Olayların içinden Ocak-ağustos döneminde bütçe 8.4 milyar YTL açık verdi. Bu cari açık ve bütçe açığı sorunları yeni sorunlar değil. Bunlarla yaşamaya alıştık. Kötü olan da bu. Açıkları olağan kabul ediyoruz.İçeride YTL'yi gelirimizden fazla harcıyoruz. Bütçe açık veriyor. Dışarıda dövizi gelirimizden fazla harcıyoruz. Cari açık (döviz açığı) oluşuyor.Döviz açığımızın nedeni, dış ticaret açığı. İhracatımızı ne kadar artırırsak artıralım, ithalatımız daha fazla artıyor. Dış ticaret açığı giderek büyüyor.Geçen yılın ocak-temmuz döneminde (TC Merkez Bankası hesap şekline göre) dış ticaret açığımız 24.7 milyar dolardı. Bu yılın aynı döneminde 25.5 milyar dolar oldu.Diğer döviz gelirleri sayesinde döviz açığımız (cari açık) dış ticaret açığı rakamlarından küçük çıkabiliyor. Geçen yıl ocak-temmuz döneminde döviz açığımız (cari açık) 21.3 milyar dolardı. Bu yıl 21.8 milyar dolar oldu. Ocak-temmuz döneminde cari açık (döviz açığı) 21.8 milyar dolar oldu. Genelde dış ticaret açığının ve döviz açığının, ekonominin hızlı büyümesinden, iç talebin canlılığından kaynaklandığı ileri sürülür. Bu nedenle iç talebin frenlenmesi, büyümenin yavaşlatılması halinde cari açık sorununun ortadan kalkacağı söylenir.Bu yıl iç talepte gerileme gerçekleşti. Ekonominin büyümesi yavaşladı. Bütün bunlara rağmen dış ticaret açığında ve cari açıkta (döviz açığında) iyiye gidiş işareti yok.Demek ki, ucuz döviz nedeniyle ithalat hız kesmiyor. Yerli girdi ve yerli ürünler ucuz ithalatla baş edemiyor.Ocak-temmuz döneminde döviz açığı 21.8 milyar dolar iken ülkeye sermaye hareketiyle 30.9 milyar dolar döviz girişi oldu. Giren dövizle açık kapandıktan sonra 9.1 milyar dolar da döviz artıyor. Buna kaynağı belirsiz 1.3 milyar dolar döviz girişi de eklendiğinde 8 ayda döviz fazlasının 10.5 milyar dolara ulaştığı görülüyor. İşte ihtiyaçtan fazla bu kadar döviz girdiği için de döviz bolluğu var. Döviz ucuz. Cari açık 21.8 milyar dolar Bütçe ocak-ağustos döneminde 8.4 milyar YTL açık verdi. Normaldir. Çünkü seçim döneminde Hükümet bütçe ödeneklerinin bir bölümünü erken harcadı. Eğer ödenekler aşılmaz, yıl sonuna kadar harcamalar ödenek sınırları içinde kalırsa ve de vergi gelirlerinde önemli gerileme olmazsa, yıl sonuna kadar bütçenin toparlanması mümkündür.AKP hükümeti bütçeden mahalli idarelere aktarılacak ödeneklerle, sağlık ve sosyal yardım ödeneklerini artırdı. Örneğin 2007 yılı bütçesinde tarımsal desteklemeye 4.7 milyar YTL ödenek konuldu. Büyükşehir belediyelerine 5.2 milyar YTL, il özel idarelerine 8.4 milyar YTL aktarılması öngörüldü. Köy-Des ve Bel-Des ödenekleri adı altında köyler ve küçük belediyeler için para ayrıldı. Yeşil kart ve ilaç yardımı ödeneklerini de unutmayınız. İşte bu kalemlerdeki yıllık ödeneklerde harcamalar seçim öncesi döneme çekildi. Ağustos ayı sonundaki bütçe açığının arkasında bunlar var. Ve de bütün bunlara rağmen sekiz aylık açığın 8.4 milyar YTL'de kalması hiç de fena sayılmaz. Eğer açık halka hizmetten kaynaklamışsa, paralar kaldırım yapmak, bozmak için harcanmadıysa, işe yaramış demektir. guras@milliyet.com.tr Bütçe açığı 8.4 milyar YTL