Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Olayların içinden Sayın okuyucularıma, bu yaygın söylemlere hiç mi hiç uymayan bir tiyatrodan söz edeceğim ve bu tiyatroda sahnelenen bir oyunu anlatacağım.Haluk Bilginer ile Zuhal Olcay, 1999 yılında "Oyun Atölyesi" adını taşıyan bir tiyatro topluluğu oluşturdular. İstanbul'un Moda semtinde Dr. Esat Işık Caddesi üzerinde bir apartmanın alt katında 211 koltuğu olan bir salonda oyun sahnelemeye başladılar. Daha sonra Zuhal Olcay ayrıldı. Şimdilerde "Oyun Atölyesi"ni tek başına Haluk Bilginer devam ettiriyor.Bilginer'i çok kişi TV oyunlarından ve sinemadan tanıyor. Ankara Devlet Konservatuvarı'nı bitirdikten sonra Londra'da Müzik ve Drama Sanatları Akademisi'nde eğitim görmüş, Londra'da uzun süre sahneye çıkmıştır. Türkiye'de özel tiyatrolar uzun soluklu olamıyor. Yaygın söylem, "Devlet desteği olmadan özel tiyatroların yaşama şansının olmadığı" şeklindedir. Denilir ki, (1) Sadece bilet ücretiyle özel tiyatronun yaşaması imkânsızdır. (2) Halkımızın tiyatroya gitme alışkanlığı yoktur. Gidenler de komedi bekleyişindedir. Gülmek, eğlenmek ister. Ciddi oyunları sergilemek, dram oynamak şansı yoktur. "Oyun Atölyesi"nin bu mevsim sahnelediği oyun, Eric Emmanuel Schmitt'in "Evlilikte ufak tefek cinayetler" adını taşıyan 2 kişilik oyunudur. Bu oyunda Haluk Bilginer ile Vahide Gördüm sahne alıyor. Çok kişi Vahide Gördüm'ü de TV oyunlarından ve filmlerden tanıyor. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'ni bitirdikten sonra Ankara Sanat Tiyatrosu'nda ve Adana Devlet Tiyatrosu'nda sahneye çıkan deneyimli bir tiyatro sanatçısıdır.Oyunun yazarı Eric Emmanuel Schmitt, 1960 yılında Lyon'da doğdu. Piyano ve felsefe eğitimi gördükten sonra roman ve oyun yazmaya başladı. Kitaplarından bazıları Mösyö İbrahim, Oscar ve Pembeli Meleği, Pilatus'a göre İncil, Milerepa ve Nuhun Çiçekleri başlıklarıyla Türkçeye çevrildi. Bundan önce bir başka 2 kişilik oyunu "Gizemli Çeşitlemeler" (Enigma Variations) Serap Babür tercümesiyle Devlet Tiyatrosu'nda ve Kenterler'de sahnelendi. Paris'te bu oyunda Alain Delon, yazarın bir başka oyunu olan "Suç Bulvarı"nda ise Jean Paul Belmondo başrolü oynamıştı.Eric Emmanuel Schmitt, genelde iki kişilik oyunlarında yaşam felsefesini işliyor. Çeşitlemeler, sürprizler ile aşkı ve sevgiyi sorguluyor. Âşık olduğumuz kendimiz mi, yoksa karşımızdaki mi? tartışmasını açıyor. Birlikte yaşayan ama birlikte olmayanları konuşturuyor. "Hayat çok acımasız. Bildiğini okur. İnsanlar belirsiz bir gelecek için anı israf ediyor" diyor. Oyuncular çok başarılı Felsefe ağılıklı olduğu için oyunun tercümesi çok önemli. Oyuncuların diyaloğu çok önemli. "Evlilikte ufak tefek cinayetler"de Şehsuvar Aktaş'ın tercümesi çok başarılı olmuş. Oyuncular Türkçeyi çok iyi kullanıyor. Haluk Bilginer de Vahide Gördüm de nefis bir oyun çıkarıyor.Moda'daki salonda "Evlilikte ufak tefek cinayetler" perşembe, cuma, cumartesi geceleri ve pazar matinede sahneleniyor. Diğer günler sahneyi başka oyuncular değerlendiriyor.Biz oyunu geçen hafta izleyebildik. Çünkü bilet bulmak çok güç oldu. Nisanın sonuna kadarki biletler satılmıştı. Geçen salı günü, mayıs biletleri satışa çıkarıldı. Biz biletlerimizi kişi başı 25 YTL ödeyerek aralık başında almıştık.Bu yazıyı okuyanlar diyebilir ki, "Haluk Bilginer ve Vahide Gördüm, TV oyunları ve filimler sayesinde tanındı. O nedenle ne oynarlarsa oynasınlar insanlar, iki kişilik oyunu görmek istiyor... Onların tiyatroyu doldurmaları, tüm özel tiyatrolar için örnek teşkil edemez..." Tam tersine, Haluk Bilginer ve Vahide Gördüm'ün başarısı örnek teşkil etmelidir... TV oyunları ve filmler sadece bu iki kişiyi ünlendirmedi. Başkaları da var... Onlar da benzer şekilde tiyatro sahnesine çıkabilirler... Onlar da alkış toplayabilirler. Onlar da tiyatro sevgisinin, izleyicisinin artmasına katkıda bulunabilirler. guras@milliyet.com.tr Seyirci başarıyı alkışlıyor