Sanayici, ‘Üretim düştü’ diye ağlıyor. Piyasa, ‘Yaprak kımıldamıyor’ diye ağlıyor. Geliniz görünüz ki, üretim, iç ve dış satış rakamları tersini gösteriyor.
Sanayiciye, tüccara bakarsanız işler kötü. Rakamlara bakarsanız işler iyi. Rakamlar kimin? İstanbul Sanayi Odası’nın... Bu yazının altında rakamlarını bulacaksınız.
Rakamları değerlendirirken unutmayınız. Satışlar sadece yerli ürünlerin satış rakamlarıdır. İç piyasada büyük miktarda ithal mal var. Tablodaki satış rakamlarına ithal malları dahil değil. Ama unutmayınız: Yılın ilk 5 ayında tüketim malı ithalatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 41.3 oranında arttı.
Beyaz eşyada satış rakamı gerileyen yerli sanayi ürünleri buzdolabı ile otomatik çamaşır makinesinden ibaret. İlk 5 ayda 2.1 milyon adet buzdolabı, 2.0 milyon adet bulaşık makinesi satılmış.
İlginç olan, bulaşık makinesi satışlarının ilk 5 ayda, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 32 artması. 925 bin bulaşık makinesi satılması.
İlk 5 ayda yerli üretim klima satışlarında yüzde 70 artış olmuş. 258 bin adet klima satılmış. Klima üretimi ve satışlarındaki patlamaya karşılık kat kaloriferi satışlarında gerileme, kombi, termosifon, şofben satışlarında yavaşlama var. Yerli ürün ütü satışları “geberik!”. Herhalde halkımız ithal ütüyü tercih ediyor.
Kârlılık geriliyor
Renkli TV üretiminde yüzde 23, satışında yüzde 41 gerileme var. TV’de ucuz Plasma ve LCD TV rekabetinin etkisini unutmamak gerekir.
Dikkati çeken gerileme traktörde görülüyor. Tarımda işler kötüleşince traktör üretimi, satışı azalıyor.
Kamyon ve otobüs üretimi ve satışı da ekonomideki canlılığa bağlı olarak artıyor. İlk 5 ay üretim ve satış rakamları pek parlak görünmüyor.
Özetle, rakamlar başka, söylemler başka... Söylemlere mi inanacağız, rakamlara mı? Karar sayın okuyucularımızın. Şu noktayı hatırdan çıkarmayınız: Son yıllarda üretimde ve satışta kârlılık düştü, düşüyor. Belki de ağlayanlar, üretimin, satışların düşmesinden değil kârlılığın düşmesinden ağlıyor.