Uçak motoru yaparken otomobili unutmayalım

Uçak motoru önemli bir hedef. Ancak kara taşıt aracı motorunu unutmayalım. Üretilen ve ihraç edilen otomotiv ürünlerimizin yüzde 90’ının motoru ithal. Yerli motorların ise dökümleri, ithal döküm

Uçak motoru yapma arayışımız alkışlanacak bir girişim. Önemli bir hedef... Ancak uçak motorundan önce kara taşıt aracı motoru yapsak daha iyi olur.

Otomotiv ana sanayi ve yan sanayi, ülkenin ana sanayi sektörü durumunda. İhracat şampiyonu. Ne var ki, üretilen ve ihraç edilen otomotiv ürünlerinin yüzde 90’ının motoru ithal... Yerli motorların ise dökümleri ithal döküm. Otomotiv ana sanayinde, otomobil, ticari araç, minibüs, kamyon, otobüs ve traktör üreten tesislerin 2016 yılı yıllık üretimleri 1.5 milyon adet, ihracatları 1.1 milyon adet ve ihracat gelirleri 24.2 milyar dolar oldu.

Uçak motoru yaparken otomobili unutmayalım

Otomotiv ana sanayi ve yan sanayi, ihracat yapan sektörlerin başında geliyor. Oto üretiminde motor ve aktarma organları, toplam maliyetin yüzde 25 - 30’unu oluşturuyor.

Yollarda gezinen, ihraç ettiğimiz otomobillerin, otobüslerin, kamyonların, hafif ticari araçların motorları ithal motorlar.

Biz ithal motorların üzerini giydiriyor, 4 tekerlek takarak kara taşıt aracı yapıyoruz.

Motor üretemiyoruz

Yıllar önce Koç Grubu Döktaş’da dökülen motor bloklarını Tofaş’ta işleyerek, yerli motor üretmeye başlamıştı. Daha sonra Avrupa Birliği standardına uyum sağlanamayınca, üretim durdu. Daha sonra Koç Grubu, Eskişehir’de Ford Otosan fabrikasında, özellikle kamyonlar ve minibüsler için dizel motoru üretmeye başladı. Halen Eskişehir’de yılda 40 bin motor üretiliyor. Kapasitenin 60 bine çıkarılmasına çalışılıyor. Renault, binek otomobil için motor üretimine başlayan ilk ana sanayi firması. Bir süre üretime ara verdi. Sonra yeni bir yatırım yaptı. Yılda 400 - 500 bin dizel motoru üretiyor. Bir kısmını ihraç ediyor. Yılda 250 bin vites kutusu üretimine başladı.

Döküm ve dişlide dışa bağımlıyız

Otomotiv Sanayi Derneği eski genel sekreteri Ercan Tezer’den dinlemiştim. Her konuda cömertçe teşvik veren Ankara’nın etkili ve yetkilileri, Renault ve Ford Otosan’ın motor döküm tesisleri kurmaları için, krank, eksantrik mili gibi parça üretimini mümkün kılacak dövme yatırımları için teşvik vermemiş.

Bu nedenle motor üreten Renault’nun da Ford Otosan’ın da motor dökümleri, sıcak dövme gerektiren vites dişlileri gibi aktarma organları yurt dışından ithal ediliyor.

Yeni nesil motorlarda dövme parçalarının büyük bölümü ile silindir bloğu ve silindir kafası gibi parçalarda yurt içi tesislerde kapasite ve üretim teknolojisi yetersizliği nedeniyle ithalat devam ediyor.

Türkiye’deki otomotiv sanayini değerlendirirken, sadece üretim, ihracat rakamları ve ihracat gelirine bakmakla yetinmemek gerekir.

Otomotiv sanayi, iç piyasada ve dış piyasada fiyat rekabetine karşı kendini koruyabilmek için maliyetlere önem vermek zorunda. İçeride üretim imkânının kısıtlı olması, maliyetin yüksek olması sonucu, sadece motor ve aktarma organları değil, belli dönemlerde, elektrik donanımı, döşeme, hatta preslenmiş metal parçalar bile ithal ediliyor.

Bu kadar önemli üretim sektöründe, üretimin yapısı ve sektörün sorunları hakkında bilgi temin etmek güç olduğundan, kamuoyumuz olan biteni izleyemiyor.

BERAT KANDİLİ

Bu gece, “Berat Kandili” gecesi.

Anlatıma göre, Hazreti Muhammed Efedimize “peygamberliği” bu gece “müjdelenmiş”tir. Kuran-ı Kerim bu gece indirilmiştir.

Kuran-ı Kerim’in indirilişi, “Duhan Suresi”nin ilk ayetinde şöyle buyurulur:

“Ha’mim, apaçık olan kitaba and olsun ki biz O’nu mübarek bir gecede indirdik. Doğrusu biz insanları uyarmaktayız. Tarafımızdan bir emirle her himmetli iş o gecede hükmedilir.”

Ancak ayette sözü geçen gecenin “Berat” gecesi mi, yoksa “Kadir” gecesi mi olduğu konusunda “birlik” sağlanamamıştır.

Din bilginlerinin tefsirine göre Kur’an-ı Kerim’in toptan indirimi ile kısmi indirimi farklı olduğundan, hem Berat gecesi, hem de Kadir gecesi için söylenenler doğrudur.

Ebu’s - Suud’a göre, “Kuran ilk defa Kadir gecesi cümleten (toptan) Levh’den dünya semasına indirildi. Cebrail (a.s.) ise sefereye (yazıcı meleklere) imla etti. Sonra da Berat gecesi başlayarak, yirmi üç senede Peygamber Efendimize kısım kısım indirildi.”

Bu gece, Kameri ayların sekizincisi olan Şaban ayının 14’ünü, 15’ine bağlayan gecedir. Allah kısmet eder ise, 15 gün sonra Ramazan’ı idrak edeceğiz.

Tüm Müslümanların bu önemli gününü ve gecesini kutlarım.