11.12.2002 - 00:00 | Son Güncellenme:
Yaklaşık 40 yıllık logosunu değiştirip, bu değişikliği robotlu reklam filmiyle tüketicisine duyuran Arçelik’e tüketicilerden "Robotu ne zaman satışa sunacaksınız?" sorusu yağmaya başladı.
Arçelik Genel Müdürü Nedim Esgin, yoğun talep üzerine Robot Çelik’i, tüketicilerle buluşturmaya karar verdiklerini söyledi. Çelik’in ocak ayında Arçelik bayilerinde satışa çıkmasının planlandığını belirten Esgin, şunları kaydetti:
"Çelik’in üretimi için Japonya’da bir firma ile görüşülüyor. ‘Benim adım Çelik, Arçelik’ diyen bir robot istiyoruz. Bu nedenle de yurtdışında üretilmesi gerekiyor. Ayrıca müşterimizle yakınlaşmak için Çelik’in resmini tişört, şapka ve bebek elbiselerine bastıracağız."
37 yıllık logo değişti
48 yıllık bir şirket olan Arçelik, 1965 yılından beri aynı logoyu kullanıyordu. Eski logonun 320 kişinin 1.204 eskizle katıldığı bir yarışma sonucu belirlendiğini ve bu logodaki küçük "a" harfinin o dönemde saca verilen formu anlattığını ifade eden Esgin, şöyle devam etti:
Kimse cesaret edememişti
"Aslında logoların her 10 yılda değiştirilmesi ya da modernize edilmesi gerekir. Ancak Arçelik logosu o kadar sağlamdı ki değiştirilmedi. Son 10 - 15 yılda değiştirilmesi gerektiği ortaya çıkınca da kimse buna cesaret edemedi. Bizim üç seçeneğimiz vardı: Dokunmamak, ara etaplarla bugünkü şeklini vermek ve direkt yeni bir logo oluşturmak. Biz üçüncüsünü yaptık."
Esgin, "Arçelik’in eski imajı daha sanayi ağırlıklıydı. Şimdi ise tüketiciye daha yakın bir marka olmaya gidiyor" dedi.
ARÇELİK yılsonu ciro hedefi 1.2 milyar euro
9 aylık net kâr: 126.7 trilyon lira
9 aylık ciro: 1.4 katrilyon lira
2003 yatırımları: 80 milyon euro
2005 ciro hedefi: 3 milyar euro
Beyaz eşya sektörünün bu yıl yüzde 15 büyüdüğünü kaydeden Esgin, "Üç hafta öncesine kadar satışlarımız çok iyiydi. Yeni reklam filmi ve ‘Arçelik’te birşeyler oluyor’ sloganıyla tüketiciler "Ne olacak?’ diye beklemeye geçti, sloganı yeni ürün sandılar" dedi. Yeni hükümetin KDV’yi düşüreceğini açıklamasının da talebi ertelediğini belirten Esgin, bu nedenle "KDV bizden" kampanyasına başladıklarını bildirdi. Esgin, "Tüketici krizde yüzde 40 frene bastı. Bu böyle devam edemez. Piyasa eski haline gelecek" dedi.
Esgin, planlı davranarak logo değişim maliyetini en aza düşürdüklerini söyledi. Yeni logoyla reklamların artacağını göz önüne alarak bir yıldır reklam harcamalarını kıstıklarını dile getiren Esgin, şöyle devam etti: "Normalde 10 - 15 milyon dolar harcama gerektiren bu değişim bize 4 milyon dolara mal oldu. Logonun tasarımına da bunun yüzde 1.5 - 2’sini verdik."
Arçelik’in eski logosu için ise 1965 yılındaki yarışmada birinci olan Ahmet Güleryüz’e 5 bin lira ödül verilmişti.
Geçtiğimiz dönemde Almanya, İngiltere, Avusturya ve Romanya’da şirket satın alan Arçelik’in yurtdışında büyüme planları devam ediyor. Doğu ve Batı Avrupa ile Rusya’ya bu amaçla baktıklarını bildiren Esgin, halen 10 - 12 şirketle temas halinde olduklarını belirtti. Esgin, "Yurtdışındaki şirketlerimizin tümünü iyi fiyata satın aldık. Artık Avrupa’da ‘Türkler çok iyi pazarlık yapıyor’ diyorlar. Bu da Kapalıçarşı alışkanlığından geliyor" dedi.