Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Hamdi Topçu yerini İlker Aycı’ya bırakarak görevinden ayrıldı. Hamdi Topçu 2003 yılından bu yana yönetim kurulunda idi. 2010 yılında başkanlık sorumluğunu üstlenmişti. İlker Aycı bu yıl yönetim kuruluna denetlemeden sorumlu bağımsız üye olarak katılmıştı. THY Genel Müdürü Doç. Dr. Temel Kotil 2005 yılından bu yana yönetim kurulu üyesi ve genel müdür olarak görevini sürdürüyor.
THY’nin sermayesinin yüzde 50.88’lik bölümü halka açık. Yüzde 49.12’lik bölümü Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nda. Bu nedenle yönetimi hükümet belirliyor. THY son yıllarda 2 önemli hedefte başarılı oldu:
1) İstanbul, Asya, Afrika ve Ortadoğu ülkelerinin hava trafiğinde transit merkezi haline getirildi.
2) Bu hedefe dönük olarak ve de ekonomik ve siyasi ilişkilerin geliştirilmesi hedefine dönük olarak, Afrika, Asya ve Ortadoğu ülkelerine uçak bağlantıları artırıldı.
THY şimdilerde içeride 43 şehire, dışarıda 108 ülkenin 218 şehrine uçuş yapıyor. 261 uçağı var. Uçakların koltuk sayısı 48 bin.
Yılda 54 milyon yolcu
THY 2014 yılında içeride 172 bin konma ile 22 milyon yolcu taşıdı. Yurt dışında konma sayısı 241 bin, yolcu sayısı 31 milyon. Doluluk oranı içeride yüzde 64, dışarıda yüzde 61 dolayında. 2010 yılında toplam konma sayısı 245 bindi, 2014 yılında 413 bin oldu. Toplam ücretli yolcu sayısı 29 milyondu, 54 milyon oldu.
THY’nin yurt içinde ve yurt dışında yük taşımacılığı kapasitesi artırıldı. Kapasite artırımı özellikle ihracat taşımaları bakımından önemli. 2010 yılında taşınan toplam yük 313 bin ton iken 2014 yılında 616 bin tona yükseldi.
THY’de 3.900 pilot, 7.700 kabin memuru görevli. Yurt içinde yer hizmetlerinde çalışan sayısı 2.900, yurt dışında 5.300. Toplam 20 bin çalışanı var.
Anadolu Jet, Sun Express, THY Teknik, DO&CO ikram servisi, THY - Opet havacılık yakıt şirketi, uçak koltuk üretim şirketi, TGS yer hizmetleri gibi çok sayıda yan kuruluşu şemsiyesi altında toplamış durumda.
Önce “güven” hedefi

Türk Hava Yolları

2014 yıl sonu özet faaliyet raporuna göre özkaynakları 9.1 milyar TL. Toplam borçları 20.7 milyar TL. 2014 yılı net geliri 24 milyar TL. Net kârı ise 1.8 milyar TL.
THY, milli havayolumuz. Yurt dışında hem bayrağımızı öne çıkarıyor, hem de bir Türk “markası” olarak marka yarattı. Hizmet ihraç ediyor. Döviz getiriyor. Hizmet kalitesi ve güvenirliği ile öne çıktı.
Havayolları arasında büyük rekabet var. Avrupa’da bir çok ülkenin milli havayolu piyasadan çekildi. Özel havayollarının kârlılıkları geriledi. Petrol fiyatlarındaki oynama havayollarını çok etkilyor. THY’nin faaliyet giderlerinin yüzde 37’sini yakıt giderleri oluşturuyor.
5 yıl, Hamdi Topçu döneminde, THY kâr ederek büyüdü. Yeni yönetim dönemimde de önce güvene önem verilmesi, güvenden sonra kârlı büyümenin sürdürülmesi beklenir. Şimdilerde halkımız havayolu ile seyahate alıştı. Hem uçak personeli, hem de yolcular için yeni yönetimin hedefi “önce güven” olmalıdır.