkilendi.

Haberin Devamı

Uzun bir süredir eğitim herkesin aklına akademik bilgilerin paylaşıldığı bir yer olarak kazınmışken, evden eğitimle başka gelişimsel kayıpların yaşandığını gözlemleyen veliler giderek uzayan süreçte büyük endişe taşıyordu.

Okul sadece akademik eğitimde değil, kültür aktarımında da önemli bir rol oynuyor.---

Anne ve babalar çocuklarına büyük şehirlerde ev ortamında daha rahat yaşam şartları sağlarken, öz becerilerde bazı tembellikler oluşuyor. Okul, öz-becerilerin hızlı kazanılarak, uygulanması konusunda öğrencilere kültür aktarımda önemli rol oynuyor.

Çocuk toplumsal kuralları ve ahlakı okuldan öğreniyor. Cinsel kimlik kazanıyor, erkek ve kız rolünü oyunlarla öğreniyor. Özsaygı kazanıyor. Fiziksel, ruhsal, bilişsel ve sosyal gelişimini okulda tamamlıyor. Bu 4 boyutta gelişim tam olmadığında sağlıklı bir bireyden bahsedilemez. Tam olduğunda ise mutlu oluyor ve mutlu ediyor. 

Haberin Devamı

Okula dönüşte veliler neler yapmalı

Veliler Ne Yapmalı?

ODTÜ Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümünde öğretim üyesi Prof. Dr. Soner Yıldırım, Kolay Kampüs Bilim Kurulunda velilerine okula dönüşte yapması gerekenleri anlattı: 

Ailelerin akademik içerik konusunda beklentileri, kaygıları ve talepleri var. Aile çocuğun LGS, YKS gibi sınavlardaki başarısından emin olmak istiyor. Bu konuda özel okullar üzerindeki baskı çok fazla.

Türkiye’de 10 çocuktan 9’u devlet okulunda okuyor. Devlet okulu toplumdaki sosyal gelir farklarının önüne geçmek için önemli. Yüksek bilişsel becerilere sahip olan öğrenci, hak ettiği kalitede eğitim alır. Anadolu’daki köylerde ve kasabalarda keşfedilmeyi bekleyen yüzlerce çocuk var. Bu çocukların dünyaya açılan tek pencereleri okul, bunu açan da öğretmen. Uzaktan eğitimde, aradan öğretmeni çıkarınca bu çocuklar karanlıkta kaldı. Onların eğitime ilgisini, sevgisini ve talebini söndürmemek lazım. Özellikle çalışarak ailenin geçimine yardımcı olan çocuklar, tekrar okula dönmeyebilir. Onları tekrar keşfetmeli ve çalışırsa başarılı olacağına dair umut vermeliyiz.

Her çocuk aynı şeyi öğrenecek ancak öğrenme hedefine farklı sürelerde varacaklar. Bazı öğrencilerin daha fazla vakit ayırması, daha fazla tekrar yapması lazım. Çocuğun hedefe ulaşması önemli, bunun için okula ara vermiş ilköğretim öğrencilerine okuma yazmayı bile gerekirse yeniden hatırlatmak gerekebilir.

Haberin Devamı

Çocuklarda ekran bağımlığını önlemek için onlara alternatif sunmak önemli.

Çocukları günde 8 saat ekran karşısında geçirdikleri dünyadan koparıp, ekran kullanım süresini kısaltabilmek için, ekran karşısında geçirdikleri zamana alternatif olacak eğlenceli bir dünya sunulmalı. Oyun ve sosyal medyada geçirilen zaman 1 saat ile sınırlandırabilir ancak kalan boş zamanlarda piknik gibi aktivitelerle doğa ile iç içe olmasını sağlamak, arkadaşlarıyla eğlenebileceği ortamları yaratmak gerekir.

Yetişkinler çok yoğun olduğu için, çocuk ebeveyni ile geçirmesi gereken vakti internetteki insanlarla geçiriyor ve onları model alıyor. Öğrencilerin internet üzerinden ulaşacakları eğlenceli içeriklerin güvenilir, reklamsız ve düzgün Türkçe ile sağlanması çok önemli. Zihni ve eli boş bırakılan çocuğun vaktini ekran dolduruyor, bu nedenle alternatif yaratmak, çocukla beraber zaman geçirmek çok önemli. Düşük gelirli ailelerin çocuklarıyla zaman geçirme oranı daha yüksek.

Haberin Devamı

Pandemide çocuğun hayatla olan bağı koptu. Sağlıklı nesiller için çocuk yaşamın içinde öğrenmeye devam etmeli, bunun yeri de okul. Okul gözlem, deney ve sorgulama yaptığı yer olmalı. Sadece gelip konu dinlediği yer olmamalı. Yaşantı üzerine öğrenilen şey gerçektir, simülasyon yeterli değildir. Okulda konu tabanlı değil, beceri ve problem çözme tabanlı müfredatlar oluşturulmalı.

Çocuğa kendini keşfettiği ve mutlu olduğu bir hayat sunmak lazım. Sınavı kazanamaması, düşük not alması hayatın sonu olmamalı. Keşfetmenin tadına vardırmak lazım.  Beceri setleriyle diplomayı eşit tutmak yanlış. Diploma, yaşantı demektir. Beceriler ihtiyaca göre belli dönemlerde işlerimizi kolaylaştırmak için hayatımıza girer ve çıkar. Okul ise bu becerilerin ötesinde özellikler kazandıran yer olmalı.”

Haberin Devamı

Evde Eğlenceli Eğitim ortamı sağlamak 

Eğitici videoları ve oyunları ile eğlenceli ve kolay öğrenme sunan global eğitim uygulaması Da Vinci Kids’in eğitim uzmanları da yeni eğitim dönemi için velilere önerilerde bulundu.

Okul ve evdeki sürekli eğitimin birbirini destekleyerek bir uyum içinde bir arada olması gerektiğinin altını çizen uzmanlar, “Çocuklar okullarda birçok şeyi diğer çocuklardan öğreniyor. Ev ise çok rahat bir koza ancak tek başına bir okul değil. Bunlar iki farklı ekosistem. Okulların ve anne babaların hedefi, çocukların etraflarındaki dünyayı ve diğer kültürleri anlamalarını, yenilikçi bir zihin yapısıyla esneklik ve çeşitlilik kazanmalarını sağlamak olmalıdır. Bu bir kültür birikimi, donanım ve altyapı çeşitliliğidir” diye konuştular.

Kültür birikimini sağlamanın bütün gün sadece video izlemekle olmayacağını içeriklerin eğitici olması ve oyunları da kapsaması gerektiğine işaret eden Da Vinci Kids’in eğitim uzmanları, evde ya da istenilen her yerde sürekli, fark etmeden ve eğlenceli bir öğrenim deneyiminin çocukların gelişimine önemli bir katkı sunacağını söylediler.

Pandemi sürecinde, dijital dünyaya yönelen bir eğitim anlayışının geliştiğinin gözlemlendiğini kaydeden Da Vinci Kids uzmanları, anne babaların dijital dünyayı çocuklarının eğitimi için kullanmak istediklerini ancak bunu en güvenilir şekilde nasıl yapacaklarını henüz bilmediklerini hatırlatarak şunları söylüyorlar;

“Aileler ve okullardaki eğitim koordinatörleri tamamlayıcı dijital eğitim içeriklerini çocukların eğitimine nasıl entegre edecekleri konusunda henüz bilinçli değiller, kendilerini bu uzmanlık alnında yalnız hissediyorlar ve bu dünyayı yeni keşfediyorlar. Kontrolsüz içeriklere ulaşmasının önüne geçmek isteyen ebeveynler çocukların bilişsel, sosyal ve psikolojik durumuna uygun olmasına özen göstermek istiyorlar. Okul ve evdeki sürekli eğitimin birbirini destekleyerek uyum içinde bir arada olmaları artık kaçınılmaz bir gerçek olarak önümüzde duruyor. “

Veliler okula uyum ve eğitime dair merak edilen tüm konular için Kolay Kampüs (www.kolaykampus.com) Eğitim Gündem yazılarından faydalanabilir, okul bilgilerini tamamlayan eğlenceli eğitim içeriklerine ulaşmak için Kolaykampus.com’a ücretsiz üye olabilirler.