Kültür SanatTiyatro sahnesinde gerilim

Tiyatro sahnesinde gerilim

18.04.2002 - 00:00 | Son Güncellenme:

Haluk Bilginer ve Zuhal Olcay, Oyun Atölyesi’nin Moda’daki sahnesinin açılışını ‘sahne üzerindekilerin sürekli yer değiştirdiği’ Anthony Horowitz’e ait "Ermişler ya da Günahkârlar" oyunuyla yaptı.

Tiyatro sahnesinde gerilim

Tiyatro sahnesinde gerilim

Haluk Bilginer ve Zuhal Olcay, Oyun Atölyesi’nin Moda’daki sahnesinin açılışını ‘sahne üzerindekilerin sürekli yer değiştirdiği’ Anthony Horowitz’e ait "Ermişler ya da Günahkârlar" oyunuyla yaptı.

ILGIN SÖNMEZ

Tiyatro sahnesinde gerilim
Öğretilmiş kavram ve anlamların düzeneğini sorgulayan "Ermişler ve Günahkârlaröda klasik sahne düzeni içinde geliştirilen alternatif kurgu, Oyun Atölyesi’nin bugüne kadar oluşturduğu ‘entellektüel’ repertuvara tutarlı ve özgün bir ilk kazandırıyor.
Oyun, daha önce sinemaya gerilim - korku senaryoları yazan Horrowitz’in ilk tiyatro metni. William Blake, kötülüğü bir erdem olarak yorumlayarak ‘iyinin içindeki kötü - kötünün içindeki iyi’yi çıplak biçimde ortaya koymuş, Foucault uzun ciltler halinde anlattığı "Deliliğin Tarihi"nde ‘kime göre deli’ tezini geliştirmiş, Baudrillard "Kötülüğün Şeffaflığı"ında modern toplumda kötülüğü yorumlamıştı. Freud da üzerine düşeni yapmış, sapkınlık meselesinin temelini anne karnına kadar taşırken, annenin altını da bastıra bastıra çizmişti. Horrowitz, bu tip okumalarla biçimlendirdiği kötülük ve delilik kavramlarını gündelik hayata yediriyor. Bunu da suçlulara ayrılmış bir ‘tımarhane’de geçen oyunda sarmal bir ‘doktor - hemşire - yazar’ ilişkisiyle ortaya koyuyor. Kimlikler sürekli yer değiştiriyor.
Haluk Bilginer, ‘kendini bir başkası olarak yeniden var eden’ oyunculuk anlayışının gücüyle komik - dramatik - trajik nüanslar arasında gidip gelen ‘Doktor Farquar’ ve ‘Easterman’ı olağanüstü yorumluyor. Nadir bir adam olarak Bülent Emin Yarar, tiyatromuzun çizgi dışı aktörlerinden biri. Yer aldığı projelere beraberinde havasını da getiriyor. O da ‘Styler’ ve ‘Easterman’ şizofrenisine renk katıyor. Oyunun seks nesnesi Şenay Gürler ise , ‘Plimpton’ ve ‘Farquar’ı yorumlarken ne Haluk Bilginer’in karizmatik oyunculuğu ne de Yarar’ın oyun gücü altında eziliyor. Bu da yeterli!
Metne göre Easterman ya da Lucifer, Karındeşen Jack, Hannibal Lecter ya da Hitler hepimizin içinde. Yazar bu tezin haklılığını sahnede seyircilere sürekli soru sorarak, onları şüphe içinde bırakarak ortaya çıkarıyor. Şaşaalı sahne numaralarından uzak, oyuncunun, kendi gücü, oyun metni ve yönlendirici olarak yönetmenle başbaşa kaldığı ‘sade’ bir oyun bu. Ve bu oyun, klasik yapı üzerinden alternatif bir söyleme soyunuyor.
Telefonların, tabloların, sutyenlerin, ceketlerin, ölülerin, iyi, kötü, deli ve sağlıklı olanın sürekli değiştiği, psikodramatik gerilimin daniskasının yaratıldığı oyunda sürprizlerin bini bir para!
Bu oyunda başrolde kesinlikle sahneyi sihirli bir mekâna çeviren yazar var.

Oyun Atölyesi Sahnesi
(0216) 345 39 39
Çarşamba 15.00 - perşembe, cuma 20.30 - cumartesi 15.00 ve 20.30 - pazar 15.00

"Ermişler ya da Günahkârlar"
• Yazan: Anthony Horowitz.
• Yöneten: Işıl Kasapoğlu.
• Müzik: Selim Atakan.
• Dekor: Gürel Yöntan.
• Işık: İrfan Yarlı.
• Oyuncular: Haluk Bilginer, Bülent Emin Yarar, Şenay Gürler.







KÜLTÜR & SANAT













































KEŞFETYENİ
Eleme sonrası olay paylaşım! 'Buna kalleşlik denir'
Eleme sonrası olay paylaşım! 'Buna kalleşlik denir'

Cadde | 01.05.2025 - 23:23

Pınar Saka, Yiğit Poyraz'ın elenmesine tepkisiz kalamadı. İşte, çok konuşulacak o paylaşım...

Yazarlar