Çağdaş Ertuna

Çağdaş Ertuna

cagdas.ertuna@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Metropolitan Museum of Art’ta her yıl Vogue’un efsane editörü Anna Wintour başkanlığında düzenlenen Met Gala, ünlü isimler ve çılgın kostümlerle dikkatleri çekiyor. Bu yıl galanın teması, müzede sergisi de gerçekleşecek olan Karl Lagerfeld

Met Gala 2023’ün detayları bu hafta açıklandı. Aynı zamanda Costume Instute Benefit olarak da bilinen moda dünyası ve New York’taki Metropolitan Museum of Art için son derece önemli olan galanın ev sahipliğini Vogue’un efsane yayın yönetmeni, Conde Nast grubunun kreatif direktörü Anna Wintour yapıyor. Anna Wintour, her yıl kendisine eşlik edecek ev sahiplerini de seçiyor. Bu yılki isimler arasında Penelope Cruz, Michaela Coel, Roger Federer ve Dua Lipa var.

Haberin Devamı

Moda dünyasından bir tasarımcının ya da bir markanın galanın ev sahipleri ya da sponsorları arasında yer almaması dikkati çekiyor. Bunun nedenlerinden biri de galanın teması olabilir deniliyor. Çünkü daha önce Alexander McQueen ve Comme des Garçons’un tasarımcısı Rei Kawakubo’nun tasarımlarından oluşan sergiler de düzenleyen Costume Institute’da bu yıl Karl Lagerfeld sergisi gerçekleşecek. “Karl Lagerfeld: A Line of Beauty” sergisi, 5 Mayıs-16 Temmuz tarihlerinde The Met Fifth Avenue, Tisch Gallery’de olacak. Anna Wintour, her yıl gala için bir kıyafet teması da seçiyor. Bazen bu kıyafetler tarihi değer taşıdığı için eleştiriliyor. 1 Mayıs’ta gerçekleşecek Met Gala 2023’ün teması: Karl.

Met Gala’nın yıldızı: Karl

Moda tasarımcısı Karl Lagerfeld, ismi Vogue’la özdeşleşen yayın yönetmeni Anna Wintour ile.

Karl neden bu kadar önemli?

Karl Lagerfeld, Chanel ve Fendi gibi çok güçlü iki markanın uzun yıllar kreatif direktörlüğünü üstlendi, ama en büyük başarısı bu değildi. En büyük başarısı kendisiydi; kendi kendini ikonlaştırmayı başardı, hatta bununla zaman zaman dalga da geçti: “Kendi kendimin karikatürüyüm, bir maskeyle yaşıyorum, Venedik Karnavalı benim için sürekli devam ediyor” diye anlatıyordu.

Balmain, Jean Patou, Chloé, Charles Jourdan, Krizia, Valentino gibi birçok markaya tasarımlar yaptıktan sonra daha genç yaşlarda beyaz saçla kendine bir imaj çizdi. Sonra tasarımlarını çok beğendiği Hedi Slimane’in kıyafetlerini giyebilmek için bir yılda tam 42 kilo verdi. Onu özel yapan sadece yaratıcılığı değildi, aynı zamanda zamanın ruhunu da son derece iyi kurmasıydı. 49 yaşında Chanel’in kreatif direktörü olduğunda eskimiş ve güncelliğini yitirmiş bir markayı alıp 10 milyar dolarlık, hiç eskimeyecek bir marka haline getirdi. Bunun için de önce CC logosunu yarattı. Tom Ford’dan Riccardo Tisci’ye birçok tasarımcının köklü bir markada nasıl yeniden yükselebileceği konusunda önünü açtı.

Haberin Devamı

85 yaşına kadar her gün çalıştı, “Çalışmazsam ölürüm” diyordu. Üstelik sadece birbirinden çok farklı tarzları olan Chanel ve Fendi’nin kreatif direktörlüğünü üstlenmekle de kalmadı, Karl Lagerfeld, KL ve Karl markalarını da yarattı. Bunları yaparken fotoğrafçı kimliğiyle de öne çıktı, birçok marka için iş birlikleri oluşturdu. İş birliklerinin çalıştığı diğer markalara da faydalı olacağını hiç şüphesiz en erken gören isimdi.

Haberin Devamı

Çok sevdiği kedisi Choupette’e Instagram hesabı açarak milyonlar kazandırdı. 80’li yaşlarında Instagram’ı herkesten önce çözdü. “İşimle ilgili Alzheimer’ım var, bu çok iyi bir şey” diyordu.

“Bugün çok fazla kişi daha önce yaptıklarına takılıyor ve kendi kendini tekrarlıyor. Oysa daha önce yaptıklarınızı unutup her seferinde sıfırdan başlamak lazım” diye düşünüyordu.

Modayla ilgili, “İyi kötü her şey modayı etkiliyor, mimaride, tasarımda, otomotivde bu etkiyi görmek uzun süre alıyor, oysa modada çok hızlı görebiliyorsunuz” diye özetliyordu.

Bir de öğüt veriyordu: “Asla çok fazla fedakarlık etmeyin, kendinizden ödün vermeyin, başkaları için çok fedakârlık yaparsanız, daha sonra onlara verebileceğiniz bir şey kalmaz ve o zaman kimse sizi umursamaz.”

Koleksiyoner kimliği

Karl Lagerfeld, sadece tasarımlarıyla değil, duruşuyla da farklıydı. Tam 3 yıl önce, 85 yaşında hayata veda etti, daha sonra koleksiyoner kimliğiyle yeniden karşımıza çıktı. Resim, heykel, seramik ve tasarım koleksiyonu, Sotheby’s Monako’da geçen yıl gerçekleşen bir açık artırmayla satışa çıktı. Tam da Chanel’de Lagerfeld’den sonra bayrağı teslim alan Virginie Viard’ın son Chanel koleksiyonunu Paris’te sergilediği günlerde. Hatırlayacaksınız, Karl Lagerfeld, daha önce 2000 yılında, Christie’s müzayede evinde koleksiyonunda artık beğenmediği bir bölümü satışa çıkarmıştı. Sotheby’s Monako’da satışa çıkan eserlerin değerlendirmesi tam 2 ay sürdü. Karl Lagerfeld’e ait Rolls-Royce marka üç otomobil 1.2 milyon euro’ya satıldı. Satılanlar arasında efsane tasarımcının defterleri, Takashi Murakami ve Gianni Versace imzalı portreleri, Marlene Dietrich’den bir telgraf gibi özel anı eşya da vardı. 1980’lerde kullandığı üç adet çizim defteri tam 151 bin 200 euro’ya alıcı buldu. Yves Saint Laurent ve Dior Homme koleksiyonlarından kıyafetleri ve imzası haline gelen Chanel eldivenleri de satılanlar arasındaydı.

Karl Lagerfeld koleksiyonunun çağdaş tasarıma odaklanan ikinci bölümü ise Paris’te geçen aralık ayında açık artırmayla satıldı. Lagerfeld’in son 20 yılda topladığı Mark Newson, Martin Szekely, Ronan ve Erwan Bouroullec tasarımları da satılanlar arasındaydı. Ayrıca açık artırmanın çevrimiçi düzenlenen bölümüne de büyük ilgi oldu, tahmini rakamlar aşıldı.

Met Gala’nın yıldızı: Karl

Sırada Andre Leon Talley koleksiyonu var

Şimdi ise Met Gala’yı takip edenlerin yakından tanıdığı başka bir ismin, Amerikan Vogue’un geçen yıl hayatını kaybeden kreatif direktörü Andre Leon Talley’in kişisel koleksiyonu şubatta Christie’s New York’ta satışa çıkıyor. Haute couture giysiler, çantalar, mücevher, güzel sanatlar, edebiyat ve dekoratif sanatları içeren koleksiyonunda farklı zevkinin modanın çok ötesine geçtiğini bir kez daha görmek mümkün. Koleksiyon, Karl Lagerfeld, Diane von Furstenberg, Ralph Rucci, Tom Ford, Diana Vreeland ve Anna Wintour gibi ikon arkadaşlarıyla yıllardır süren ilişkilerini de yansıtıyor. André Leon Talley Koleksiyonu, 27 Ocak-6 Şubat’ta çevrimiçi açık artırma ile ve 15 Şubat’ta canlı müzayede ile satılacak. Canlı ve çevrimiçi müzayedelerden elde edilen gelir, hayır kurumlarına bağışlanacak.