Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Olayların içinden Bedava gazete konusundaki gelişmeleri bu köşede bundan 7 yıl önce yazmaya başladım (29 Ocak 2000, Parasız dağıtılan gazete VOICE'un yıllık kârı 5 milyon dolar). O zamandan bu yana konuya bizim ülkeden ilgi duyan olmadı. Ama ben gelişmeleri izliyorum.Amerika'nın ve Avrupa'nın büyük kentlerinde bedava gazete rekabeti sonucu, her köşe başında, her durakta, her saatte insanların eline bir bedava gazete tutuşturuluyor.Bedava gazeteler de giderek "uydur gitsin havasında hazırlanan bir gazete" havasından kurtuluyor ve paralı gazetelerle rekabet ediyor.New York'ta 1955 yılından bu yana yayımlanan ve baskı sayısı 350 bin dolayında olan "Village Voice"un yanında, şimdilerde AM New York ve New York Metro gazeteleri de hafta içi her gün 150-300 bin okuyucuya ulaşır hale geldi. Londra'da yayımlanan günlük iki bedava gazetenin, The London Paper ile London Lite'nin her birinin 400 bini aşkın okuyucusu olduğu söyleniyor. Amerika'nın ve Avrupa'nın pek çok kentinde bedava dağıtılan "Metro" isimli gazetenin yakında "medya ile bugüne kadar ilişkisi olmayan, AKP'ye yakın bir sermaye grubunun ortaklığı ile" Türkiye'de de yayımlanacağı söyleniyor. Avrupa'nın değişik ülkelerinde ve şehirlerinde her gün 26 milyon bedava gazetenin okuyucuya ulaştığı tahmin ediliyor. İlk bedava gazete, 1940'te Kaliforniya'da Dean Lesher'in yayımladığı Walnut Creek isimli gazete. Walnut Creek'den sonra ABD'nin değişik şehirlerinde çok sayıda bedava gazete yayımlanmış.İngiltere'de yayımlanan ilk bedava gazete ise 1984'te Birmingham'da yayımlanan The Birmingham Daily News imiş. 1995'te Stockholm'de yayına başlayan Metro, bedava gazetecilikte devrim sayılabilecek bir girişim örneği. 1997'de Prag'da da yayımlanmış. Derken, Metro grubu, değişik ülkelerde bedava gazete yayımlayan uluslararası dev haline gelmiş. 26 milyon bedava gazete Bugün Metro, 20 ülke, 88 şehirde, 61 farklı gazete yayımlıyor. Bedava gazetelerin günlük baskı sayısı 36 bin. Metro'nun 2006 yılı geliri 416 milyon dolar. Net kârı 13 milyon dolar. Bedava gazetelerin okuyucularının yüzde 70'i 45 yaşın altında olduğu belirtiliyor.Bedava gazeteyi yaşatan, ilan-reklam geliri. İlan-reklam veren gazetenin okuyucu sayısına bakıyor. Okuyucu sayısı ise gazetenin dağıtım ağının gücüne bağlı. Bedava gazete, okuyucuya genelde kapı kapı dağıtılarak değil, sokakta elden dağıtılarak ulaşıyor .Sokakta elden dağıtım noktaları genelde toplu taşıma durakları. Otobüs, banliyö treni ve metro durakları. Durakta gazeteyi alan, yolculuk sırasında gazeteyi okuyor.Bizde toplu taşıma sisteminin gelişmemesi, otobüslerde, banliyö trenlerinde kalabalıktan gazete okuma imkânının sınırlı olması nedeniyle bedava gazetelerin sokaklarda dağıtım imkânı az. Ancak kapıdan dağıtım şansı var gibi görünüyor. guras@milliyet.com.tr Bedava gazeteleri gençler okuyor