Levent Köprülü

Levent Köprülü

-

Tüm Yazıları

TOKKDER Yönetim Kurulu Başkanı İnan Ekici, araç bulunurluğu sorununa karşın 2022’yi bir önceki yıla göre küçük de olsa büyümeyle kapatacaklarını, gelecek yıl da benzer bir büyüme olabileceğini dile getirdi.

Otomotiv pazarında arz talep dengesinin bozulması nedeniyle, bu yılın ilk 9 ayında araç kiralama sektörünün de ciddi şekilde etkilendiğini kaydeden Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği (TOKKDER) Yönetim Kurulu Başkanı İnan Ekici, gerek uzun gerekse de kısa dönemli kiralama yapan şirketlerin araca ulaşımında aksaklıklar yaşandığını belirtti.

Haberin Devamı

‘Filoda müşteri düşük donanımlıya yöneliyor’

Büyüme potansiyeline rağmen, arzu edilen araç filosu büyüklüğüne ulaşılamadığını, buna rağmen bu yılın ilk 9 ayında filo kiralama sektörünün araç parkında küçük de olsa yukarı yönlü bir hareket gerçekleştiğini anımsatan Ekici, “Sektör, yılın ilk 9 ayında 22 milyar 100 milyon TL’lik yeni araç yatırımı yaparak 44 bin 500 adet aracı filosuna kattı. Sektörün aktif büyüklüğü ise 72 milyar 100 milyon TL’yi buldu. Araç bulunurluğu ve finansman olanaklarına bağlı olarak sektörümüzün bu yılı 2021’e göre bir miktar büyümeyle kapatacağını tahmin ediyorum” diye konuştu. Günlük kiralamadaysa turizmdeki canlanmaya bağlı olarak iyi bir yaz sezonu geçirdiklerini söyleyen İnan Ekici, “Günlük kiralamada 2022’yi yüzde 15 - 20 büyüme ile kapatmayı öngörüyoruz. Seyrin benzer şekilde sürmesi durumunda 2023’te yüzde 10-15 oranında bir büyüme beklentimiz var” ifadesini kullandı.

‘Çözümler üretiyoruz’

Sektör temsilcilerinin, müşterilerini araçsız bırakmamak adına çözümler ürettiğini, kimi zaman kiralama kontratlarının süresini uzattığını veya 2. el araçlar kiraladığını vurgulayan TOKKDER Yönetim Kurulu Başkanı, “Artan araç maliyetler sebebiyle sektör müşterileri de bu dönemde araç politikalarında değişiklik yaparak daha ekonomik, daha düşük donanım seviyesine sahip araçlara yöneliyor. Araç kiralama, halen satın almaya kıyasla daha avantajlı” diye konuştu.

‘Filoda müşteri düşük donanımlıya yöneliyor’

Ekici, Türkiye’nin mobilitede elektrifikasyona hızla hazırlandığını, gerek yerli elektrikli otomobilimiz Togg’un önümüzdeki yıl yollara çıkacak olması gerekse de şarj istasyonu sayısının günden güne yaygınlaşmasının, bu yolda atılan önemli adımlardan bazıları olduğunu kaydetti.

Haberin Devamı

‘Yedekparça fiyatları bir yılda 3’e katlandı’

Son dönemde kasko poliçe fiyatlarında yaşanan artışlar, birçok sürücü için zorlayıcı boyutlara ulaştı. Pek çok sürücü sigortalardaki bu artışa anlam veremezken, kasko yaptırmamayı yeğlediğini beyan ediyor.

‘Filoda müşteri düşük donanımlıya yöneliyor’

Tüm Oto Servisleri Federasyonu (TOSEF) Başkanı Ünal Ünaldı, bu artışlarda yedek parça maliyetleri ve otomobil fiyatlarındaki yükselişin rol oynadığını söyledi. Ünaldı, “Kaza sonrası ortaya çıkan maliyet en çok hasar dosyalarına yüklenirken, hasar dosyasında maliyetin yüzde 70’ini yedek parça, yüzde 30’unu ise işçilik oluşturuyor. Yedek parça fiyatlarındaki artışın denetlenmemesi ise çok büyük bir problem... Bu fiyatların tıpkı gıda sektöründeki gibi takip edilmesi gerektiğini belirtmek istiyoruz. Bir ön tampon ve iki farın ortalama 15-20 bin TL, ortalama ikinci el bir otomobilin 400-450 bin TL’ye ulaştığı bugünlerde kasko yaptırmak değil, yaptırmamak lüks oldu. Kasko yaptırmayacak kadar zengin değiliz” değerlendirmesini yaptı.

Haberin Devamı

Kaza sonrası açılan hasar dosyalarında, ana maliyet kalemlerini yedek parça ve işçiliğin oluşturduğunu, hasar dosyalarındaki maliyetin yüzde 70’ni ise yedek parça kaleminin belirlediğini domine ettiğini kaydeden Ünaldı, bu kalemde de bir yılda 3 kata varan artış yaşandığını belirtti. TOSEF Başkanı Ünal Ünaldı, “Buna karşın oto servislerinde işçilik ücretleri ise asgari ücretle eş zamanlı olarak yılbaşında yüzde 50, yıl ortasında da yüzde 30 arttı” dedi.

İki efsane filmde buluşuyor

‘Filoda müşteri düşük donanımlıya yöneliyor’

Bugüne kadar sayısız filme katkısı olan Citroen, 24 Şubat’ta Türkiye’de de vizyona girecek “Asterix & Obelix: The Middle Kingdom” filmi için daha önce eşi benzeri görülmemiş bir ortaklığa imza attı. Efsane modeli 2CV’den esinlenerek sadece 3 ayda üretilen “konsept savaş otomobili”, Asterix ve Obelix’in yeni macerasında önemli bir rol üstleniyor. Araç, sihirli iksirle güçlendirilen ateşböceklerinin aydınlattığı farlarından, geri dönüştürülmüş kalkanlardan imal edilen tekerleklerine kadar pek çok ilginç ayrıntıya sahip. Citroen ayrıca, Asterix filminin çekimleri için ekibe tamamen elektrikli araçlardan oluşan bir filo ve bu araçlar için şarj çözümleri de sundu.

Lexus’tan ‘iyi hissetiren’ klima!

‘Filoda müşteri düşük donanımlıya yöneliyor’

Lüks otomobil üreticisi Lexus, aracın içerisindeki havanın mümkün olduğu kadar saf ve temiz kalmasını sağlamak adına, yeni nesil “nanoe X” teknolojisini tüm ürün gamında sunmaya başladı. Lexus’un kabininde herkes için sağlıklı bir atmosfer sunulmasını sağlayan “nanoe X klima teknolojisi”, bilimsel yöntemlerle havayı temizliyor. Klimanın hava akımına bıraktığı su molekülleri, içerdikleri mikroskobik hidroksil radikallerle, virüsleri, bakterileri, polenleri ve diğer alerjenleri engelliyor. Araç içerisinde kötü kokuları yok eden nanoe X kliması, cildin ve saçların nemli kalmasını sağlayarak içeride herkesi rahat etmesine yardımcı oluyor. Yapılan testler, bu sisteme sahip klimanın bir saatte virüs ve bakterilerin yüzde 99’undan fazlasını engelleyebileceğini kanıtlamış. Yeni nesil nanoe X teknolojisi ilk kez 2021’de Lexus ES ile tanıtılmıştı. Bununla birlikte yeni UX, yeni RX ve yeni tam elektrikli RZ modellerinde de yerini alarak tüm ürün gamında kullanılıyor.