Ekonomi Boğaza yeni gerdanlık

Boğaza yeni gerdanlık

26.08.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:

Pek çok konuda rekor kıran özelliklere sahip olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü, bugün açılıyor. 4.5 milyar liralık yatırımla hayata geçirilen köprünün, İstanbul trafiğine de nefes aldırması bekleniyor

Boğaza yeni  gerdanlık

Asya ile Avrupa yakasını üçüncü kez birleştirecek olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü, bugün Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Başbakan Binali Yıldırım’ın katılacağı törenle açılıyor. Temeli 29 Mayıs 2013’de atılan, 4.5 milyar liralık mega projeden geçiş ücreti yıl sonuna kadar otomobiller için 9.90 lira, kamyonlar için 21.29 lira olacak.
İstanbul’da, Garipçe ile Poyrazköy arasında inşa edilen 1408 metre uzunluğundaki Yavuz Sultan Selim Köprüsü, bu özelliği ile dünyanın en uzun asma köprüsü.

Törende 3.köprü ile birlikte, Kuzey Marmara Otoyolu Projesi’nin 115 kilometrelik Odayeri-Paşaköy kesimi de ulaşıma açılacak. Garipçe’de gerçekleştirilecek törene Bahreyn Kralı Hamed bin İsa Al Halife, Bosna Hersek Başkanlık Konseyi Başkanı Bakir İzetbegoviç, Makedonya Cumhurbaşkanı Gjorge Ivanov, KKTC Cumhurbaşkanı Mustafa Akıncı, Bulgaristan Başbakanı Boyko Borisov, Pakistan Pencap Eyaleti Başbakanı Şahbaz Şerif, Sırbistan Başbakan Yardımcısı Rasim Ljajic, Gürcistan Başbakan Birinci Yardımcısı Dimitri Kumsisihvili’nin yanı sıra çok sayıda ülkenin ulaştırma ve ekonomi bakanları katılacak.

Trafik nefes alacak

Haberin Devamı


Türkiye’nin vizyon projelerinden biri olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü, pek çok teknolojik özelliğe de sahip. Açılışı öncesi 5 kilometrelik test sürüşü yaptığımız 3. Köprü ve Kuzey Marmara Otoyolu’nun, İstanbul trafiğine derin bir nefes aldırması bekleniyor.

Dışarıdan bakıldığında köprünün esneme payı ve orta eğimi yok denecek kadar az. Özellikle 15 Temmuz Şehitler Köprüsü’ndeki esneme payı dikkate alındığında 3. Köprü’de en ufak bir titreşim yaşanmaması dikkat çekici. Köprü ayaklarının yüksekliği 320 metre, genişliği ise 59 metre olarak inşa edilirken, korkuluk kısımları da diğer boğaz köprülerinden daha yüksek. Karadeniz rüzgarını kesecek şekilde tasarlanan yan paneller ise Kuzey-Güney yönlü rüzgar akışını tamamen kesiyor.

Tır ve kamyonların zorunlu olarak yönlendirileceği köprünün şu an için tek eksiği ortasından geçeceği belirtilen raylı sistemin henüz tamamlanmamış olması. 2018’de bitirilmesi beklenen demiryolu projesi Marmaray ile İstanbul Metrosu’na entegre olacak. Proje bu sayede, hem Atatürk hem Sabiha Gökçen Havalimanı’na, hem de yeni yapılan 3. Havalimanı’na entegre edilmiş olacak.

4 şeritli otoban

Açılışla birlikte, Kuzey Marmara Otoyolu’nun Odayeri-Paşaköy kesimi de bugün hizmete girecek. Bu hat 115 kilometrelik bir güzergahı kapsıyor. Oadayeri yani Mahmutbey gişelerden yeni otobana bağlanan sürücüler, Paşaköy yani Sancaktepe’ye kadar 4’er şeritli otoyolu kullanarak seyahat edebilecek. Kuzey Marmara Otoyolu tamamlandığında ise Gebze Şekerpınar Balcık’tan başlayan güzergah, Akfırat Tepeören ve Kurnaköy sapağına yakın bir noktadan geçerek Sultanbeyli’nin ormanlık alanlarından ilerleyecek.

Samandıra ve Alemdağ’ın mücavir alanlarından geçecek otoban, Alemdağ Ormanı’na girdikten sonra Beykoz İshaklı, Paşamandıra, Riva ve Poyrazköy’ün ardından da üçüncü köprüye bağlanacak. Köprüden, Avrupa yakasına bağlanacak güzergah Garipçe’den sonra Uskumruköy ile Demirciköy’ün arasından geçip Arıköy’ün arkasından Belgrad Ormanları’na girecek. Odayeri ve Ağaçlı köylerinin mücavir alanları bittikten sonra da Tayakadın ve Baklalı’nın yanından Hadımköy’e uzanacak.

4 şeritli otoban, Büyükçekmece Gölü’nün kuzeyinden, Çatalca İnceğiz’deki tarlaların içinden ilerleyerek Silivri Gazitepe’de yapılacak üçüncü havalimanını teğet geçerek TEM Otoyolu Kınalı çıkışında bitecek. Projenin son etabı ise Kurtköy’den Akyazı’ya kadar uzanacak. Bu güzerhanın ise 2018 sonuna kadar tamamlanması öngörülüyor.

Otoyol güzergahımızda en ilgimizi çeken bölüm ise ekolojik geçiş adı verilen üst geçitler oldu. Otoyol boyunca inşa edilen tünellerin üst kısımlarında doğal doku korunurken, canlı türlerinin bu üst geçitlerden otoyolun karşı kısımlarına geçmesi öngörülmüş.

Rekorlara imza attı

Projede 24 saat esasına göre 1460 işçi ve mühendis çalıştı. 8 şerit karayolu, 2 şerit demiryolu olarak toplam 10 şeritli köprünün deniz üzerindeki uzunluğu 1408 metre. Köprünün toplam uzunluğu ise 2 bin 164 metre. Mega proje kulelerinin boyu açısından da yeni bir rekora imza attı.
Avrupa yakasında Garipçe köyündeki kulenin yüksekliği 322, Anadolu yakasında Poyrazköy kesimindeki kulenin yüksekliği ise 318 metre. Köprünün ayakları 20 metre derinlik ile 20 metre çapında bir tabana yerleştirilerek inşa edildi. Ayaklar her iki yakada da deniz seviyesinden 12 metre derinliğe kadar indirildi.
Böylece güvenlik ve sağlamlık en üst düzeyde sağlandı. Projede yaklaşık 230 bin metre küp beton, 50 bin ton inşaat demiri, 57 bin ton yapısal çelik ve 28 bin ton çelik kablo kullanıldı. Köprü ve otoyollara yaklaşık 8 milyon metreküp asfalt döküldü.
3.Köprü ve Kuzey Marmara Otoyolu işletmesi 10 yıl 2 ay 20 gün süre ile IC İçtaş-Astaldi konsorsiyumu tarafından yürütülecek. Bu süre sonunda köprü ve otoyolun işletme hakkı Ulaştırma Bakanlığı’na teslim edilecek.