Milliyet Executive Kartpostaldan doğan kırtasiye devi

Kartpostaldan doğan kırtasiye devi

10.12.2023 - 00:44 | Son Güncellenme:

Hikâyesi 1960'lı yıllarda kartpostal koleksiyonlarıyla başlayan Keskin Color, şimdi defter imalatıyla adeta bir kırtasiye devi oldu...

Kartpostaldan doğan kırtasiye devi

Aylin Rana Aydin- Bir dönem kartpostal koleksiyonlarıyla öne çıkan Keskin Color, üçüncü kuşak ile büyümesini sürdürüyor. 1995 yılında dosya, ambalaj kağıdı, bloknot ve defter gibi kağıttan kırtasiye ürünlerinin üretimiyle ile kırtasiye sektöründe hızlı ilerlemesini sürdüren Keskin Color, ihracat tarafında büyüyebilmek için Amerika'da bir lojistik merkezi kurmayı hedefliyor. Avrupa tarafında ise üretim ve depolama olanaklarını geliştirme hedefi var. "Şu an ciromuzun yüzde 40'ına yakın bölümü ihracattan geliyor. 2028 yılına kadar bu oranı yüzde 50'ye kadar çıkarmayı hedefliyoruz" diyen Keskin Color 3. kuşak yöneticilerinden Genel Müdür Duygan Öztaş, şirketin gelecek hedeflerini anlattı.

Haberin Devamı

Keskin Color markasının kuruluş hikâyesini dinleyebilir miyiz?

Dedelerimiz, Naci ve Abdullah Keskin Kardeşler'in girişimiyle 1963 yılında kurulan şirketimiz, kısa sürede Türkiye'nin en büyük kartpostal üreticilerinden biri haline geldi. Naci ve Abdullah Keskin kardeşlerin fotoğraf çekme tutkusu, yıllar içinde Türkiye'nin çeşitli şehirlerinden kent ve yapı görünümleri, insan manzaraları, turistik mekânlar, arkeolojik alanlar ve tarihi eserlerle ilgili geniş bir kartpostal koleksiyonu oluşturdu. 1960'lı yıllar boyunca en çok ilgi gören ürünler kartpostallardı. Kartpostal işinin hızlı büyümesinin ardından turistler için Almanca, İngilizce, Fransızca İstanbul Kitabı, Efes Kitabı, Antalya Kitabı yapıldı ve turistik yayın sektörüne girildi. Karayolları haritaları, şehir planları, turistik kitapların dil seçeneklerinin artırılmasıyla ürün çeşitliliği daha da artırıldı. 1970'lerin sonunda Keskin Color'un takvim üretimine başlaması, özellikle duvar takvimi satışlarında yakaladığı başarı güçlü bir atak yapmasını sağladı. Şirket yönetimindeki ikinci kuşak yöneticiler daha büyük hedefler koyarak, 1984 yılında Keskin Color'u pazarlama tarafında yeniden yapılandırdı. 1995 yılında çok daha geniş bir makine parkına sahip olan İstanbul Güneşli'deki yeni matbaa binasına geçen şirketimiz, dosya, ambalaj kağıdı, bloknot ve defter gibi kağıttan kırtasiye ürünlerinin üretimi ve pazarlaması ile kırtasiye sektöründe hızla ilerledi. Defter çeşitleri, boyama kitapları, etiket, sticker, dosya çeşitleri gibi ürünlerle daha da büyüdü.

Haberin Devamı

Lisanslı kırtasiye

2000 yılında Digimon karakteri ile lisanslı kırtasiye sektörüne girdik. Bugüne kadar Walt Disney, Marvel, Universal Studios, Hasbro, Warner Bros, Lucas Film, Cartoon Network gibi pek çok tanınmış uluslararası şirketin lisansını portföyüne katarak bu alanda önemli bir büyüme kaydettik. Şu an 10'dan fazla markanın lisanslı üreticisiyiz. Yurt dışından ilgili lisansör firmaların sıkı denetimlerinden başarı ile geçiyoruz. 2016 yılında İstanbul Silivri'de nşa edilen 15.000 metrekarelik yeni tesislerimize taşınıp makine parkını daha da genişlettik. 2020 yılında yeni bir yatırımla Keskin Color Endüstriyel'i kurduk ve kısa süre içinde Avrupa'nın en büyük 5 Beyaz Eşya Üreticisi'nden 2'si için basılı malzeme üretimi yapmaya başladık. 2023 yılında ise Alman kırtasiye devi Pelikan'ın Türkiye'deki iş ortağı olduk. Keskin Color'u, amcası Naci Keskin ve babası Abdullah Keskin'den devralan dayım Reşit Keskin, 40 yılı aşkın süre şirketi başarıyla yönetti ve büyük yeniliklere imza attı. 3. kuşak yöneticiler olarak bizler de şirketimizi, dünyada tanınan, sevilen ve bağlılık yaratan bir marka haline getirmek istiyoruz.

Haberin Devamı

Şirket olarak 2023 nasıl geçti? 2024 yılına dair beklentileriniz neler?

Kırtasiye sektöründe ürün çeşitliliğimizle müşterilerimize farklı koleksiyonlar sunduk. Ayrıca bu yıl içinde dünyanın en büyük ve köklü kırtasiye firmalarından biri olan Pelikan'ın Türkiye temsilciliğini üstlendik. 185 yıllık Alman devinin kırtasiye, ofis ve yazı ürünlerini Türkiye'de daha geniş kitlelerle buluşturmak için ciddi bir çalışma yaptık ve başarılı sonuçlar aldık. Şu an Pelikan'ın 200'ü aşkın ürünü 81 ilde 2000'den fazla kırtasiye noktasında satılıyor. 2024 yılı için 4 yeni lisans anlaşmasını imzaladık. 600 farklı tasarımı da koleksiyonumuza ekledik. Dolayısıyla 2024 yılının her anlamda hareketli geçeceğini düşünüyoruz. İhracat tarafında daha da büyüyebilmek için Amerika'da lojistik merkezimizi kurmak, Avrupa ayağında ise üretim ve depolama olanaklarımızı geliştirmek istiyoruz. Bu konularda yatırımlar için fizibilite çalışmalarımız sürüyor. Şirketimiz yıllık 10 bin ton baskı ve 80 milyon adet ciltleme kapasitesine sahip. Bu kapasite kırtasiye sektöründe en büyük üretim kapasitelerinden biri.

Haberin Devamı

Kırtasiye sektörü için gelecek yılın beklentileri neler?

Euromonitör'ün yaptığı araştırmaya göre 2030 yılına kadar dünya kağıttan kırtasiye sektörünün dolar bazında yüzde 30 büyümesi bekleniyor. Biz de bu büyümeye paralel olarak orta vadeli hedeflerimizi belirliyoruz 2024 yılı için de ihracat ve iç piyasa toplamında yüzde 15'lik bir büyüme hedefliyoruz.

Haberin Devamı

Kaç ülkeye ihracat yapıyorsunuz? Türkiye'de sektörünün lideri bir üretici olmanın yanı sıra önemli bir ihracatçı konumundayız. Lisanslı ürünler ve sağlam global bağlantılarla Avrupa, Amerika başta olmak üzere 5 kıtada 35 ülkeye ihracat yapıyor, 60'tan fazla iş ortağıyla çalışıyoruz. Sektörümüzde 4. sıradayız, ihracattaki payımızı daha da artırabilmek için yılda 5 tane uluslararası fuara katılıyoruz. Şu an ciromuzun yüzde 40'ına yakın bölümü ihracattan geliyor. 2028 yılına kadar bu oranı yüzde 50'ye kadar çıkarmayı hedefliyoruz. İhracatımızı yoğun olarak Avrupa ve Ortadoğu ülkelerine yapıyoruz. Afrika pazarına yeni ülkeler eklemek istiyoruz. Lojistik alanında yeni yatırımlarımızı tamamlayarak Kuzey Amerika'ya yaptığımız ihracatımızı hacmen büyütmeyi hedefliyoruz. Bu hedef doğrultusunda; farklı coğrafyaların ihtiyaçlarını karşılayacak esnek ve hızlı üretim teknikleri, çeşitli uluslararası kalite sertifikasyonları, zamanında, kaliteli ve pazarın ihtiyaçlarına uygun fiyatlı ürünler üretmek şirketimizin öncelikleri arasında. Amerika'nın en önemli perakende noktalarından TJ Maxx, İngiltere'de WH Smith ve UNICEF'in uluslararası yardım projelerinde kullandığı kitlerin üretimi gibi dünya çapında projelerin iş ortağıyız.

Kartpostaldan doğan kırtasiye devi

Kartpostala 'turist' ilgisi sürüyor

Kartpostal satışlarınız devam ediyor mu? Hala ilgi var mı?

1960'lı yıllarda sadece kartpostal üretimi ve pazarlaması yapıyor, İstanbul'un yanı sıra ülkemizin arkeolojik ve doğal pek çok zenginliğini hem Türklere hem de ülkemize gelen turistlere tanıtıyorduk. Yıllar içinde kartpostal koleksiyonuna, bayram kartları, tebrik kartları, romantik kartlar ve popüler/ünlü sanatçıların kartpostalları da eklendi. Bu kartlar o kadar ilgi gördü ki, 30 milyon kartpostal satıldığı zamanlar oldu. Türkiye'nin o zamanki nüfusunun 40 - 45 milyon civarı olduğunu düşünürsek bu büyük bir rakamdı. Şu an sadece nostaljik bir anı gibi görünse de halen 1 milyon civarı kartpostal satılıyor. Özellikle turistler yoğun ilgi gösteriyor.

Kartpostaldan doğan kırtasiye devi

Duygan Öztaş 1960'lı yıllarda sadece kartpostal üretimi ve pazarlaması yaptıklarını ve 30 milyon kartpostal satıldığı zamanlar olduğunu söylüyor.

Kırtasiyenin de modası var!

Son dönemde kırtasiye ürünlerindeki trendleri anlatır mısınız?

Kırtasiye ürünleri günümüzde adeta moda nesneleri haline geldi. Özellikle defter, ajanda, kalem gibi ürünlerin tasarımları, renkleri, kapak malzemeleri, boyutları tıpkı kıyafet gibi seçiliyor ve günlük kullanım için kombinleniyor. Biz de dünyada hakim olan renk ve trendleri her ürün grubuna yansıtarak sadece tasarımla değil renkler, dokular, desenler, baskı ve ciltleme teknikleri, farklı kağıt türleri ve az denenmiş boyutlarla yeniliklerimize devam ediyoruz. Ürünlerimizi tasarlarken ihtiyaçların yanı sıra fonksiyonellik, hayatı kolaylaştırma, tasarım, renk, doku gibi konuları önceliklendiriyoruz. Ebatları, sayfa sayıları ve tasarımda kullanılan özel tekniklerle her zevke, yaşa ve cinsiyete uygun ürünlerimiz mevcut. Koleksiyonumuz 2023 yılı itibarıyla 1500 ürün ve 6000 tasarımdan oluşuyor. Defter bizim amiral gemimiz... Bu nedenle farklı boyutlar ve malzemelerde tasarımlarımız var. Ciltlemede; deri, suni deri, termo deri gibi malzemelerin yanı sıra kumaş, vegan deri, geri dönüşümden oluşturulmuş plastik kullanıyoruz. Renkler, dokular sürekli yenileniyor. Ajanda, takvim, plannerlar, Bullet Journal, tarihsiz ajanda gibi ürünler de rağbet görüyor. Bunun yanı sıra Lügat 365, Hisli Şeyler, bisiklet ajandası, astrolojik takvim ve astrolojik ajanda gibi piyasada olmayan yenilikçi ürünlerimiz var. Dünyanın en sevilen Japon kağıdından üretilen dolma kalem defterleri gibi niş ürünleri de koleksiyonumuza koyuyoruz. Gelecek yıl için 4 yeni lisans anlaşması imzaladık. 600 farklı tasarımı koleksiyonumuza ekledik.

Kartpostaldan doğan kırtasiye devi

Duygan Öztaş

Tüketicinin ürünlerinize ilgisi nasıl?

Tüketicisi ile konuşan, güvenilir bir marka olma hedefimiz doğrultusunda anketlerle müşterimizin nabzını tutuyoruz. Onların beğendiği tasarımlarla koleksiyonlar oluşturma yolunu tercih ediyoruz. Pazarlama Departmanımız genç hedef kitleye ulaşacak ve sürekli olarak güncellenen kanallarla pazarlama aktivitelerini genişletiyor. E-ticaret ve sosyal medya gibi alanlar daha aktif kullanılıyor. Tüketicimizin nabzını daha iyi tutabildiğimiz için etkileşimimiz oldukça yüksek.

Son dönemde ürün beklentilerinde değişiklik oldu mu?

En çok ne satıyorsunuz? Kırtasiye severler, ürün içeriğinin ve dış tasarımının kendisini yansıttığını hissettiği ürünler almaya çalışıyor. Sosyal medyanın da etkisiyle tüketim hızımızın çok arttığı ve tasarım trendlerine ulaşımın çok kolaylaştığı yeni düzende son tüketici trendleri çok hızlı takip eden ve güncelleyen markaları tercih ediyor. Her sene, özellikle genç yetişkinlere hitap eden ürünlerde, son tüketici ile konuşan ve trendleri takip eden ürünler geliştirmek ana odağımız olmuş durumda

Şirket olarak sürdürülebilirlik odağında neler yapıyorsunuz?

Küresel iklim değişikliği, kuraklık, ormanların ve yeşil alanların hızla azalması şu an gezegenimizin en önemli sorunları arasında. Keskin Color, yıllardır kağıtla iş yapmış, öncü bir şirket olarak hammadde konusuna büyük bir titizlikle yaklaşıyor. Bu konuda sorumluluk alıyor ve en yüksek faydayı sağlayacak yöntemler kullanmaya çalışıyoruz.

Defter üretimindeki atık yönetimi çok önemli. Defter üretimi yaparken ortaya çıkan atıklar biriktiriliyor, preslenip sıkıştırılıyor ve geri dönüşüm yapan firmalara veriliyor. Bu atıklar tekrar hamur haline çevrilip kâğıda dönüştürülüyor. Yani kâğıt hiçbir şekilde israf olmuyor. Sürdürülebilirlik stratejisinin temellerinden biri olan hammadde yönetimini desteklemek amacıyla Avrupa Birliği tarafından düzenlenen FSC belgesine ve akreditasyonuna uyumlu çalışıyoruz. Ayrıca kendi enerjimizi üretebilmek için güneş enerji sistemi başvurumuzu da yaptık.

Sosyal sorumluluk çalışmalarınız var mı?

Çocuklarımızın geleceğimiz olduğu inancıyla, Türkiye'nin dört bir yanındaki derneklerden, vakıflardan, köy okullarından bizlere gelen defter taleplerine cevap vermeye çalışıyoruz. Her yıl toplam 15.000 adet defter yardımı yapıyoruz. Deprem sonrası Hatay Defne Aşağıokçular'da yapımına başlanan bir anaokuluna maddi katkıda bulunduk. Personelimizin yiyecek atıklarından kedi ve köpek maması yapmak üzere kompost makine yatırımı yaptık. Bu mamaları ihtiyaç duyan barınaklara göndereceğiz. Böylece hem sürdürülebilirlik ve sıfır atık çalışmalarımızı desteklemiş olacağız hem de sosyal sorumluluk çalışmalarımıza bir halka daha ekleyeceğiz.

Kariyer yolculuğunuzu paylaşır mısınız?

1981 yılında İstanbul'da doğdum. İstanbul Alman Lisesi sonrası Koç Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü'nden ekonomi bölümüyle çift anadal yaparak mezun oldum. 2005 yılında Keskin Color'da çalışmaya başladım. 2016 yılında ihracat ve planlama direktörü oldum. 2022 yılından itibaren Keskin Color'un CEO'luğunu üstlendim. Keskin Color'u, amcası Naci Keskin ve babası Abdullah Keskin'den devralan dayım Reşit Keskin, 40 yılı aşkın süre şirketi başarıyla yönetti ve büyük yeniliklere imza attı. 3. kuşak yöneticiler olarak bizler de şirketimizi, dünyada tanınan, sevilen ve bağlılık yaratan bir marka haline getirmek istiyoruz.