Deniz Kuvvetleri Komutanı Oramiral Metin Ataç’ın önceki gün katıldığı tanıtım toplantısı sanıyorum bir ilkti. İlk kez bir kuvvet komutanı, bir kitap tanıtımına katılıyordu.
Ora. Ataç’ın bu toplantıya katılmasının iki nedeni vardı:
1- Kitabın, Türk denizcilik tarihinde özel bir yere sahip olan ve 1890 tarihinde dönüş yolundayken Japonya açıklarında batan ünlü “Ertuğrul” firkateyniyle ilgili olması,
2- Kitaptan elde edilecek gelirin, Elips Yayınevi ve yazar Erdoğan Şimşek tarafından şehit çocuklarının eğitimini destekleyen Deniz Subay ve Astsubay Eşleri Derneği’ne bağışlanması.
Ora. Ataç’ı duygulandıran iki neden buydu. Nitekim kürsüye geldiğinde Deniz Kuvvetleri’nden Erdoğan Şimşek’in kaleme aldığı “Ertuğrul” kitabının, “Şu Çılgın Türkler” gibi bir kahramanlık öyküsü olduğunu sık sık vurguladı.
Nasıl “Şu Çılgın Türkler“ ulusal kurtuluş mücadelesinin ne olduğunu gençlere anlatabildiyse, “Ertuğrul’un da denizciliği ve Türk denizcilerini gençlere anlatacağından kuşku duymadığını belirtti.
Ataç, denizciliğin tutku gerektiren, zor bir meslek olduğunu söylerken ve 130 yıl önce Ertuğrul’un Japonya seferinden söz ederken, heyecanını gizleyemiyordu.
İki maket
Ora. Ataç, Ertuğrul gemisine özel bir ilgi duyuyor. Komutanlığı devralınca Ertuğrul’un iki maketini yaptırmış Ora. Ataç. Birini Cumhurbaşkanı Gül’ün ziyareti vesilesiyle Japonya İmparatoru’na göndermiş, ikincisi ise Deniz Kuvvetleri Komutanlığı’nda duruyor.
Ertuğrul’a, Japonlar da özel bir önem veriyorlar. Türk-Japon dostluğunun başlangıcı ve simgesi olarak görüyorlar.
Ertuğrul’un öyküsü
II. Abdülhamit, 1887 yılında Japonya İmparatoru’nun yeğeninin bir savaş gemisiyle İstanbul’u ziyaret etmesine karşılık olarak, Ertuğrul firkateynini 1889 yılında Japonya’ya gönderdi. İmparator’a, mücevherli imtiyaz nişanı ve birçok hediye götüren Ertuğrul, 1889’da yola çıktı.
Ertuğrul, Singapur’a vardığında kafilenin başkanı Albay Osman Bey amiralliğe terfi etti.
Ertuğrul 11 ay süren yolculuğunun sonunda 7 Haziran 1890 tarihinde Japonya’nın Yokohama Limanı’na vardı. Japon İmparatoru tarafından görkemli bir törenle karşılandı.
69 denizci kurtarıldı
Ertuğrul, Japonya’da kaldığı 3 ay boyunca etrafındaki binlerce kayıktaki Japonlara konserler verdi. Japonların tayfun uyarısına rağmen 15 Eylül 1890 tarihinde İstanbul’a dönmek üzere Yokohama Limanı’ndan ayrıldı.
Ancak Kuşimoto açıklarında tayfuna yakalandı ve 16 Eylül 1890 tarihinde kayalara çarparak battı. Kazadan 69 denizci kurtulabildi, Amiral Osman Bey dahil diğer mürettebat şehit oldu.
Ertuğrul’un trajik sonu, Türk-Japon dostluğunu pekiştirdi ve şehit olan Türk denizcileri için Kuşimoto’da 1891 yılında Japonlar tarafından bir anıt yapıldı. 1937’de Türkiye tarafından restore edilen anıt önünde her yıl düzenli olarak anma törenleri yapılıyor.
Ora. Ataç, “Ertuğrul” kitabının gençlerin denizciliğe kazandırılmasına ve şehit çocuklarının okutulmasına önemli katkılar sağlayacağına inanıyor.
Özay Şendir
Özel’den Sosyalist Enternasyonel mesajları ve İsrail
23 Mayıs 2025
Cem Kılıç
Üretken yapay zekâ dört işten birini tehdit ediyor!
23 Mayıs 2025
Abbas Güçlü
Hayal bile kuramıyoruz!
23 Mayıs 2025
Zafer Şahin
Rakamlar yalan söylemez
23 Mayıs 2025
Abdullah Karakuş
Suriye, İsrail ve karıştırıcılar
23 Mayıs 2025