Borusan’ın kuruluş ve gelişme hikâyesi Türk sanayinin gelişmesinin, Borusan’ı kuran Asım Kocabıyık’ın hikâyesi ise Türkiye’de birinci nesil sanayicilerin hikâyesidir.
Asım Kocabıyık 1924 yılında Afyon’un Tazlar köyünde doğdu. Babası hububat alım satımı yapıyordu. Önce Afyon’a, sonra İstanbul’a göç ettiler. Hububat alım satımı İkinci Dünya Savaşı’nda devletleştirilerek TMO tekeline verilince babası, demir-çelik ithal etmek ve kuru meyve ihraç etmek içim 1944 yılında “İstikbal Ticaret”i kurdu. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi’nde okuyan Asım Kocabıyık, önce babasının şirketine ortak oldu. 1952 yılında babası ölünce de şirketin başına geçti.
İthal edilen boruları Türkiye’de üretmek arayışında kuruluşunu gerçekleştirdiği ilk boru “fabrikası” 1958 yılında üretime başladı. Fabrika’da 27 kişi çalışıyordu. O yıl 2 bin ton boru üretildi. Şimdilerde Borusan’ın boru üreten tesislerinde 1.300 kişi çalışıyor. Borusan yılda 1 milyon ton üretim yapıyor.
Borusan, şimdilerde sadece boru üretmiyor. Yassı çelik üretimi, distribütörlük, lojistik ve telekomünikasyon ana işkollarında da faaliyet gösteren bir holding.
Borusan’ın Boru ve Borusan Mannesmann şirketleri 2004 yılında” Borusan Mannesmann Boru” adı altında birleşti.
Ana iş boru-çelik üretimi
Halen Avrupa’nın ilk beş boru üreticisinden biri konumundaki” Borusan Mannesmann Boru “ve yassı çelik alanında sektörünün ilk özel kuruluşu olan” Borçelik”, Türkiye’nin önde gelen sanayi yatırımları arasında yer alıyor.
2001 yılında İtalya’daki Structo Vobarno fabrikasını satın alan Borusan Mannesmann Boru, “Avrupalı üretici” kimliğine sahip oldu.
Dünyanın en büyük çelik üreticisi olan ortağı Arcelor ile gerçekleştirdiği 140 milyon dolar tutarındaki yatırımın 2004 yılında tamamlanmasıyla yıllık üretim kapasitesini 1 milyon tona yükselten Borçelik, AB standartlarında yassı mamul üretiyor. 2002 yılında, İspanya’da kurulu Bamesa Aceros’un yüzde 35 hissesinin satın alınmasıyla da yassı çelik sektöründe Avrupa pazarına açılma doğrultusunda önemli bir adım atıldı.
Borusan, otomotiv, iş makineleri ve güç sistemleri alanlarında hizmet verilen distribütörlük işkolunda dünyanın önde gelen markalarının temsilciliklerini yürütüyor. BMW’nin 23 yıldır, Land Rover’ın 9 yıldır, Caterpillar’ın ise 13 yıldır Türkiye distribütörlüğünü yapıyor.
3PL (üçüncü parti lojistik) ve liman hizmetleri alanlarında müşteriye özel entegre lojistik hizmetleri sunan Borusan Lojistik, 2004 yılında Gefco işbirliğiyle Köseköy’de bir Araç Lojistik Merkezi kurdu.
2008’de 4 milyar dolar ciro
Borusan’ın 2007 yılı cirosu 3 milyar dolar. Cironun yüzde 55’i çelik üretim grubundan kaynaklanıyor. Çelik üretim grubunda borunun payı yüzde 37, yassı çeliğin payı yüzde 18 oranında. İş makineleriyle ilgili faaliyetler toplam cironun yüzde 22’sini, otomotiv ürünleri yüzde 18’ini oluşturuyor. Cironun kalan kısmı diğer faaliyetlerden kaynaklanıyor.
Halen 21 şirketi şemsiyesi altında toplayan Borusan Holding 2007 yılında 158 milyon dolar yatırım yaptı. “Arcelor Mittal ile ortaklaşa 500 milyon dolarlık yatırımla, bir sıcak sac üretim tesisi kuruyor. Enerjide 2012 yılına kadar 750 milyon dolar tutarında yatırım yapılacak.
2008 yılında konsolide cironun 4.1 milyar dolar, faaliyet kârının 355 milyon dolar olarak gerçekleşeceği tahmin ediliyor.
Asım Kocabıyık, 2001 yılında Borusan Yönetim kurulu Başkanlığı görev ve sorumluluğunu oğlu Ahmet Kocabıyık’a devretti. Şimdilerde sosyal alanlardaki faaliyetlerine yoğunluk veriyor. Asım Kocabıyık Kültür ve Eğitim Vakfı şemsiyesi altında kültür ve eğitim kurumlarına yardım ediyor. Borusan Holding ise “Borusan Kültür ve Sanat Kuruluşu ile değişik sanat etkinliklerini destekliyor. Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası’nı yaşatıyor, İstanbul Müzik Festivali’nin yükünü paylaşıyor. Ahmet Kocabıyık ise Ahmet Ertuğ ile birlikte sanat kitapları yayımlıyor.