Levent Köprülü

Levent Köprülü

-

Tüm Yazıları

Castrol’ün 2021’den bu yana iki yılda bir yaptığı “Geleceğin dEVrini Yakalamak’ araştırmasının 2025 sonuçları. çarpıcı veriler içeriyor. Nitekim veriler, elektrikli araçlara bakış açısından 2021’e göre “farklı bir yerde” olduğumuzu gösteriyor.

Son iki yılda rekor seviyelere ulaşan yeni araç satışlarıyla birlikte Türkiye’de araç parkı hafif ticari ve binek dahil olmak üzere 22.7 milyonu aştı. Bununla birlikte Togg ve Tesla gibi önemli oyuncularla birlikte, Türkiye’de elektrikli araç sahipliği oranı da hızlıca artıyor.

Haberin Devamı

Elektriklide ‘farklı’ yerdeyiz

Castrol’ün tüm Türkiye’yi de kapsayacak şekilde ilk kez 2021’de başlattığı ve her iki yılda bir tekrarlattığı “Geleceğin dEVrini Yakalamak” araştırmasının 2025 sonuçları, yaşanan değişimi ortaya koyuyor. Castrol Türkiye, Ukrayna ve Orta Asya (TUCA) Genel Müdürü Nilay Tatlısöz’ün açıkladığı verilere göre, Türkiye’de elektrikli araç sahipliği oranı 2021’de yüzde 6’yken, bu yıl yüzde 10’a ulaştı. 2021’de hiçbir elektrikli veya hibrit araç deneyimi bulunmazken, bir sonraki araç alımı için bu tip araçlara sıcak bakanların oranı yüzde 47’yken, bu oran 2025 itibarıyla yüzde 56’ya ulaştı. Mevcut elektrikli araç kullanıcılarının yüzde 95’i de, bir sonraki araçlarında yeniden elektrikli tercih edeceklerini belirtti. Araştırmanın diğer sonuçları ise kısaca şu şekilde:

Önemli veriler

■ Araştırma, elektrikli mobilitenin satış sonrası hizmetlerde de yeni beklentiler doğurduğunu gösteriyor. Elektrikli araç kullanıcılarının yüzde 90’ı yetkili servisleri tercih ediyor.

■ Tüketicilerin elektrikli araçları genelde sürüş deneyimi, hızlanma, şarj süresi, sürüş menzili, batarya kapasitesi, bakım aralığı gibi nedenlerden tercih ettiği belirtiliyor. Buna karşılık ultra hızlı şarj olmaması, devlet teşviklerinin azlığı, şarj altyapısının yetersizliği, elektriklilerin fiyatlarının yüksek olduğu algısı, şehirlerin yeterince hazır olmadığı, şarj noktalarında bekleme sorunu gibi nedenler de, elektrikliye soğuk bakma nedenleri arasında...

■ Elektriklilere rağbet, 2. el elektrikli araç pazarına da yansıyor. Araştırmaya göre, 2. el elektrikli araç satın almayı düşünenlerin oranı 2021’de yüzde 60 seviyesindeyken, 2025’te yüzde 50’ye gerilemiş. Bunda, batarya ömrü, servis imkanları ve garanti koşulları gibi kaygılar rol oynuyor.

Haberin Devamı

■ Elektrikli otomobil kullanıcılarının yüzde 75’i, bir sonraki araçlarında Çinli markaları değerlendirebileceğini ifade ediyor. Uygun fiyat, ileri teknoloji ve model çeşitliliği bu ilgiyi artıran faktörler arasında.

■ Elektrikli araç sahipleri, genelde batarya yüzde 21 ile 40 arasındayken şarja takmayı tercih ediyor.

■ Her 10 kişiden 6’sı şarj noktası bulmak için bir “akıllı telefon uygulaması” kullanırken, elektrikli araç kullanıcılarının yüzde 78’i, hem ev hem de dışarıda “doğru akımla şarj” kullanıyor.

Elektriklide ‘farklı’ yerdeyiz

Elektrikliye geçişte hibrit adımı...

Castrol Türkiye, Ukrayna ve Orta Asya Genel Müdürü Nilay Tatlısöz, araştırmada, hibritlerin öneminin de ortaya çıktığını vurgulayarak, “Araştırmamız gösteriyor ki, tüketiciler elektrikli araçlara geçmeye hazır; ancak altyapı, teknoloji ve hizmet seviyesi henüz her yerde ideal düzeyde değil. Hibritler bu noktada, şarj ve menzil kaygılarını azaltarak bir alternatif sunuyor” dedi.

Haberin Devamı

Elektriklide ‘farklı’ yerdeyiz

Hibritlere olan yüksek talebin de bunu açıkça ortaya koyduğunu kaydeden Tatlısöz, “Mild hibrit, tam hibrit ve şarj edilebilir hibritler dahil hibrit araçlar 2021’de yüzde 8.4 paya sahipken, 2024’ye payları yüzde 18.8’e ulaştı. 2025’in ilk 5 ayında ise hibritlerin payı yüzde 28’lere geldi ve bu da, önümüzdeki dönemde hibritlerin daha da ön plana çıkacağını gösteriyor” ifadelerini kullandı. Hibrit araçların, şu aşamada tam elektrikliye geçişte en doğru ve gerçekçi adım olduğunu da vurgulayan Tatlısöz, “Castrol açısından hibrit araçların da stratejimizde önemli bir yeri var. Yeni geliştirdiğimiz HYSPEC performans standardı ve ürünlerimiz de bunu net bir şekilde ortaya koyuyor” diye konuştu.

C3 Aircross satışa çıktı

Elektriklide ‘farklı’ yerdeyiz

Citroen, yeni nesil C3 Aircross modelini 1.249.900 TL’den başlayan fiyatlarla Türkiye’de satışa sundu. Tamamen yenilenen C3 Aircross, daha iddialı, kaslı ve güçlü bir görünüme sahip olurken, daha geniş bir iç mekan sunuyor. Hibrit ve tamamen elektrikli güç ünitelerinin yanı sıra iki farklı donanım paketiyle satışa çıkan yeni C3 Aircross’un hibrit versiyonu, 48V teknolojili, toplamda 136 HP güç üreten motorla sunuluyor. Tamamen elektrikli versiyon ise, 433 km’lik şehir içi menzile sahip, 26 dakikada yüzde 20’den yüzde 80’e şarj olabiliyor.

Toyota’nın büyük boy ticarisi

Elektriklide ‘farklı’ yerdeyiz

Toyota, hafif ticari ailesinin en büyük üyesi “PROACE MAX” de Türkiye’de satışa sundu. Büyük boy van segmentinde yer alan PROACE MAX panel van, 15 metreküp versiyonunda 5 euro palet kapasitesi, sürücü hariç 1335 kg istiap haddi sunuyor. 17 metreküp versiyonu ise yükseltilmiş tavanı sayesinde daha yüksek yüklerin yüklenmesine olanak tanıyor. 270 derece açılabilen arka kapıları, sağda sürgü kapısı ve kargo bölümünde LED aydınlatma gibi özellikleriyle her ihtiyaca uygun kolay taşıma imkanı getiriyor. PROACE MAX’in geniş açıklık sunan büyük arka kapıları ve düşük eşik yüksekliği, her türlü yüklemelerde pratikliği artırıyor.

PROACE MAX, 2.2 lt 140 HP veya 180 HP güç üreten dizel motor seçeneklerine, 6 ileri manuel şanzımana sahip. Araçta 10 inç multimedya ekranı ve 7 inç dijital göstergeler mevcut. Mobil ofis gibi kullanılabilen PROACE MAX modelinde, bir çalışma masasına dönüşebilen ön orta yolcu koltuğu ve ön konsolda ev tipi 230V priz de kullanıcıların iş hayatını kolaylaştırıyor.