Ankara’dan İstanbul’a dönüyorum. Saat 10.00’da hareket edecek uçağa bindim. THY’nin yepyeni, koskocaman uçağı. Koltuğun önündeki cepte bulunan kimlik kartına baktım. Boeing 737-800 tipi uçakla uçacakmışız. Kimlik kartında daha başka bilgiler de var. Uçak 165 yolcu ve de 8.5 ton yük taşıyormuş. Azami kalkış ağırlığı 79 tonmuş.
İki motor çalıştı. 79 tonluk uçak havalandı. Derken, hoparlörlerden bir ses yükseldi: “Kaptanınız konuşuyor... Ankara’dan hareket ettik......” Allah... Allah... Biz alışmışız erkek sesine... N’oldu?.. Kaptan yerine kabin görevlisi mi konuşuyor? Koridordan geçen bir başka kabin görevlisinin yolunu kestim... Laf olsun diye, “Yoksa uçağı bir hanım mı kullanıyor?” diyecek oldum. O ise ciddi ciddi cevapladı. “Evet... Kaptan pilotumuz kadın. İsmi de Serpil Köstepen.”
Kaptan pilotumuz uçağı yumuşak inişle İstanbul pistine kondurdu. Aklım Serpil Köstepen’de kaldı. THY’den Dr. Ali Genç’i aradım, “THY’deki kadın pilotlar hakkında bilgi rica ettim.”
Öğrendiğime göre, THY’de şimdilerde 1196 pilot varmış. Bunların 10’u kadınmış. Serpil Köstepen hakkında bilgi derledim.
THY’de 10 kadın pilot
Serpil Köstepen (1975) Pendik Lisesi’nde okumuş. 1993 yılında sınavlarda Boğaziçi Üniversitesi’ne girme hakkı kazanmasına rağmen Hava Harp Okulu’nu tercih etmiş. Hava Harp Okulu Endüstri Mühendisliği bölümünden mezun olduktan sonra İzmir 2. Ana Jet Üst Komutanlığı’nda uçuş eğitimine başlamış. F-4 E Phantom uçaklarında bin saat uçuş yapmış. İlk kadın muharip pilot unvanını kazanmış. 2005 yılında emekli olunca özel bir havayolu şirketinde Boeing 757-200 tipi uçaklarda 2. pilot olarak uçmaya başlamış. 2006 yılında THY’ye geçmiş. Eşi Hava Kuvvetleri’nden emekli bir binbaşı. 5 yaşında bir oğlu var.
Anladığım kadarıyla bizim kadın pilotlarımızı Hava Kuvvetleri’miz yetiştiriyor. NATO programı çerçevesinde bizim 4 F 16 savaş uçağımız 2006 yılında 4 ay süreyle Baltık hava sahasında devriye uçuşu yapmış. Bu uçaklardan birinin pilotu da kadınmış. Uçaklar kuyruklarında ay-yıldızla uçarken aşağıdakiler, “Bakın bu Türk savaş uçaklarının birini bir Türk kadını kullanıyor” diyerek hayranlıkla izlermiş. Geçen ay Tallinn şehrinde Estonya Başbakanı Andrus Ansip’le konuşurken, başbakan bundan söz etti. “Dört ay bizim semalarda uçan Türk kadın savaş pilotunun ismi Üsteğmen Aslı Şenol’muş. Buralarda ‘efsane’ oldu. Ben de tanışmak istedim ama tanışamadım” dedi.
19.8 milyon yolcu taşıdı
Gelelim THY’nin son durumuna. THY’nin sermayesinin yüzde 50.88’i halka açık, yüzde 49.12’si Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın portföyünde. 2007 yılı ilk 9 aylık kârı 272 milyon YTL. Üçü kargo (yük) taşıyan 102 uçağı, 17 bin koltuk kapasitesi var. Uçakları günde 500 kalkış yapıyor. Yurtdışında 100 noktaya inip kalkıyor.
2007 yılında uçakları, 138 noktaya, 167 bin kere kalkıp inmiş. 397 bin saat uçmuş. 232 bin km yol yapmış. 19.6 milyon yolcu taşımış.
THY’nin 2007 yılında taşıdığı yolcunun 9.9 milyonu iç, 9.7 milyonu dış hatlarda uçmuş. Doluluk oranı iç hatlarda yüzde 72.9, dış hatlarda 73.3 olmuş.
2007 yılının ilk 9 ayında tarifeli uçuşlardan sağlanan bilet geliri olan 3.3 milyar YTL’nin 798 milyon YTL’si iç hatlardan, 2 milyar % 85 milyar YTL’si dış hat uçuşlarından gelmiş. Dış hat uçuşlarında Avrupa uçuşları geliri 1.3 milyar YTL, Uzakdoğu uçuşları geliri 619 milyon YTL. Ortadoğu uçuşları geliri 314 milyon YTL ve ABD uçuşları geliri 163 milyon YTL.
THY, “Anadolu Jet” adı verilen bir ikinci markayı taşıyacak 5 uçakla 23 Nisan’dan itibaren Ankara’dan 20 Anadolu şehrine uçak servisi başlatıyor.