24.04.2010 - 00:13 | Son Güncellenme:
AYFER YILDIZ
Geçen yılın sonunda 13.6 milyon adetlik satışla dünya birinciliğini ABD’nin elinden alan Çin’de otomobil savaşları tam hızıyla devam ediyor. 20 milyona ulaşması beklenen pazarda başarılı olmak isteyen küresel markalar tüm güçlerini kullanırken, birçok Çinli yerel marka da ünlü markaların başarılı modellerini kopyalayarak bir adım öne geçmeye çalışıyorlar.
Pekin’de kapılarını açan uluslararası otomobil fuarı, bu anlamda yine “asıllar” ile “kopyalar”ın savaşına sahne olurken 1000’e yakın yeni modelin sergilendiği bir panayır niteliğine de dönüştü. Dünyanın en önemli spor otomobil üreticilerinden Ferrari, en hızlı modeli 599 GTO’yu ilk kez bu fuarda tanıtırken, markanın tasarım detaylarını Mercedes’in çizgileriyle birleştiren Çinli CH Auto, “Oculeus” adını verdiği modelle sükse yaptı. Aslen bir tasarım firması olan CH Auto’nun yetkilileri, Ferrari’nin atına karşılık önünde “Akrep” logosu taşıyan bu aracın 2015’te yola çıkması amacıyla pek çok firmayla görüştüklerini belirtiyorlar.
Sırada çakma Jaguar var
Fuarda gövde gösterisi yapan Çinli üreticilerden olan ve Volvo’yu satın almasıyla adından söz ettiren Geely ise geçen yıl sergilediği ve Rolls-Royce’a benzerliği nedeniyle çok konuşulan süper lüks “Emgrand GE” modelini bir miktar değiştirerek getirmiş. 2014 model olarak piyasaya sunulacağı söylenen Emgrand GE, iç mekânında da BMW gibi markaların tasarımlarından izler taşıyor.
Saab’ın 9-5 modelinin tüm haklarını satın alarak, farklı bir tasarımla Çin’de üretmeye hazırlanan BAW ise, Jeep Wrangler ve Hummer kopyası arazi araçlarının yanına bir de yeni 4x4 SUV konsepti getirmiş. BAW B90, bariz şekilde Range Rover etkileri taşırken, aracın hibrit motora sahip olduğu belirtiliyor. Çinli Lifan firması, yaklaşık dört yıldır üretmeyi sürdürdüğü MINI Cooper’ın taklidi modelini sergilerken, Hyundai’nin Çin’deki üreticisi olan HawTai’nin üretimeye başlayacağı Bentley tasarımlı B21 Sedan’ı ve Porsche Cayenne’in kopyası B35 SUV, dikkat çekenler arasında.
Ünlü markaların şovu
Çin dışından gelerek fuarda dünya tanıtımı yapan firmalar arasındaysa Ferrari’nin yanı sıra Daimler, BMW, Porsche, Buick gibi markalar yer alıyor.
Ferrari’nin 599 GTO modelinin yanında Mercedes’in gelecekteki CLS modeli olması beklenen bir konsepti ve E-Serisi’nin uzun versiyonunu ilk kez bu fuarda tanıtması ilgi çekti. BMW ise, yeni 5 Serisi’nin uzun versiyonunu tanıttı.
Lüks markaların Çin’e ilgisi, gerek adetsel gerekse de kâr açısından Çin pazarında büyük avantajlara sahip olmalarından kaynaklanıyor. Yılın ilk üç ayında Audi 51 bin 400, BMW 34 bin 100, Mercedes ise yaklaşık 24 bin araç satmış. Bu yılın devamında da yüzde 11 büyümesi beklenen Çin’de lüks araç satışlarının da benzer bir ivmeyle büyümesi bekleniyor. General Motors, Volkswagen ve PSA Peugeot Citroen Grubu ise buraya özgü modellerle büyük avantaj yakalamış üreticiler arasında.
BMW 7 Serisi, Çin’de 1 milyon 355 Yuan (198 bin 500 dolar) etiket fiyatıyla satılırken, bu rakam aynı aracın ABD fiyatının tam üç katı. Benzer şekilde Audi A4 Çin’de ABD’den yüzde 39 pahalı satılırken, 51 bin dolara alıcı bekleyen Mercedes C Serisi’ndeki fiyat farkı yüzde 51’i buluyor.
MINI kopyası Lifan
Çevreciler ağırlıkta
Fuarda, sıkı kurallar uygulamaya başlayan Çin’de gelecek yıllarda satılması beklenen çevreci araçlar çoğunluktaydı. BYD başta olmak üzere Çinli firmaların geliştirdiği elektrikli araçlar, görücüye çıkarken uluslararası üreticiler de birkaç yıl içinde elektrikli ve hibrit modellerini Çin’de satmaya başlayacaklarını duyurdular. 200 bin metrekarede kurulan fuara 16 ülkeden 2100 otomotiv ana ve yan sanayi firması katılıyor. Toplam 990 farklı otomobil, 4x4 ve pic-up modelin sergilendiği fuarda, 89 modelin dünya tanıtımı gerçekleştirildi. Fuarda ayrıca 65 konsept ve 95 alternatif yakıtla çalışan çevreci model de sergileniyor.
Chery’nin Başkan Yardımcısı Messi’yi İtalyan sanıyor
Türk Hava Yolları’nın ‘Messi’li reklam filmi Çinli Chery’ye de ilham kaynağı oldu.
Chery’nin alt markalarından Riich’in yeni modelleri, Barcelona’nın dünyaca ünlü yıldız futbolcusu Arjantinli Messi’nin reklam filmleriyle ilk kez tanıtıldı. Konuyla ilgili bilgi veren Chery Başkan Yardımcısı Zhou Biren, Messi ile iki yıllık bir anlaşma imzalandığını söyledi. Messi, Chery’nin marka elçisi olacak.
Messi’nin ne kadar para aldığı konusunda bilgi vermeyen Biren, açıklaması sırasında Messi’nin nereli olduğunu karıştırdı. Biren, “İtalyan Messi çok ünlü ve gençler tarafından çok seviliyor.
Chery’nin dünyadaki tanıtımına büyük katkı yapacak” dedi. Messi’nin reklamlarında oynadığı Riich G5 ve G6 modelleri, Çin pazarında 22 bin ile 24 bin dolar arasında satılacak.