Kariyer İş stresiyle nasıl baş edilir?

İş stresiyle nasıl baş edilir?

29.08.2017 - 09:41 | Son Güncellenme:

İş hayatının yoğun temposu içinde stresle nasıl baş edilir? İş stresini nasıl azaltabiliriz?

İş stresiyle nasıl baş edilir

İş hayatının en zor kısımlarından bahsedecek olsak, hepimizin ilk aklına gelen konulardan biri stres olur. Belirli bir dozda ve yönetilebilir olduğu zaman iş stresi çalışma verimini olumlu yönde etkileyebiliyor. Ancak stres olması gerekenden fazla ise hem çalışma hayatınıza hem de kendi sağlığınıza zarar veriyor. Yapılan araştırmalarda, olması gerekenden fazla iş yükü, düşük maaş ve sosyal hayata yeterince zaman ayırmamak başlıca stres kaynağı nedenler olarak ön plana çıkıyor. Stres kısa zamanda baş ağrıları, uyku problemi, mide ağrıları gibi belirtilerle kendini belli ediyor. Zaman içinde çözüme kavuşmazsa uykusuzluk, anksiyete, kalp hastalıkları ve bağışıklık sisteminin zayıflaması gibi önemli sağlık problemlerine neden oluyor. İş yerinde stresle baş etmenin ve stresi azaltmanın birkaç püf noktası var.

Stresinizin kaynağını belirleyin
Bir sorunu çözmenin ilk ve en önemli adımı sorunun kaynağını araştırmak. Eğer nedenleri bilirseniz ona göre çözüm yolları keşfedebilirsiniz. Hangi neden veya nedenlerin üzerinizdeki stres yükünü arttırdığını belirleyin. Örneğin, olması gerekenden fazla iş yükünüz olduğunu düşünüyorsanız, bunu mutlaka patronunuza iletin. Unutmayın, mutsuz olduğunuz ve stresiniz arttığı sürece iş verimliliğiniz de düşecek. Bu soruna karşı çözüm önerileri sunabilir ve ortak bir noktada buluşabilirsiniz. Eğer sorun daha farklı ve çözüme ulaşması mümkün görünmeyen konulardan biri ise, yapılması gereken bazı şeylerin değişmeyeceğini kabullenmek olacak.

Çalışma yöntemlerinizi değiştirin
Sizi gereğinden fazla strese sokan nedenler arasında çalışma arkadaşlarınız, patronunuz veya birlikte iş yaptığınız müşteriler olabilir. İletişim tarzınızı değiştirmek, kurduğunuz ilişkilere daha olumlu etki edecek. Örneğin bu iş arkadaşlarınızla alakalıysa iş dışında da vakit geçirmek, aranızda daha duygusal bir bağ oluşmasını sağlayacak. Böylece iş yerinizdeki ilişkiniz de daha samimi olacak. Çalıştığınız yerde mutluysanız ve işinizi de severek yapıyorsanız, stres problemlerini daha rahat çözüme kavuşturabilirsiniz.

Kendinize zaman ayırmayı ihmal etmeyin
İş ve özel hayat arasındaki dengeyi korumakta her zaman fayda var. İşiniz ile ilgili konularda 7/24 ulaşılabilir olmak önemli stres nedenleri arasında görülüyor. Örneğin mesai saatleri dışında sürekli mailleri kontrol etmek veya iş ile ilgili görüşmeler yapmak sürekli iş düşünmenize neden olacak. Bu durumun zaman içinde stres yükünü artırmakla beraber, işe olan ilgiyi ve verimi de düşüreceğini hatırlatmakta fayda var. Ekstra durumlar haricinde mesai saati bitiminden sonra iş ile ilgili herhangi bir konudan uzak kalın. Tamamen kendinize ve sosyal hayatınıza zaman ayırın.

Çalışma listeniz olsun
İşlerinizin her zaman kontrol altında olması sizi stresten bir hayli uzaklaştıracak. Bu yüzden bir çalışma listeniz olsun. Öncelikli olarak yapılması gerekenler listenin en üstlerinde yer alsın. Bunlara ne kadar zaman ayırabileceğinizi de belirleyin. Daha az önem taşıyan ve acil olmayan işlerinizi sonraya bırakın. Böylece hem daha sistemli çalışmış olacak, hem de iş yetiştirme gibi önemli stres nedenlerinin birinden kurtulmuş olacaksınız.

İş yerinde de kendiniz için özel anlat yaratın
Sadece iş dışında değil, çalışırken de kendinize özel nefes alabileceğiniz küçük kaçamaklarınız olsun. Ne kadar yoğun olursanız olun sevdiğiniz bir arkadaşınız ile 10 dakikalık bir kahve arası bulunduğunuz iş yoğunluğundan uzaklaşmanızı sağlayacak. Stresin yoğun olduğu bir gün "İşi hemen bitirmeliyim" düşüncesinden sıyrılıp, müzik dinlemek veya kısa bir süre bulunduğunuz ortamdan uzaklaşmak gibi sakinleşebileceğiniz yöntemleri uygulamak da faydalı olacak.

Haber - Zeynep BALİÇ