Kansere karşı koruyucu kalkan

Son dönemde meme kanseri, ilk sıradaki akciğer kanseri vakalarının önüne geçti. Araştırmalar Akdeniz diyeti uygulayan postmenopozal kadınların meme kanseri riskinin daha düşük olabileceğini gösteriyor

Nisanın ilk haftasının “Kanser Haftası” olduğunu biliyor musunuz? Ülkemizde her yıl 1-7 Nisan’da kanser ve kanserden korunma konusunda farkındalığı artırmak için etkinlikler düzenleniyor. Küresel olarak, her 6 ölümden 1’inin kansere bağlı olduğu düşünüldüğünde durumun ciddiyeti aslında kendini gösteriyor. En çok görülen kanser türleri sıralamasında ise bir değişiklik var; bakın veriler ne söylüyor: Uluslararası Kanser Araştırmaları Ajansı’nın (IARC) son küresel kanser verilerine göre, meme kanseri dünyada kadınlarda en sık teşhis edilen kanser türü. 2020’de yaklaşık 2.3 milyon kadına meme kanseri teşhisi konuldu ve ilk sıradaki akciğer kanseri vakalarının önüne geçti. Meme kanseri kadınlarda kanserden ölümlerin en yaygın nedeni ve genel olarak kanser kaynaklı ölümlerde de ilk 5’te yer alıyor. Gelişmiş ülkelerde her 8 kadından birinde hayatı boyunca meme kanseri gelişeceği öngörülüyor. Önlem almak ise elinizde!

Koruyucu kalkanınız  sağlıklı beslenme

Kanser oluşumuna sebep olabilecek birçok etmen var. Genetik bunların başında geliyor, fakat çevresel faktörler de büyük oranda bu hastalığı etkiliyor. Erken teşhis, yaşınıza ve riskinize bağlı düzenli mamografi ve muayene de önem taşıyor. Sağlıklı kilonuzu korumak, fiziksel olarak aktif olmak; yeterli ve dengeli beslenmek, tüm hastalıklarda olduğu gibi meme kanseri riskini azaltmada da size yardımcı olur. Bu konudaki pek çok araştırma, fazla kilolu veya obez olmanın meme kanserinin nüksetme riskini artırdığını gösteriyor. Meme kanserini önlemek veya tedavi etmek için belirli bir diyetten bahsetmek mümkün değil, fakat dengeyi sağladığınızda aslında kendinizi tüm hastalıklara karşı bir koruma altına aldığınızı unutmayın! American Journal of Clinical Nutrition’da yayımlanan bir araştırma, Akdeniz diyeti uygulayan postmenopozal kadınların meme kanseri riskinin daha düşük olabileceğini gösteriyor. Diyete daha fazla uyum sağlayan menopoz sonrası kadınlarda meme kanseri riskinin yüzde 22 oranında azaldığı görülüyor. Meyveler, sebzeler, tam tahıllar, sağlıklı yağları içeren besinlerden zengin bir diyet, yani Akdeniz diyeti kanserden korunmanızda yardımcı olabilir. Bunun tam tersi işlenmiş etler, rafine şeker, fazla tuz ve alkolün ise bu riski artırabileceğini unutmayın!

Kalp dostu beslenme de korur

Kalp hastalığından korunmak için atacağınız adımlarla aslında kansere yakalanma riskini de azaltmış olabileceğinizi biliyor musunuz? Bu ay, Journal of the American College of Cardiology dergisinde yayımlanan araştırma, bizlere kalp dostu bir yaşam tarzının yalnızca kalp hastalığı riskinizi azaltmadığını, aynı zamanda kansere yakalanma riskini de azaltabileceğini gösteriyor. Aslında burada çift yönlü bir ilişkiden bahsedebiliriz. Dengeli ve sağlıklı bir beslenme planı, aynı zamanda, kalp hastalığı ve diyabet gibi diğer bazı yaygın sağlık sorunları riskinizi azaltmanıza da yardımcı olabilir.

Kansere karşı koruyucu kalkan

Egzersizi ihmal etmeyin

Amerikan Kanser Derneği, kanser riskini azaltmak için bireylerin haftada 150-300 dakika orta yoğunlukta veya 75-150 dakika şiddetli fiziksel aktivite yapmalarını öneriyor. 300 dakikalık üst sınıra ulaşmanın veya bu sınırı aşmanın daha iyi olacağını da belirtiyor.

Antioksidanlar neden önemli?

Antioksidanlara; C vitamini, E vitamini, karotenoidler ve birçok fitokimyasalları örnek verebiliriz. Vücudunuzda serbest radikallerin kontrolsüz dolaşması pek çok hastalığın habercisidir. Antioksidanlar, serbest radikalleri kontrol altında tutar; hücre hasarını önlemeye yardımcı olur. Bu hasar kanser gelişiminde rol oynayabileceğinden, antioksidanların kanseri önlemeye yardımcı olabileceği araştırılan konulardan. Antioksidan kaynağı sebze ve meyve tüketen bireylerin, bazı kolorektal kanser gibi kanser türlerinde daha düşük riske sahip olduğunu gösteren çalışmalar da var.