Internet kuruluşu America OnLine ile medya kuruluşu Time - Warner "Yeni Medya Dönemi"ne hazırlık için birleşti. Yeni Medya Dönemi denilen şey, "internet - medya" birlikteliği...
Türkiye'de de bazı gruplar, ABD'deki büyüklükte olmasa bile, Türkiye ölçülerinde "Yeni Medya Dönemi"ne hazırlanmaya başladı bile...
Eski anlayışta gazeteci, sadece gazetecilik yapar, başka bir şey yapmazdı... Sonra gazeteler haber ajansı kurdu... Derken TV yayıncılığı başlayınca, gazete ve TV bütünleşmesi görüldü... Sonra yapımcılık başladı. Medya grupları film, dokümanter, müzik, program yapım şirketleri oluşturdu... Ardından internet gelişti. OnLine denilen bilgisayar hizmetleri için şirketler kuruldu. Digital denilen teknoloji, GSM denilen haberleşme sistemi de bu faaliyet alanına girdi...
Bazı gruplar bu hizmetlerle teker teker ilgilenirken, gelişmeleri iyi izleyen "Yeni Medya Dönemi"ni önceden görenler bugünlerde America OnLine ile Time Warner'in büyük çapta gerçekleştirdiği birlikteliği, kendi bünyeleri içinde oluşturmaya başladı.
Bu alanda önce yola çıkan Doğan Grubu oldu. Basın kuruluşlarına, TV hizmeti eklendi. OnLine kuruluşu devreye girdi. Doğan Müzik Yapım kuruldu. Kültürel hizmet "D and R" zinciri ile tamamlandı. Digital teknoloji ve GSM hizmeti ile film yapım faaliyeti bütünlüğü tamamlayacak.
Bilgin Yayıncılık Grubu da gazete, TV, yapımcılık ve Türkport hizmeti ile "Yeni Medya Döneme" için yola çıktı.
Medya sektörü dışında, gelişmeleri iyi değerlendiren iki grup var.
Bunlardan biri Çukurova Grubu. Çukurova Grubu GSM (cep telefonu) ile kıyısından köşesinden bulaştığı sektördeki büyük potansiyeli fark edince önce internet hizmeti verecek bir şirket kurdu. Şirketi geliştirdi, ardından bir gazeteye ilgi duydu. Gazete satın aldı. Gazete ile girilen medya sektöründe zinciri tamamlama arayışında TV istasyonu da gruba katıldı.
Sektöre sonradan giren ikinci grup Doğuş Grubu oldu. Doğuş Grubu önce TV ortaklığına bulaştı. Ayrıldı. Sonra iki TV kanalına sahip oldu. Basın ile ilgilendi. Basına bulaşmaya kalktı. Sonra vaz geçti. Şimdi GSM hizmetlerine ilgi duyuyor. Ama gelişme gösteriyor ki, Doğuş Grubu da "Yeni Medya Dönemi"ne girmek için zincirinin halkalarını tamamlamak zorunda kalacak.
Bütün bunlar olurken Türkiye'nin eski ve güçlü grupları, Koç, Sabancı, Eczacıbaşı, Tekfen gibi gruplar "Yeni Medya Dönemi"ne ilgi göstermedi. Belki de bunun temel nedeni bu grupların gazetecilik, TV gibi hizmetleri "bağımsız birer hizmet alanı" gibi değerlendirmeleridir.
Şu bir gerçek ki, "Yeni Medya Dönemi"nin sadece bilgi, haberleşme ve eğlence hizmetlerini içermediği, bundan böyle pazarlamadan, haberleşmeye, teknoloji gelişmesinden, bilimsel çalışmalara kadar her hizmetin "Yeni Medya Kanalları Bütünlüğü" içinde oluşacağı ve gelişeceği görüldüğünde, bu sistemin dışında kalmanın imkansızlığı anlaşılacak.
Onlarda oluyor, bizde de olacak demekle iş bitmiyor. Onlarda olan sadece şirket birleşmesi ile "Yeni Medya Dönemi"ne hazırlık değil, yeni dönemin içeriği için de hazırlık... Çünkü OnLine hizmetleri, gazete, TV, eğlence hizmetleri "içeriğe bağlı" hizmetler. Sistemi kurmak, TV istasyonunu yayına sokmak, matbaa satın almak işin sadece ilk adımı... Bunların içinin doldurulması gerekiyor. Sadece doldurmak yetmiyor. En iyi şekilde doldurulması gerekiyor.
Çünkü gelişen teknoloji artık OnLine'da, TV yayınlarında, gazete yayınlarında, eğlence programlarında sınırları ortadan kaldırıyor. İnsanlara sonsuz seçim (tercih) imkanı tanıyor. İnsan düğmeye basarak hangi medya kurulunun hizmetinden yararlanabileceğine bir saniyede karar verebiliyor.
İşte "Yeni Medya Dönemi"nin bir özelliği de bu... Makine ve teçhizata yapılacak yatırımdan daha fazla yatırımın insana yapılması, insanların bu kanallardan akacak en iyi bilgiyi, haberi, eğlence programını hazırlaması önem kazanıyor.
Türkiye'nin "Yeni Medya Dönemi" oluşumu dışında kalması imkansız. Türkiye için yeni ve acımasız bir rekabet dönemi başlıyor.
Yazara E-Posta: guras@milliyet.com.tr