Kariyer Ersin Mete Ertürk ile girişimcilik sohbeti

Ersin Mete Ertürk ile girişimcilik sohbeti

23.08.2017 - 09:45 | Son Güncellenme:

İş dünyasının yenilikçi isimlerinden Ersin Mete Ertürk ile girişimcilik hakkında merak edilenleri ve yeni projelerini konuştuk.

Ersin Mete Ertürk ile girişimcilik sohbeti

1.Ersin Mete Ertürk’ü daha yakından tanıyabilir miyiz?

Haberin Devamı

1977 Ankara doğumluyum. Mesleğim Makine mühendisi. 2004 yılında ailemin inşaat şirketinden kendi isteğimle ayrılıp teknoloji ve dış ticaret odaklı işlere girmeye karar verdim. BBC’de “Dragons Den” isimli programda izlediğim bir ürünün girişimcilik hayatımın başlangıcı olacağını nereden bilebilirdim? Magic Whiteboard ürün grubunun distribütörlüğünü almak için 6 ay uğraştım. Sonunda İngilizleri ikna ederek bir arkadaşımla şirket kurdum. Şu an dünyada satışı yapılan 23 ülke arasında ilk 4’teyiz. Bununla birlikte teknoloji alanında Erkekpaketi.com ve Eksperin.com ile yola devam ediyorum. Diğer taraftan, tamamen bir hobinin işe dönüşmesi sonucu ortaya çıkan ve online ve geleneksel yayıncılık alanında faaliyet gösteren bir yayınevim de var. Yenilik ve farklılık tutkunu bir seri girişimci olduğumu söyleyebilirim.

Haberin Devamı

2.Erkekpaketi.com sitesini kurma fikri nasıl ortaya çıktı?

Tamamen kendim ve çevremdeki arkadaşlarımın yaşadığı sorunlar sonucu ortaya çıkan yenilikçi bir fikir. 2012 yılının sonunda kuruldu. Erkekpaketi.com, erkeklerin alışveriş yapma konusunda sıkıntı yaşadığı iç çamaşırı, çorap, tıraş-bakım ürünleri ve prezervatif gibi temel ihtiyaçlarını esnek abonelik modeliyle diledikleri periyotta kapılarına götürmek için kurulan bir e-ticaret hizmet şirketi. Tam anlamıyla, erkekler için ortada olan bir sıkıntıyı çözmek için düşünüldü. O sıkıntı da erkeklerin bu tarz alışverişi angarya olarak görmesi, buna zaman ayırmak istememesi ve bu işlerin genelde kadınlara kalması. Bu sorunu çözmek için yola çıktık ve kısa sürede ciddi bir bilinirlik elde ettik. Diğer bir taraftan bizim iş modelimizin abonelikli yapıya göre kurulması da erkekler için oldukça önemli bir tercih sebebi diyebilirim. Abonelik modelinden kastım, müşteriye seçtiği paketini rutin olarak göndermek. Çünkü erkeklerin çoğu kadınlar kadar alışverişe çok vakit harcamıyorlar ve uğraşmak istemiyorlar, angarya görüyorlar. Hele bir de bu iç çamaşırı ve çorap gibi ihtiyaçları olursa. Ama bizim modelimizde bu soruna çözüm buluyoruz. Müşteri bir paket seçiyor ve dilerse bu paketi ona periyodik olarak ayda bir, 2 ayda bir veya 3 ayda bir gönderebiliyoruz. Böylece sürekli bunun için düşünmesine gerek kalmıyor. Paketini otomatik olarak kapısında buluyor. Erkeklerin istediği şey de tam olarak bu. Onlar için bu tarz ihtiyaçlarını düşünebilecek bir sistem.

Haberin Devamı

3.İnternetten alışverişin hızla arttığı bir dönemde, sizi rakiplerinizden ayıracak farklar neler? Neden erkekler sizin sitenizden alışveriş yapmayı tercih etmeli?

2012 yılında Erkekpaketi’ni kurduğumuzda Türkiye’de abonelik modeliyle çalışan eticaret siteleri bir elin on parmağını geçmiyordu. Aslında bu bizim için riskli bir karardı ama erkekler için bunun önemli bir kolaylık olduğuna inanıyorduk. Sonuçta ilerleyen süreçte bunun doğru bir karar olduğunu gördük. Biz kendimizi ürün satan bir firmadan ziyade, müşterilerimize mükemmel deneyimler sunan profesyonel bir hizmet şirketi olarak görüyoruz. Erkekler için en önemli sıkıntılardan biri özellikle bu tarz alışverişleri sıkıcı görmeleri ve bu işi kadınlara bırakmaları. Biz de bu işi onlar için eğlenceli, kolay ve hızlı hale getirerek istedikleri paketleri rutin dönemlerde kapılarına götüren hizmeti sunuyoruz. Yani bir kere seçiyorlar, sonrasında kontrolü bize bırakıyorlar. Bu erkekler için önemli bir hizmet çünkü buna zaman ayırmaktan, seçim yapma sorunundan kurtuluyorlar. Bir de biz tamamen dikey yapıdayız. Yani az ama ihtiyaca yönelik ürünlerimiz var. Müşteriler binlerce ürün arasında kaybolmuyor. İhtiyacı olanı hızlıca bulup, alıp çıkıyor.

Haberin Devamı

4. Biraz da yeni girişiminiz Eksperin.com ‘dan bahseder misiniz? Eksperin.com ne zaman ve nasıl hayata geçirildi?

Yaklaşık 1,5 yıllık fikirden beta’ya sürecinden sonra, yaklaşık 5 ay önce beta versiyonuyla yayına aldık. Eksperin.com, belirli kategorilerdeki uzman ve danışman kişilerle, bu kişilerden fikir ve tavsiye almak, onların deneyimlerinden faydalanmak ve soru sormak isteyen kişileri anında görüştüren bir online platform. Günümüzde en önemli konulardan birinin de kişiye özel bilgi olduğuna inanıyorum. Spesifik olarak, insanların problemlerinin çözümünü duymaya ve sordukları soruların cevaplarını almaya ihtiyacı var. Artık bir deneyim ekonomisi dünyasında yaşıyoruz. Biz de bu platformda, ihtiyacı olan insanların, oturdukları yerden, istediği uzmana kolayca ulaşabilmesini sağlayan kusursuz işleyen bir hizmet sunmayı görev edindik. Yenilikçi iş modelimizle de, ulaşılması zor görünen kişileri kolay ulaşılabilir kılıyoruz. Bundan hem müşteri fayda sağlıyor, hem de gelir elde eden uzman-danışman. Arka tarafta kompleks bir yazılım olsa da çalışma şekli oldukça basit. Platformda uzman olarak yer almak isteyen kişiler hızlıca başvuru yapıp kendileri için dakika ücreti belirliyorlar. Kabul ettiğimiz uzmana en geç 24 saat içinde dönüş yapılıyor ve müşterilerle görüşebilmesi için hesabını aktive ediyoruz. Müşteri, platforma gelip hangi kategoriden uzmanla görüşmek istiyorsa platform aracılığıyla ona istek gönderip randevulaşıyor ve 15, 30 veya 60 dakikalık görüşme seçeneklerinden birini seçiyor. Daha sonra her iki kişiye de sabit bir telefon numarası ve görüşme için özel şifre veriyoruz. İki taraf da randevulaşılan saatte numarayı arayıp şifreyi girerek görüşmeye başlıyorlar. Burada en önemli detaylardan biri, görüşme yapan kişilerin gizliliğinin sağlanması. Yani iki taraf da birbirlerinin iletişim bilgilerine sahip değil. Daha sonra, görüşme bittiğinde, görüşme süresi ve uzmanın dakika ücretine göre hesaplanan tutar, müşterinin kredi kartından çekiliyor. Tutarın büyük bir yüzdesi uzmanın hesabına aktarılıyor, biz de sunduğumuz hizmetin karşılığı kalan yüzdeyi komisyon olarak alıyoruz. Böylece aslında platformda rol alan üç bileşen de kazan-kazan-kazan bir yapı ile değer yaratıyor.

Haberin Devamı

5. İyi bir girişimci olabilmek için hangi özelliklere sahip olmak gerekiyor?

Benim için ilk sırada gelen harekete geçebilme özelliği. Bu aslında kolay gibi görünen ama bana göre en zor şey. Bir işin en zor kısmı o işe başlamak. Ne kadar harika bir fikriniz olursa olsun, harekete geçmediğiniz ve bunu hayata geçirmediğiniz sürece hiçbir anlamı yok. Bir diğeri kendine güvenmek. Ne olursa olsun mutlaka engeller çıkacak, önemli olan projene ve kendine inanarak bunları atlatabilme kararlılığı ve gücüne sahip olmak. Bu noktada esneklik ve değişime ayak uydurabilmek de çok önemli. Benim kıstaslarıma göre sahip olunması gereken en önemli özelliklerden birinin de satış yapabilme kabiliyeti ve dolayısıyla ikna becerisi olduğunu düşünüyorum. Dolayısıyla ne olursa olsun her girişimci, müşteri ile direk temasa girip sahaya inerek ürününü veya hizmetini pazarlayıp satabilmeli. Önemli olan burada satış yapabilmekten ziyade aslında bunu deneyimlemek, ürüne olan tepkileri bizzat yaşamak ve olursa itirazlara karşı sunacakları konusunda hazırlıklı olmak.

Ersin Mete Ertürk ile girişimcilik sohbeti

6.Kendi işini kurmak isteyen nasıl bir yol izlemeli?

Yukarıda da belirttiğim gibi ilk ve en önemli şey harekete geçmeleri olurdu. Bu bence en önemli konu. Harekete geçmediğinizde fikrinizin çöpten başka bir değeri yok. Hızlı olmalı, mükemmeli beklememeli ve hemen harekete geçmelisiniz. Her işin kendi içinde zorluğu var. Girişimcilik, saati olmayan, her an yeni bir şeyler üretebilmen, insanların hayatını değiştirip kolaylaştırabilecek bir şeyler için uğraşıyor olmanı gerektirir. Ama tabi herkes başarılı olacak diye bir kural yok. Artık müşterilerin seçeneği fazla, zamanı az. Onun için farklı, denenmemiş, eğlenceli şeyleri üretip bunları harika ölçülerde sunmanız ve bunları yaparken de hızlı davranmanız gerekiyor. Artık dünyada ürün veya hizmet satma diye bir şey kaldığını düşünmüyorum. Deneyim ekonomisinde yaşıyoruz. Her satın almanız aslında bir deneyim. Buna en güzel örnek Starbucks’lar. Neden dünya üzerindeki milyonlarca insan her sabah işe gitmeden bir Starbucks’a uğrayıp kahveye normalden daha fazla para vererek satın alıyor? Çünkü aslında Starbucks kahve satmıyor. Bizlere kahve içme deneyimini harika bir şekilde pazarlıyor ve entegre bir hizmet sunuyor. İş yapacaklara tavsiyem bu olur. Yani ürün satıyorlarsa, bunu nasıl hizmete de çevirebileceklerini, hizmet satıyorlarsa da bunu ayrıca nasıl ürüne de çevirebileceklerini düşünmeliler.

7. Türkiye’de girişimciliğin avantajları ve dezavantajları nelerdir?

Gelişen ve daha henüz doymayan, girişimcilik fırsatlarının daha da çoğalacağı bir ülkedeyiz, bu önemli bir avantaj. Dünya’da mobil telefon ve tablet kullanımında ilk sıralardayız. Bence bu da başlı başına bir avantaj. Türkiye’de girişimcilik son yıllarda artan bir trend’de ilerliyor. Kendim de girişimci olduğum için yaşanan zorlukların neler olduğunu iyi biliyorum. Girişimci, bir iş kurarken veya iyi bir fikrini harekete geçirirken iki şeye ihtiyaç duyuyor; birincisi finansman ikincisi de onu belirli noktalarda yönlendirecek uzman kişileri bulmak. Biz ikinci ihtiyacı gördük ve buna kolay yoldan ulaşabilmelerini sağlamak için de Eksperin.com girişimini ortaya çıkardık. Bu noktada hem girişimcilerin hem de Kobi’lerin en çok ihtiyaç duydukları şeylerden biri, yeni başlayacakları proje veya devam eden işleriyle ilgili soru sorup fikir alabilecekleri kişilere ulaşabilmek. Amacımız özellikle Kobi’lerin ve 1,5 milyon girişimcinin bu hizmetten yararlanarak işlerini büyütmelerini sağlamak.

8. Erkekler için böyle bir platform oluştururken ne gibi zorluklar yaşadınız?

Erkekpaketi olarak 2012’nin sonunda hayata geçtiğimizde, Türkiye’de abonelikli iş modeli kavramı henüz çok yeniydi. Bizim dışımızda birkaç tane kozmetik sektöründe abonelikle çalışan e-ticaret girişimi vardı. O dönemde ödeme sistemleri şu andakinin o kadar gerisindeydi ki büyük bankalar bile kredi kartından rutin periyotlarda çekilecek bir hizmeti sunamıyorlardı. Bunun e-ticaret’te olabileceğini o dönemlerde beklemiyorlardı. Yaşadığımız en önemi zorluk abonelikli sisteme uygun sağlıklı bir ödeme yöntemi sunulması konusuydu.

9. İnternetten ürün satın alma oldukça yaygın ancak müşteriler güvenli alışveriş konusunda çok fazla sorunlar yaşayabiliyor. Sizin bu konu hakkındaki düşünceleriniz ve hedefleriniz nelerdir?

E-ticaretin ve ödeme sistemlerinin son yıllarda gelişmesiyle bu işi kötü niyetle yapanlar da ortaya çıktı. Müşterilere, güvenlik sertifikaları, kullanıcı ve hizmet sözleşmeleri, teslimat ve ödeme şartları olmayan sitelerden uzak durmalarını öneririm. Alışveriş yapacakları sitelerin bilinirliğini, şikayetleri de artık kolayca araştırıp bilgi alabilecekleri bir dünyadayız. Ayrıca iletişim bilgileri de önemli. İçlerine sinmiyorsa mutlaka sitede verilen numarayı çevirip önce aramalarını öneririm. Siteyi daha önce kullanıp alışveriş yapan müşterilerin yorumları da çok önemli bir detay. Bir diğer konu da sitenin sosyal medya bilinirliği ve aktif kullanımı. Bu detaylara dikkat etmeleri gerekir.

10.“Yapacak daha önemli işleriniz var” sloganı ile yola çıktınız. Erkekpaketi.com ile ilgili gelecek planlarınız nelerdir?

Yakın gelecekte Erkekpaketi iş modelini yurtdışında oluşturma planımız var. Özellikle İran’da kapılar açıldıktan sonra oradan çok talep almaya başladık. Büyük ve aç bir pazarı var. Bir diğer önemli konu da, henüz çok yeni ama güncel olarak paylaşmak isterim; şu an ABD’li bir startup fonu Erkekpaketi ile ilgileniyor. Yatırım yapmayı düşünüyorlar. Bu yılın sonunda veya 2018 başında sürpriz bir gelişme olabilir bununla ilgili de.

11. Başarının sizdeki karşılığı nedir?

İş ve aile hayatınızda mutlu olduğunuz, her gün elinizden gelenin en iyisini yaptığınız sürece başarılısınızdır. Bir de başarının bir süreçle ilgili olduğunu düşünüyorum. Hayatta her zaman ve salt başarı diye bir şey yok. Aslında her gün ya başarılı bir gündür ya da başarısız. Her etkili hareket kendi içinde bir başarıdır, etkisiz hareket ise başarısızlık. Dolayısıyla her günü etkili ve verimli hareketlerle başarılı kılabiliriz. Zaten başarısızlığın nedeni de etkisiz çok fazla şey yapıp, etkili bir şeyler yapmamaktır.

Röportaj: Zeynep BALİÇ