Türkiye’de perakende sektörünün yıllık iş hacmi 200 milyar dolardır. Bunu organize olmayan ve organize perakendeciler paylaşıyor. Organize olmayanlar›n başında bakkallar geliyor. Bunların sayıları 130 bin olarak tahmin ediliyor. Organize perakendesi sayısı 500 dolayında ama bunların büyük şehirlerde 25 bin mağazası var.
200 milyar dolarlık iş hacmında organize perakendecilerin payı 90 milyar dolar. Açık anlatımıyla organize olmayanların sektördeki ağırlığı devam ediyor. Organize olan olmayan gıda perakendecilerinin 200 milyar dolarlık toplam iş hacmindeki payı 80 milyar dolar. Türk perakendecilik sektörü iş büyüklüğü bakımından Avrupa’da 7’inci, dünyada ise 10’uncu sırada.
AMPD (Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği) Başkanı Sayın Mehmet Nane’den öğrendiğime göre organize perakende sektörü 450 bin kişiye iş imkânı sağlıyor.
AC Nielsen’in AMPD için yaptığı aylık araştırmalalara göre bu yıl nisan ayı sonu itibariyle, organize perakendecilerin (ortalama 450 bin olan) çalışan sayılarında geçen yılın Nisan ayına göre (yıllık olarak) yüzde 15 oranında, Mart ayına göre (aylık) yüzde 1 oranında artış oldu. Gıda sektöründeki organize perakendecılerde yıllık istihdam artışı yüzde 13, gıda dışı perakendecilerde yüzde 15, hazır giyim sektöründe yüzde 25 olarak gerçekleşti.
Gıda geride, giyim önde
Organize perakende sektöründe yıllık ciro (iş hacmi) artışı genelde yüzde 10, gıdada yüzde 5, gıda dışı sektörlerde yüzde 19, hazır giyimde yüzde 31 oranında.
Rakamlara göre, organize perakende sektörü bütünü ile krizden çıkmaya başlamış durumda. Krizden çıkışta gıdacılar en geride kalmış, gıda dışı sektörler ve özellikle giyimciler önde koşuyor.
En önemli gösterge istihdamdaki artış. Başbakan’ı mutlu edecek bir tablo ile karşı karşıyayız. Sektör istihdamı yıllık yüzde 15 artırmış. Geçen hafta sonu 500 büyük organize perakendecinin en büyüklerinin ve de marka ile mal satanlarının, genelde giyim sanayinde olanlarından 200’ünün patronu/tepe yöneticisi Budapeşte’de “Perakende Liderler Konferansı”nda bir araya geldi. Perakendecilik konusunda eğitim veren ve toplantılar yapan Soysal Grup tarafından düzenlenen perakendeciler konferanslarını Milliyet Gazetesi destekliyor. Milliyet Gazetesi adına bu yıl 5’incisi yapılan konferansı ben de izledim.
Patronlar çağa ayak uyduruyor
İlgimi çekenler şunlar oldu.
(1) Organize perakendeciler işlerinde acımasız rekabet içinde ama, birbirleri ile yakın dost ve her alanda bilgi alışverişine sahipler.
(2) AMPD ve Birleşik Markalar Derneği gibi örgütlerin şemsiyesi altında, sektörlerindeki gelişmeleri izliyorlar, bilgi alışverişinde bulunuyorlar, sorunlarını ilgililere duyurabiliyor, çözüm arayış›nda olabiliyorlar.
(3) Araştırmaya, geliştirmeye ve bilgiye önem veriyorlar. Yerli yabancı uzmanları buluyor, dinliyorlar. (Budapeşte’de İrlanda mucizesinin mimarı Başbakan Bertie Ahern, İrlanda’da yapılanları anlattı. Ünlü H&M mağaza zincirinin eski CEO’su Fabian Manssson değişen pazar şartları hakkında bilgi verdi. Pazarlama uzmanı Don Peppers yeni pazarlama tekniklerini açıkladı.)
(4) Araştırma, geliştirme özlemi içindeyiz. Şimdilerde organize perakendecilerin hemen hepsinin tasarım atölyeleri var. Kendi tasarımlarına dayalı çok hızlı koleksiyon hazırlayarak Batı’lı rakipleriyle yarışıyorlar.
(5) Marka özlemindeyiz. Şimdilerde organize perakendecilerimizin hepsinin isimleri marka olmuş durumda. Yurtdışında kendi markalarıyla pazarlama yapıyorlar.