Ekonomi Tüketici şikâyetinde fiyat artışları birinci

Tüketici şikâyetinde fiyat artışları birinci

24.12.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:

Tüketiciler 2022 yılında en çok fiyat artışları, internet ve GSM abonelikleri ile online alışveriş konusunda şikâyette bulundu.

Tüketici şikâyetinde fiyat artışları birinci

AYLİN RANA AYDİN- Tüketici dernekleri verilerine göre, tüketiciler 2022 yılında en çok fiyat artışları, internet ve GSM abonelikleri ve online alışveriş alanlarında şikayette bulundu. Yanı sıra tüketici hakem heyetlerine başvuru sınırı da yükseltilerek 2023 yılında yapılacak başvurularda değeri 66 bin TL’nin altında bulunan uyuşmazlıklarda, il veya ilçe tüketici hakem heyetleri görevli olacak.

Haberin Devamı

Tüketici Konfederasyonu Başkanvekili Av. İbrahim Güllü, 2022 yılı tüketici şikayetlerini değerlendirdi. Güllü’nün verdiği bilgilere göre 2022 yılında tüketiciler en çok fiyat artışları konusunda şikayette bulundu. Özellikle temel gıda alanında yaşanan fiyat artışları konusunda tüketicilerin şikayette bulunduğunu dile getiren Güllü, “Tabii ki bu fiyat artışlarına paralel olarak etiket fiyatlarına ilişkin de şikayetler geldi. Kasa ve etiket fiyatları arasındaki farklılıklardan kaynaklı şikayetler oldu. Yanı sıra telekomünikasyon sektöründe abonelik sözleşmeleri, cayma hakkından kaynaklı taahhüt cezası şeklinde tüketicilere yansıtılan cezalar nedeniyle şikayette bulundular. Bir yıl ve üzerinde herhangi bir bedel ödemeksizin cayma hakkı olmasına rağmen bu konuda tüketiciye zorluk yaşatan firmalarla karşılaştık” dedi.

Haberin Devamı

‘Evde yoktunuz…’

Kargo dolandırıcılığı konusunda da şikayet aldıklarını kaydeden Güllü, şöyle konuştu: “Kargo şirketlerine yönelik ‘geldik evde yoktunuz’ gibi şikayetler de aldık. Online alışverişlerden tüketicilerin herhangi bir gerekçe göstermeden ve bedel ödemeden iade hakkı bulunuyor. Yanı sıra bazen online’dan alınan ürünler ya gelmiyor ya da bambaşka bir ürün geliyor. Bu yönde de şikayetler oldu. Son olarak ayıplı ürünler var. Özellikle otomobil, beyaz eşya, mobilya, cep telefonu gibi ürünlerde ayıplı mal şikayetleri geldi.” Güllü, yılbaşına sayılı günler kala sadakat kartlarda bulunan para puanların bir kısmının silineceğini ya da tamamen sıfırlanacağını hatırlatırken, tüketicilere bu puanları kullanmaları yönünde uyarılarda da bulundu.

‘Alım gücü düştü’

Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz ise tüketicilerin bu yıl yoğun olarak hayat pahalılığından şikayetçi olduğunu dile getirdi. Deniz, “Tüketicilerin alım gücü de düştüğü için daha az satın alma yaptılar. İnsanlar yüksek enflasyon durumunda bir ürüne ulaşabilmeyi kazanç olarak gördü. Tüketiciler ceplerindeki paranın kıymetini daha iyi anladıkları için de ufak tefek şeyler için bile şikayet mekanizmaları çalıştı” diye konuştu. Özellikle 2022 yılının ilk yarısında online pazaryerlerinde çok fazla şikayet olduğunu söyleyen Deniz, “Bakanlığın yönetmelikleriyle bu şikayetler azaldı. Kargo konusunda pandeminin ilk dönemine göre şikayetlerde azalma olsa da devam ediyor” dedi.

Haberin Devamı

66 bin TL sınır geldi

Geçen hafta Ticaret Bakanlığı’nın tüketici hakem heyetleri yönetmeliğinde belirtilen parasal sınırların yeniden değerleme oranı nispetinde yüzde 122.93 artırılmasına ilişkin tebliği Resmi Gazete’de yayımlanmıştı. Buna göre, tüketici hakem heyetlerinde başvuruda büyükşehir olan ve olmayan iller için ayrı ayrı belirlenen parasal sınırlar kaldırılarak tek bir tutar belirlendi.

2023 yılında değeri 66 bin TL’nin altında bulunan tüketici uyuşmazlıklarında, il veya ilçe tüketici hakem heyetleri görevli olacak.