Kültür Sanat Heykelin geleceğini belirliyorlar

Heykelin geleceğini belirliyorlar

07.11.2021 - 07:01 | Son Güncellenme:

Milliyet Sanat dergisinin düzenlediği “II. Heykelde Yeni Keşifler” yarışmasında seçilen eserlerden oluşan sergi bugün Kemer Country Club’ın ev sahipliğinde sanatseverlerle buluşuyor. Heykelin genç üreticileriyle heyecanlarını konuştuk

Heykelin geleceğini belirliyorlar

Seyhan Akıncı - Kemer Country Club’ta yazdan kalma bir gün... Ara ara esen rüzgârla kendini yere bırakan sonbahar yaprakları bize zamanı hatırlatıyor. Etrafta tatlı bir heyecan. Pandemi arasından sonra ikincisi düzenlenen Heykelde Yeni Keşifler yarışmasının sergi kurulumu gerçekleşiyor. Milliyet Sanat’ın genç heykel sanatçılarını desteklemek için başlattığı proje bu yıl Mesa’nın sponsorluğunda gerçekleşti. Kemer Country Club’ın ev sahipliğinde bugün açılan sergide 10 sanatçının eseri 25 Kasım’a dek görülebilecek. Atölyelerinde ya da kendi yaratım alanlarında özellikle pandeminin etkisiyle izole kalan heykel sanatçıları bu sergiyle birlikte çağdaşlarıyla etkileşim kurma ve eserlerini sergileme fırsatı buluyor. Biz de bu tatlı telaş içerisinde serginin küratörü Sabiha Kurtulmuş ve genç sanatçılarla Heykelde Yeni Keşifler’in bu alanda üretim yapanlar için anlamı üzerine konuştuk.

Haberin Devamı

En iyi ev sahibi

Milliyet Sanat’ın galeri temsiliyeti olmayan genç sanatçıları desteklemek için başlattığı “Heykelde Yeni Keşifler” yarışmasının seçici kurulu tarafından Özgür Ballı “Grotesk Palyaço”, Sesil Beatris Kalaycıyan “Güzel Avrat Otu ile Otoportre” ve Funda Çetgin “Hep Birlikte”yle 10 bin lira üretim desteği almaya hak kazanmıştı. II. Heykelde Yeni Keşifler Yarışması’nın bugün açıklanacak olan birincisiyse yurt dışında eğitim hakkının sahibi olacak. Sanatçıları sanatseverler ile koleksiyonerle buluşturmanın yanı sıra eğitim ve üretimler noktasında da destekleyen yarışma için küratör Sabiha Kurtulmuş şunları söylüyor: “Heykel sanatı desteklenmesi gereken bir alan, ben de bir sanat profesyoneli olarak yeterli sayıda heykel sanatçısına ulaşmakta zorlanıyorum. Özellikle pandemi sonrası insanların evleri ve yaşam alanları geliştikçe daha fazla heykel görmeye ihtiyaç duyuyorlar. Dünyada bu alanda yeterince maddi kaynak yaratılmadığı için projeler hayata geçemiyor. Heykel yarışmasının ikincisinde katılımcıların hem üretimlerine destek oluyoruz hem de yarışmanın birincisini yurt dışına gönderip kültürel etkileşim içerisinde daha etkin olacağı bir program sunuyoruz. Genç sanat, genç heykel diyoruz ama genç üretim aslında anlamı. Bu projeyle elimizden geldiğince çok daha fazla heykel sanatçısını Türk çağdaş sanatına kazandırmayı hedefliyoruz. Bu tip projeler genç sanatçıların hayallerindeki çalışmaları ortaya koyacakları olanaklar sağlıyor. Sanatı desteklemek adına yayınların çok ciddi bir gücü var. Milliyet Sanat da 49 yıldır sanatın her alanına yer verip destek oluyor. En iyi ev sahibi diyebilirim Milliyet Sanat için.”

Haberin Devamı

Heykelin geleceğini belirliyorlar

“Çağdaş döneme çok hızlı evrildik”

“Grotesk Palyaço” eseriyle dikkat çeken Özgür Ballı, “Heykel alanında üretim yapanların çalışmalarını gösterebilmelerine imkân sunduğu için yarışmayı organize edenlere çok teşekkür ederim. Eserim desteğe değer görüldüğü için çok mutlu oldum. Dijital sanatla ilgileniyor ve dijital heykeltıraş olarak çalışıyorum. Yüksek lisans ve sanatta yeterlilik çalışmaları kapsamında grotesk kavramı üzerine çok çalışmıştım. Dijital dünya içerisinde gittikçe dönüşen, bozulan yapıların yüzümüze, vücudumuza ait noktaların giderek bozulduğunu ortaya koymaya çalışıyorum eserlerimde. Palyaçodaki grotesk kavramını bu söylediğim kavramlarla örtüştürerek ortaya bu eseri çıkardım. Güncel ve çağdaş sanat dediğimiz alanda Türkiye diğer ülkelerle yarışır bir noktada. Türk heykel sanatı klasik heykel dönemini hızlı atlattı ve çağdaş döneme çok daha hızlı evrildi. Buradaki eserler de bunu kanıtlar nitelikte.”

Haberin Devamı

“Güzel Avrat Otu ile Otoportre”yle desteklenen eserlerden birini üreten Sesil Beatris Kalaycıyan büyük ölçekli eserlerin sergilenmesinin önemine vurgu yapıyor: “Bu organizasyon sayesinde bu projeyi büyük ölçekte hayata geçirme imkânı yakaladım. Heykelin sergilenmesi mekânsal problemler de yarattığı için büyük ölçekli heykellerin sergilenmesi açısından çok iyi bir olanak.”

 “World Wide Web”in fısıldadıkları

“Dar Alanda Kısa Paslaşmalar III” ile kent içinde sıkışan çocukluğa gönderme yapan Koray Bıyıklı çağdaşı olduğu sanatçılarla etkileşim fırsatının öneminin altını çiziyor: “2017’de başladığım ‘Dar Alanda Kısa Paslaşmalar’ adını verdiğim serinin üçüncüsü buradaki eserim. Bir futbol sahasının sınırlarını oluşturan çizgilerin metal konstrüksüyonla ele alınıp, buruşturulup heykelsi bir forma getirilmesinden oluşuyor. Burada sanatçılarla ve sanat izleyicileriyle etkileşimde bulunuyoruz ve elbette bunun dönüştürücü etkisi olacaktır.”

“World Wide Web” hayata bağlandığımız o ünlü üçlü. Güliclal Öner Yıldız, bu üç W’yla teknolojinin hayatımızı kolaylaştırdığı kadar bizi ona mahkûm edişine de değiniyor: “Konularım genelde teknoloji ve bilim üstüne. Hem yararlarını hem zararlarını ele alıyorum. Teknoloji olmazsa olmazımız ama uzun kullanımı işin içine katarak üretim yapıyorum. Bu çalışmamda bulut üstünde hafif kamburu çıkmış gözlerinde açma kapama tuşları olan kız çocuklarını işledim. Uzun süre ekran başında kaldıkları için kamburları çıkmış ama oradan da faydalanıyorlar gözleri açık. 2020 yılında ürettiğim bir eser ve Google’a sorduğumda internetin rengi mavi yanıtı karşıma çıktı bu yüzden maviye boyadım. Burada çağdaşım olan sanatçılarla etkileşimde olmak harika bir deneyim. Herkes yalnız çalışıyor ve burada buluşup deneyimlerimizi paylaşmak müthiş bir duygu. Yalnız olmadığımızı, bir alanda savaş verdiğimizi gösteriyor.”

Haberin Devamı

Heykelin geleceğini belirliyorlar

Haberin Devamı

“Heykelde Yeni Keşifler” Seçici Kurulu

Aslı Sümer (Artsümer Galeri Kurucusu)

Derya Yücel (Küratör/Sanat yazarı)

Ebru Özdemir (Limak Yatırım Yönetim Kurulu Başkanı /Koleksiyoner)

Fabio Lattanzi Antinori (Sanatçı / Heykeltraş)

Filiz Aygündüz (Milliyet Sanat Dergisi Genel Yayın Yönetmeni)

Melike Bayık (Küratör / Yazar / Sanat Danışmanı / Akademisyen)

Meltem Demirören Oktay (Demirören Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı / Koleksiyoner)

Prof. Neslihan Pala (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Heykel Bölüm Başkanı)

Sabiha Kurtulmuş (Merkur Galeri Kurucusu /Sanat Danışmanı)

Sinem Keskinok (Mesa Mesken Sanayi A.Ş. / Tasarım Müdürü)

Seçkin Pirim (Sanatçı)