Gündem Türkçe-Matematik zorlukta yarıştı

Türkçe-Matematik zorlukta yarıştı

06.06.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:

LGS’de, dikkat gerektiren Matematik testi zaman yetmediği, Türkçe ise çeldiriciliği güçlü sorulardan oluştuğu için sınavın belirleyicisi olacak. Uzun paragraf sorularıyla öğrencileri şaşırtan Fen Bilimleri de puanlamada etkisini gösterecek.

Türkçe-Matematik zorlukta yarıştı

AYSEL BOZAN YILMAZ - Hayalindeki lise için yarışan yaklaşık 1.2 milyon öğrenci, dün LGS kapsamında düzenlenen merkezi sınavda ter döktü. Sınavın ilk oturumunda öğrencilere Türkçe,  T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ile Yabancı Dil derslerinden toplam 50, ikinci oturumda ise Matematik ile Fen Bilimleri derslerinden 40 soru soruldu.

Haberin Devamı

LGS’de sorular genel olarak müfredata uygun, MEB’in yayınladığı örnek sorulara paralel olarak hazırlanmış. Okuduğunu anlayan ve yorum yapma becerisi yüksek öğrenciler, sınavda öne çıkacak. Dikkat gerektiren Matematik testi zaman yetmediği, “Gelmiş, geçmiş en zor sınavdı” diye tanımlanan Türkçe ise çeldiricileri güçlü sorulardan oluştuğu için sınavın belirleyicisi olacak. Testlere göre Bilfen Okulları, Bahçeşehir Koleji, Uğur Okulları, Oğuzkaan Koleji bölüm başkanlarının detaylı yorumları ise şöyle:

Çeldiriciliği yüksekti

Türkçe: Geçen yıldan farklı olarak bu yıl dil bilgisi kazanımlarını da içeren sınavda hem metinler uzamış hem de soruların güçlük derecesi artırılmış. Sınav genel olarak öğrencilerin yorumlama gücünü, dikkatlerini ölçecek nitelikte çeldiricisi güçlü sorulardan oluşuyor. Özellikle A kitapçığı 13, 11, 15, 17. sorular ayırt edici nitelikte. Sorular, öğrencilerin seçenekleri her yönüyle değerlendirerek analiz etmesini gerektirmekteydi. 12. soru (gazeteci- yazar sorusu) sınavın en zor sorusu olarak değerlendirilebilir. Öğretmenlerin bile ikiye ayrıldığı bu soruya itiraz gelebilir. Özellikle tablo okuma sorusunda matematiksel düşünme becerisi, okuma anlama becerisinin önüne geçti. Gelmiş geçmiş en zor sınavdı.

Haberin Devamı

Süre yeterli gelmedi

Matematik: Sorular dikkatli okumayı, anlamlandırmayı ve odaklanmayı gerektirmekte. Her soruda şekil veya grafik olması soruların yorumlamasını, anlaşılmasını kuvvetlendirmiş. Matematik, zamanını iyi kullanan öğrencilerin ön plana çıkabileceği, yine sınavın belirleyicisi testlerden olacak. A kitapçığına göre 9, 16 ve 17. sorular en zoruydu.

Fen Bilimleri: Çeldirici sorularla birlikte her yıl olduğu gibi bu yıl da deney düzenekleriyle ilgili sorular sınavda fazla sayıda yer almakta. Bu soruların hem metin kısımlarının hem de soru köklerinin uzunluğu dikkat çekiyor. Bu nedenle fen okur yazarlığı yüksek olan öğrenciler avantajlı hale geldiler. Öğrenciler, fizik sorularına dayanan 12 ve 14. sorularda zorlandı. 4. soru zor olmamakla birlikte çeldiricisi daha güçlü olduğundan öğrencileri yanıltabilir. DNA ve Genetik Kod, Basınç, Basit Makineler ile Canlılar ve Enerji İlişkileri ünitelerine ağırlık verilmiş.

Haberin Devamı

Yorum yeteneği ön plana çıktı

T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük: Tarihsel bilgi birikimine sahip öğrencilerin akademik seviyesini ve yorum gücünü iyi ölçen sorulardan oluşan bir sınav hazırlanmış. Tüm sorularda seçeneklerin çeldiricisi kuvvetliydi. Öğrenciler  A kitapçığına göre 4, 6 ve 10. sorularda zorlandılar. Sınavın en belirleyicisi, Mudanya Ateşkes Antlaşması sorusuydu.

Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi: Ayet, hadis ya da dini metin içerisinden doğru çıkarımlar yapabilen, muhakeme gücü yüksek öğrenciler başarılı olacaktır. Sınav önceki yıllara göre zordu, sorularda metinler uzun tutulmuş.

İngilizce:  Okuduğunu anlama, çıkarım yapma ve tablo yorumlama sorularının arttığı gözlemlenmekte. Yeterli zaman ayırmayan ve soruları dikkatli şekilde okumayanlar için zor bir sınavdı. A Kitapçığı’ndaki 2 ve 9. sorular öğrencileri zorladı.

Haberin Devamı

‘Yanlış sayısı artar’

Matematik sorularında bilimsel bir hata olmadığını belirten İrday Eğitim Matematik Bölüm Başkanı Mehmet İrday, soru dağılımı incelendiğinde sınavın 13 yaş grubuna uygun şekilde hazırlandığını kaydetti. Çeldiriciliği yüksek şıkların, kolay ve orta düzeydeki soruların bazılarında yer aldığına dikkat çeken İrday, şunları söyledi: “Bu yılki soruların geçen yıldan daha kolay olmasından dolayı sıralamanın daha rahat yapılabilmesi için farkın bu şekilde kapatılmak istendiğini görmekteyiz. Bu nedenle öğrencilerin yanlış sayıları, önceki yıllara göre biraz fazla olacaktır. Dolayısıyla matematik, sınavdaki belirleyiciliğini koruyacaktır.”