08.04.2011 - 12:22 | Son Güncellenme:
İhalenin elemesiz turunda kapalı zarf teklifleri alındı. Elemesiz turda en yüksek teklif 502 milyon dolar oldu. İhale kapalı zarf usulü teklif alınması ile devam etti.
Elemeli turda Yıldırım Holding elendi.
Açık artırma süreci başladı:
Açık artırmada Tepe-Akfen-Souter-Sera ortak girişim grubu 760 milyon dolar teklif verdi.
Global Liman İşletmeleri mola aldı.
Deniz Turizm Yatırımları - Stena Yatırım Holding ortak girişim grubu ihaleden çekildi.
Global Liman İşletmeleri ihaleden çekildi.
Teklifler 800 milyon dolar seviyesinde geldi.
Tepe-Akfen-Souter-Sera Gayrimenkul Yatırım konsorsiyumu 860 teklif ederek ihaleyi kazandı.
Komisyon başkanının talebi üzerine gup teklifini 861 milyon dolara yükseltti.
İhalenin ardından Rekabet Kurulu’na izin başvurusunda bulunulacak. Rekabet Kurulu’nun izin süreci tamamlandıktan sonra ihale, İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi onayına sunulacak. Daha sonra ihaleyi kazanan teklif sahibi ile hisse satış sözleşmesi imzalanacak.
-AKFEN HOLDİNG HİSSELERİ YÜZDE 7,31 DEĞER KAZANDI
İMKB’de işlem gören Akfen Holding hisseleri düne göre yüzde 7,31 oranındaki artışla en çok değer kazanan hisse senetleri sıralamasında dördüncülüğe yerleşti.
Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu’nun İstanbul Deniz Otobüsleri Sanayi ve Ticaret A.Ş’nin (İDO) yüzde 100 oranındaki hissesinin özelleştirilmesi ihalesini kazanmasının ardından Akfen Holding hisseleri 11,90 liraya kadar çıktı.
Dün 10,95 liradan kapanan Akfen Holding hisseleri daha sonra 11,75 liraya kadar geriledi. Bu seviyede hisselerin düne göre değer artışı yüzde 7,31’i buldu. Deniz Turizm Yatırımları A.Ş.-Stena Yatırım Holding A.Ş. Ortak Girişim Grubu’nun ihaledeki durumuna bağlı olarak Koç Grubu şirketlerinde yüzde 2,0’ye varan oranlarda kayıplar görüldü.
-"FİNANSMAN KONUSUNDA HERHANGİ BİR PROBLEMİMİZ YOK"-
Akfen Holding Murahhas Azası İrfan Erciyas, ihalenin ardından gazetecilerin sorularını yanıtladı. Erciyas, projenin finansmanı konusunda ihaleye girmeden önce yerli ve yabancı bankalarla görüşme yaptıklarını, kendileriyle mutabakatları olduğunu belirterek, ihalenin bedelinin belli olduğunu, bu bedel üzerinden tekrar kendileriyle görüşüp finansmanı gerçekleştireceklerini söyledi.
Erciyas, bu konuda herhangi bir problemleri bulunmadığını, yüzde 25 özkaynak ve yüzde 75 finansman şeklinde düşündüklerini
kaydetti. Bir gazetecinin, "Fiyatın buraya geleceğini düşünüyor muydunuz?" sorusuna, "Kafamızdaki fiyat yaklaşık bu fiyatlardaydı. Düşündüğümüz rakamdan ihaleyi kazandık" yanıtını veren Erciyas, "Sonuna kadar gidecek miydiniz?" sorusu üzerine de, "Tabii ki sonuna kadar gidecektik" dedi.
-"ŞU ANDAKİ SİSTEM ÇOK BAŞARILI"-
İrfan Erciyas, öncelikle yeni güzergahlar açmayı planladıklarını kaydederek, "Şu andaki verilen sistem bana göre çok başarılı. Biz bunu çok daha da ileri götürmeye, daha teknik çalışmalar yapmaya, İstanbul halkının, hatta Körfez’de yaşayanların bu hizmetten faydalananların daha fazla hizmet alması için elimizden gelen bütün gayreti göstereceğiz" diye konuştu.
İhale işleminin ne zaman tamamlanacağına ilişkin bir soru üzerine Erciyas, Rekabet Kurulunun izni bulunduğunu hatırlatarak, "Tahminim 3-4 ay içerisinde sonuçlanır" dedi. Bir süre sonra Topçular iskelesinin devre dışı kalacağı, Sirkeci’nin de iptal olacağının hatırlatılarak, "Bütün bunları değerlendirdiğinizde karlı bir yatırım yaptığını düşünüyor musunuz?" sorusuna Erciyas, "Tabii, kesinlikle...
Biz fizibilitemizi, yaptığımız çalışmayı buna göre gerçekleştirmiştik. Özellikle Körfez geçişinin 2016-2017 yıllarında olacağını tahmin ediyoruz. Bu tarihleri de dikkate alarak çalışmamızı yaptık. Karlı olacağını düşünüyoruz" yanıtını verdi.
Erciyas,"Fiyat biraz düşük geliyor, O konuda ne diyeceksiniz?" sorusuna yönelik de "Normal fiyat, normal piyasa fiyatı" dedi.
İDO’nun yüzde 100 oranındaki hissesinin özelleştirme ihalesi için 12 firma şartname almıştı. Ancak, ihale sürecine 5 firma ve ortaklık teklif verdi.
Bugün yapılan pazarlık görüşmelerinde, Tepe-Akfen-Souter-Sera ortak girişim grubu, Global Liman İşletmeleri, Yıldırım Holding, Deniz Turizm Yatırımları - Stena Yatırım Holding ortak girişim grubu ile Torunlar Gıda Sanayi yarıştı.
- Koç Holding’in sahip olduğu Deniz Turizm Yatırımları, Stena Yatırım Holding’le ihaleye katıldı. Stena Yatırım’ın yüzde 100 hissesi de İsveçli Stena AB’ye ait.
- Tepe-Akfen-Souter-Sera Gayrimenkul Yatırım konsorsiyumu da güçlü gruplardan biri. Grup ihaleyi kazandığından şirkette Sera’nın yüzde 10, diğerlerinin de yüzde 30’ar paya sahip olacak. Souter Investments’ı ulaşım sektörüne dünya genelinde yaptığı yatırımlarla tanınan İskoçlu ünlü girişimci Brian Souter, kişisel yatırımları için kullanıyor. ‘Etik’ bir yatırımcı olduğunu belirten Souter, alkol, tütün, silah ve kumar gibi alanlara yatırım yapmıyor.
- Yıldırım Holding, enerji, kimya sanayi, metal ve denizcilik alanlarında faaliyet gösteriyor. Grubun şirketleri arasında Yılyak Yakıt Pazarlama kömür ve metal sektöründe bulunuyor. Grubun Gemlik Gübre ve Yılmar Denizcilik şirketlerinin yanı sıra liman işletmeciliği yapan Yılport (Dilovası) Konteyner Terminali ve Liman İşletmeciliği şirketi de var. Grup, 2004 yılında da özelleştirmeyle Eti Krom’un tüm hisselerini satın alarak dikkatleri çekmişti. Yıldırım Holding’i 1963’te Garip Yıldırım kurdu. Holdingin yönetim kurulu başkanlığını Ali Rıza Yıldırım yapıyor.
- Mehmet Kutman’ın sahibi olduğu Global Yatırım Holding’in liman yatırımları altında topladığı Global Liman İşletmeleri, Kuşadası, Antalya ve Bodrum Yolcu Limanı’nın işletmesini yürütüyor.
-Gayrimenkul, alışveriş merkezleri gibi alanlarda faaliyet gösteren ve Aziz Torun’un Yönetim Kurulu Başkanlığı’nı yaptığı TorunlarGrubu bünyesindeki Torunlar Gıda da ihaledeki iddialı şirketlerdendi.
İstanbul’daki deniz yolcu taşımacılığının yüzde 40’ı İDO tarafından yapılıyor. Bu nedenle, İDO’nun özelleşme ihalesi büyük önem taşıyor. Analistler, İDO’nun asgari değerinin 700 milyon dolar seviyesinde olduğunu belirtirken ihalede bu rakamın aşılabileceği, 1 milyar doları bulacacağı ifade ediliyordu.
İDO'NUN YENİ SAHİBİ BELLİ OLDU