Aylin Öney Tan

Aylin Öney Tan

aylinoneytan@gmail.com

Tüm Yazıları

Dünyada turizm ayrıcalıklı olana yöneliş içinde. Lüksün ve eğlencenin tanımı değişiyor. Bu gastronomiye de yansıyor

Dünyada turizm anlayışı devamlı bir değişim içinde. Pandemi sonrası daha özel ve farklı olana bir yöneliş başladı. Artık nicelikten çok niteliğin ön plana çıktığı bir turizm anlayışı var. Türkiye uzun yıllar “her şey dahil” sistemiyle büyük kitleleri ağırladı. Belki kitle turizminin odağı haline gelmeyi başardı ama aynı zamanda bunun zararını da çok gördü. Tesisler hızla yıprandı, dekorasyon trendleri bile değişti, üstelik çevre halkı ve küçük esnaf turizmden yeterli payı alamadı. Müşteri beklentileri artık farklılık üzerine odaklanıyor. Geleceğin lüks tanımı ise sade ve incelikli olan, daha da önemlisi sosyal sorumluluk ve çevre hassasiyeti konusunda duyarlı olandan geçiyor.

Haberin Devamı

Dünyada gastronomi turizmi ön plana çıktıkça sadece yerel lezzetler değil bu tür ince duyarlılıklar da önem kazanıyor. Dünyada en üst düzey restoranlar atıksız mutfaktan bahsediyorsa, ünlü bir şef imza yemeği olan tuna balığını çevre duyarlılığı adına menüden kaldırabiliyorsa, hatta tümüyle vegan bir mutfak sunuyorsa, bunlar hep giderek artan çevre bilincinden kaynaklanıyor. Bu örnekler arttıkça müşteri beklentisi de bu yönde evriliyor, müşteri bu hassasiyetleri takdir ettikçe işletmeler bu noktalara ağırlık vermeye mecbur oluyor, böylece giderek bir karşılıklı etkileşim oluşuyor. Özetle nicelikten çok nitelik, sorumsuzluktan çok sorumluluk aranıyor. Ayrıcalık bu farklılıkta yatıyor.

Geçmiş zaman olur ki

Annem ve babam balaylarını o zaman yeni açılmış olan İstanbul Hilton’da geçirmişler. Amerika’dan yeni gelen babam annemi o Amerikan rüyası simgesi otelde konaklatabilmek için tam bir yıllık mühendis maaşını avans çekmiş. Türkiye’ye modern anlamda büyük otellerin girmesi 1955 yılında Hilton ile oldu. Ünlü otel zincirinin Amerika dışındaki ilk halkası İstanbul’du. O zamanlar Amerikalı turist için öncelik Amerikan konforunu ve hayat tarzını gittiği yerde bulmaktı. Reklamlarda her otelde aynı havluyu, aynı yemeği bulacakları garantisi veriliyordu. Amerikan usulü hamburger, çilekli milkshake gibi lezzetler böylelikle hayatımıza girmişti. Annem de balayında müthiş bir buluş gibi ilk kez ketçap tatmış, ekmeğe sürüp sürüp yemiş.

Haberin Devamı

Türkiye’de 1960’larda açılan Emekli Sandığı otelleri de aynı modeli örnek aldı, ardı ardına Büyük Tarabya, İzmir Efes, Büyük Ankara Oteli, Bursa Çelik Palas gibi oteller açıldı. Hepsi şaşırtıcı bir şekilde benzerdi.

Artık turizmde benzerlik ve aynılaşma değil ayrışma, farklılaşma devri yaşanıyor. Aynı otel grubu içinde bile farklı çizgilerde konumlanan markalar oluşturuluyor. Geçtiğimiz günlerde Hilton otelleri bünyesinde LXR Hotels & Resorts marka grubunun global başkanı Feisal Jaffer Türkiye’ye geldi. 2018 yılında kurulan marka sadece üst düzey lüks çizgide oteller açıyor. İlk açılanlardan biri ise adını Türk mitolojisindeki efsanevi deniz kızından alan Bodrum Susona oteli. Jaffer Türkiye’deki yatırımlara ayrı bir önem veriyor ve buradaki farklılığı öncelikle gastronomi ve misafirperverlik olarak görüyor. LXR markasının Türkiye’ye girmesi üst düzey nitelikli uluslararası turizme oynayan Bodrum için olumlu bir işaret. Deniz kızı masallarda güzel sesiyle denizcileri çağırır. Bodrum’da deniz kızı sirenleri çalmaya başladı, umarız sirenin sesi kaliteli turizmi çekmeye vesile olur.

Haberin Devamı

Ayrıcalık farklılıkta

Yerel ürünün peşinde

Aslan balığı Kızıldeniz’den Süveyş Kanalı’yla gelen ve denizlerimize kadar ulaşan istilacı bir balık. Tüm yerli balık türlerini yok ediyor. Bu yüzden bol bol avlanması gerekiyor. Susona Bodrum LXR bünyesinde Kaya Demirer’in yarattığı marka restoranlar Malva ve Frankie Beach Club çevre duyarlılığı açısından bu balığı değerlendiren yemekler yapıyor. Yerel üreticiden malzeme temini, coğrafi işaretli ürün vurgusu öncelikler arasında. Yerli üreticiyi desteklemek adına Sommelier Selçuk Dönmezer bölgedeki bağlarda keşifler yapıyor, üzümlerin gelişimini gün gün takip ediyor. Ünlü Bodrum mandalinası ise neredeyse otelin maskotu gibi. Frankie’de aile sofrası usulü ortaya ısmarlanan tabaklar israfı en aza indirirken paylaşmanın samimiyeti fark yaratıyor.

Ayrıcalık farklılıkta