Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Olayların içinden 14 Ağustos 2007 tarihinde "Böyle bir marka bir daha pazara çıkmaz. Ülker çikolata pazarında önemli yatırımlar yaptı. Dünya pazarına çıkmak için marka önemli. Tüketici, marka söyleyerek çikolata satın alıyor. Ülker grubu Godiva markasını satın almalı. Bu olursa sadece Ülker değil ülke de kazanç sağlar" diye yazmıştım.Bayramın birinci günü Ülker'den Metin Yurdagül telefon etti. "Murat Ülker, biraz önce Godiva ile el sıkıştı. Aylar önceki temenniniz gerçekleşti. O nedenle haber veriyorum" dedi.Tesadüfen New York'ta idim. Murat Ülker ve anlaşma için New York'a gelen Ülker grubu çalışanları ve danışmanları ile birlikte "bayram yemeği" yedik. Godiva markası dünyada en fazla bilinen lüks çikolata markasıdır. Godiva markasının sahibi Campbell Soup şirketi, geçen agustos ayında Godiva markasını satışa çıkardı. Murat Ülker, New York'a gelirken oğlu Yahya Ülker'i de getirmiş. "Babam Sabri Ülker onemli günlerde beni de yanına alırdı. Ben de babamdan gördüğümü sürdürüyorum. Oğlum da bu işler nasıl yürüyor, öğrensin" diyor.Ülker grubu, Godiva markasını satın almak için Nestle, Mars, Lindt, Lott ve Starbucks gibi uluslararası rakiplerle yarışmış. Satıcı firma Campbell Soup yönetimi, satış fiyatının ötesinde, alıcının, markanın saygınlığını ve pazar payını koruyup korumayacağına da önem veriyormuş.Ülker grubu, Godiva markası ile birlikte Godiva'nin Belçika ve ABD'deki fabrikalarına, 80 ülkedeki satış teşkilatına da sahip oluyor. Godiva'nın yönetim ve pazarlama teşkilatı, araştırma ve geliştirme birimleri ABD'de.Bir Türk markası, en pahalı çikolatayı 14 dolara satabilirken, Godiva markalı çikolataların kilosu 140 dolara satılabiliyor. Ülker dev rakiplerle yarıştı Ülker grubunun Godiva markasını alması, diğer sektörlerdeki Türk sanayii ürünlerinin marka satın alarak dünya pazarına çıkmasına örnek teşkil edebilir.Dünya pazarında bir marka yaratmak çok zaman alıyor, çok para ve çaba istiyor. Godiva markasının arkasında 80 yıllık emek, 80 yıl boyunca yapılan reklam harcamaları, 80 yıl boyunca yükseltilen kalite çizgisi ve 80 yıllık pazarlama ağı var.Öncelikle tekstil ve giyim sanayicilerimizin Godiva örneğinden kendilerine ders çıkarmaları gerekir. Kendi başlarına bir marka satın alacak kaynağı yaratamayacak sanayicilerin bir araya gelerek dünya pazarında bilinen bir markayı satın almaları beklenir.Ülker grubu Godiva'yı satın almakla çikolatada en ileri teknolojiye de sahip oluyor. Çikolata konusundaki en ileri araştırma geliştirme laboratuvarına ve ekibine sahip oluyor. Dünyaya yayılmış, çikolata pazarlama ağına ve pazarlama bilgisine sahip oluyor.Bunlar günümüzde sanayi kuruluşlarının küresel oyuncu olabilmelerinin "olmaz ise olmaz" şartları. guras@milliyet.com.tr Dış pazara marka ile